کد مطلب: 

17467

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، خبر داد: اتمام طراحی شبکه‎ی ملی اطلاعات مطابق اصول فنی و سیاست‌های کلان

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، خبر داد: اتمام طراحی شبکه‎ی ملی اطلاعات مطابق اصول فنی و سیاست‌های کلان

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به اینکه در توسعه‎ی دولت الکترونیک نه تعلق دستگاهی برای ما مهم است و نه منفعت خاصی، افزود: با ایجاد دولت الکترونیک به دنبال ایجاد ساختار اقتصادی سالم برای کشور هستیم و اگر در این باره تصمیمی گرفتیم که از نظر اهل خرد کارشناسی نبود حتما به ما اعلام کنید.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس نصر اله جهانگرد دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، در همایش تبیین الزامات اجرایی نقشه‎ی راه توسعه‎ی دولت الکترونیکی، از اتمام طراحی شبکه ملی اطلاعات مطابق اصول فنی و سیاست‌های کلان و ارایه اولین گزارش شاخص‌های IT در کشور خبر داد.

 

وی با بیان اینکه دولت برای توسعه‎ی کشور از صنعت فناوری اطلاعات به عنوان ابزار توسعه‎ی پرشی استفاده می‎کند، گفت: سیستم‎های اطلاعاتی به عنوان ابزارهای کلیدی مطرح اند و دیتاهای مکان محور، سرمایه‎ی توسعه است و ارزش افزوده خلق می‎کند.

 

جهانگرد با تاکید بر اینکه 80 درصد دیتایی که ثروت ایجاد می‎کنند مکان محور هستند، افزود: نگاه ما به این فناوری نه به عنوان یک ضرورت، بلکه به عنوان ابزاری برای توسعه‎ی کشور است.

 

وی آیین نامه نوشته شده و مصوبه شورای عالی اداری فناوری اطلاعات را نگاشت قانونی یک تفکر تکنولوژیکی دانست و افزود: به جرات می توان گفت تفکر برای پیاده سازی دولت الکترونیک از جنبه حقوقی، نگاشتن این آیین نامه است.

 

وی با اشاره به اینکه در توسعه‎ی دولت الکترونیک نه تعلق دستگاهی برای ما مهم است و نه منفعت خاصی، افزود: با ایجاد دولت الکترونیک به دنبال ایجاد ساختار اقتصادی سالم برای کشور هستیم و اگر در این باره تصمیمی گرفتیم که از نظر اهل خرد کارشناسی نبود حتما به ما اعلام کنید.

 

معاون وزیرارتباطات با بیان اینکه در بحث استانداردسازی و رعایت مقررات یکپارچه مشکلات عدیده ای داریم، افزود: نهاهای مختلف همچون سازمان ثبت احوال ، شهرداری ها و بانک ها، در زمینه الکترونیکی کردن خدمات، پیشرفت زیادی داشته اند.

 

جهانگرد به چالش تعامل بین سازمان‎ها و شرکت‎ها در بحث الکترونیکی کردن خدمات اشاره کرد و ادامه داد: در تعامل سازمانی عقب هستیم و باید همراه با برخورداری از تحولات به سطح مشترکی ازتعاملات، دست یابیم.

 

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حوزه پول الکترونیک و هویت (به لحاظ آیین نامه) در مرحله ارتقاء هستیم، افزود: نباید با ایجاد تکنولوژی، بوروکراسی جدید تولید کنیم؛ چراکه شدت علاقه به تک روی در بحث برخورداری از خدمات سرویس های الکترونیک، خود ایجاد بوروکراسی خواهد کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه ایجاد تفاهم سازمانی، با حداکثر ارائه خواسته ها امکان پذیر نیست، افزود: برای تعامل بین دستگاهی نیازمند کوتاه  آمدن و حداقل خواهی هستیم تا این مشارکت زمینه رشد را فراهم کند.

 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مساله استانداردسازی، کدینگ، اصلاح ساختار فرایند اداری IT ،تغییر ، تبدیل و انتقال را ضروری برشمرد و گفت: برخی ساختارها در زمینه حذف مجوزها با ما مقاومت می کنند اما ما در اصلاح ساختارها جدی هستیم.

 

وی بر یکپارچگی امضاء الکترونیک تاکید کرد و افزود: لازم است استانداردهای اداری را با قاطعیت اجرایی کنیم تا بتوانیم در سطح ملی از زبان مشترک استفاده کنیم.

 

جهانگرد برون سپاری در سازمانها و دستگاههای دولتی را ضروری برشمرد و ادامه داد: لازم است دستگاهها از جریان امورات جاری آزاد شوند تا کار فکری در دستگاهها رونق یابد و اسباب توسعه ، رشد و نوآوری فراهم شود.

 

وی رویکرد سازمان فناوری اطلاعات در رابطه با دولت الکترونیک را رویکرد ترکیبی اجتماعی ، اقتصادی و فنی دانست و افزود: به دنبال  آن هستیم تا استاندارد و هوشمندسازی ساختمان های کشور اجباری شود که این موضوع به حوزه  مهندسی کشور کمک خواهد کرد.

 

رئیس دولت الکترونیک به تداخل حوزه های مرتبط با امنیت اشاره کرد و گفت: با هماهنگی نهادهای بالادستی موضوع امنیت را ساماندهی می کنیم تا با یکپارچه سازی،  اثربخشی نیز در این بخش تقویت شود.

 

جهانگرد  اظهار کرد: در زمینه زیرساخت هیچ دستگاهی نباید خود را معطل شبکه کند؛ چرا که شبکه موجود است و اپراتورها موظفند این شبکه را در اختیار متقاضیان قرار دهند.

 

وی به شکاف کشور ایران و کشورهای پیشرفته اشاره کرد و گفت: شکاف دیجیتالی مرتبط با مباحث امنیتی است و اگر نتوانیم این فاصله را پر کنیم بازار را از دست خواهیم داد و دیگران بر ما سوار خواهند شد.

 

وی در پایان اظهار کرد: رویکرد سازمان فناوری اطلاعات محدودیت نیست بلکه ایجاد تسهیلات و کم کردن خانه های بوروکراسی، برای ایجاد تمرکز و هماهنگی ملی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-29 13:50

افزودن دیدگاه جدید