کد مطلب: 

1752

احتمال اثرات مخرب طوفان‌هاى خورشیدى بر شبکه‌های ارتباطاتی شدت گرفت

احتمال اثرات مخرب طوفان‌هاى خورشیدى بر شبکه‌های ارتباطاتی شدت گرفت

دانشمندان فضا و کیهان شناسان که با دقت تمام تحولات سطح خورشید را پى گرفتند، می‌گویند که طوفان‌ها و انفجارهاى سطح خورشید به حدى رسیده است که از سال 2006 تا کنون بى سابقه بوده است.

 

به گزارش سیتنا به نقل از العربیه، این دانشمندان معتقدند که طى حدود 5 سال گذشته، خورشید در وضع نسبتاً آرامى بوده است و اکنون رصد این عزیزترین و نزدیکترین ستاره‌ى جهان به ما که زندگى ما را بر روى زمین امکانپذیر ساخته است، نشان مى‌دهد که طوفان‌ها و انفجارهاى نسبتاً عظیمى را باید از سر بگذراند.

 

کیهان شناسان مى‌گویند که طوفان‌هاى خورشیدى موجب بروز حالات زیادى از قطع برق و اختلال در شبکه‌هاى ارتباط تلفنى مى‌شود. این تغییرات مدت نسبتاً طولانى ادامه خواهند داشت. آن‌ها همچنین اظهار مى‌دارند که حرکت هواپیماها، کار دستگاه‌هاى الکترونیکى، سیستم‌هاى سنجش موقعیت در هوا و دریا و مهمترین ماهواره‌ها ممکن است تحت تأثیر این تحولات با مشکلاتى مواجه شوند.

 

آژانس فضانوردى آمریکا "ناسا" در این رابطه اعلام کرد که خورشید یک طوفان مغناطیسى به طرف خارج و به سوى سیاره‌ها و از جمله کره‌ى زمین رها کرده است و این طوفان اثرات خود را بر امواج مغناطیسى و الکتریکى موجود در زمین مى‌گذارد.

 

با این حال دانشمندان مى‌گویند که جاى نگرانى نیست و طیف مغناطیسى ذاتى زمین همچون سپرى در برابر توفان مغناطیسى خورشید مقاومت مى کند و اثرات آن را خنثى کرده یا نزدیک به صفر مى‌کند.

 

طوفانى که اثراتش مورد رصد و پیگیرى است و نسبتاً بزرگ برآورده شده است، حاصل یک لکه‌ى عظیم خورشید است که با شماره‌ى AR1429 شناخته مى‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-03-09 20:39

افزودن دیدگاه جدید