کد مطلب: 

174071

پروژه‌های علمی مشترک ایران و روسیه کلید می‌خورد

دستیار علمی رییس جمهوری روسیه و همراهان او از بخش‌های علمی و فناوری کشور دیدن کردند. تاکید بر آغاز پروژه‌های علمی مشترک ایران و روسیه از جمله دستاوردهای این دیدارها بود.
پروژه‌های علمی مشترک ایران و روسیه کلید می‌خورد

به سیتنا، سفر دو روزه دستیار علمی رییس جمهوری روسیه به ایران که به دعوت دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، با زمینه‌سازی گسترش همکاری‌ها و تعاملات علمی و فناوری بین دو کشور پایان یافت.

به گفته دکتر آندری فورسنکو، دستیار علمی رییس جمهور روسیه، بالغ بر 30 دیدار در حوزه‌های متعدد علمی و فناوری بین دو طرف صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌هایی در راستای گسترش همکاری‌ها به امضا رسیده است.

گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی
پس از نشست و دیدار با دکتر ستاری در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، عصر روز یکشنبه 23 فروردین، میزبان دستیار علمی رییس جمهوری روسیه بود.

دکتر آندری فورسینکو به همراه جمعی از معاونان و مدیران و دکتر سید کمال خرازی در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در مورد ظرفیت‌های گسترش ‌همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی به گفت‌وگو پرداختند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری، هدف از این دیدار را بررسی ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور ایران و روسیه در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی عنوان کرد.
وی افزود: این نشست بیش‌تر برای آشنایی بین طرفین در راستای شناخت ظرفیت‌های همکاری‌های دوجانبه در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی صورت گرفت.

دکتر خرازی با بیان این که کمیته کاری مشترکی اولویت‌های همکاری را بررسی خواهد کرد، افزود: در ایران تلاش‌های خوبی در حوزه علوم شناختی صورت گرفته و با توجه به بنیان‌های قوی کشور روسیه در علوم پایه، دو کشور می‌توانند برای تحقق پروژه‌های مشترک به برنامه‌ریزی بپردازند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، پیش از این طی سفری به روسیه با دکتر آندری فورسنکو و تعدادی از مراکز دانشگاهی و پژوهشی در حوزه علوم شناختی دیدار کرده بود و سفر اخیر هیأت روسی نیز در راستای پیگیری همکاری‌های علوم شناختی صورت گرفته است.

دیدارهای سازنده و تعاملات اثرگذار
دومین روز برنامه‌های هیات علمی و فناوری روسیه نسبت به روز نخست فشرده‌تر و پربارتر بود. صبح روز دوشنبه دکتر فورسنکو و هیات همراه او، با حضور در پارک فناوری پردیس معاونت علمی از دستاوردهای علم و فناوری این پارک، با محصولات و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای مستقر در این پارک فناوری از نزدیک آشنا شدند.

مهندس صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، ضمن معرفی دستاوردها، مأموریت‌ها و اهداف پارک فناوری پردیس، گزارشی از سفرها و همکاری‌های قبلی روسی ها با شرکت‌های دانش‌بنیان ایران ارائه کرد و گفت: حدود سه نشست فناوری با مجموعه‌های روسیه داشته‌ایم که عمدتا در حوزه نفت و گاز فعال بوده‌اند.

صفاری‌نیا با بیان این‌که چهارمین دوره نمایشگاه INOTEX با حضور شرکت‌های روسی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: طی سه دوره قبلی این نمایشگاه شاهد حضور چشم‌گیر شرکت‌های روسی بوده‌ایم و انتظار داریم استقبال سال جاری بهتر از سال‌های گذشته صورت بگیرد.

رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی با بیان این‌که این نمایشگاه فرصت خوبی برای گسترش همکاری‌های میان شرکت‌‌های دانش‌بنیان ایران و روسیه است، افزود: فضای پارک پردیس، ظرفیت مناسبی برای استقرار شرکت‌های روسی است و می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فضای اقتصادی دو کشور و برندسازی مشترک باشد.

دکتر فورسنکو نیز در جریان این دیدار، با اشاره به برداشتن گام‌های عملی در گسترش زمینه همکاری ایران و روسیه و استفاده از توانمندی‌های این پارک فناوری گفت: تلاش‌های معاونت علمی و پارک پردیس در زمینه‌سازی تحول و پیشرفت علمی قابل تقدیر است. در این زمینه، برنامه‌هایی برای همکاری‌ بین پارک فناوری مسکو با این پارک فناوری خواهیم داشت.

هیأت روسی ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پارک، با فعالیت و دستاوردهای تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در این پارک فناوری آشنا شد.

حضور در ستاد اجرایی فرمان امام (ره)- دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
فورسنکو با حضور در ستاد فرمان اجرایی امام (ره) با دکتر محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دیدار کرد و در رابطه با چگونگی حمایت‌ها و همکاری‌های بین دو کشور به گفت‌وگو پرداخت.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، میزبان بعدی دستیار علمی رییس جمهوری روسیه و هیات همراه او بود. فورسنکو و جمعی از روسای مراکز علمی و دانشگاه‌های برجسته روسیه با دکتر فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان دیدار کردند.

دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه دولتی لومونوسف مسکو همکاری‌های خود را گسترش می‌دهند
فورسنکو پس از دیدار با دکتر فرهادی، به دانشگاه صنعتی شریف رفت و طی نشستی مشترک با دانشگاهیان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف در این نشست با ارائه گزارشی، به معرفی ظرفیت‌های دانشگاه صنعتی شریف پرداخت و ضمن اشاره به فصل‌های مشترک علمی دانشگاه صنعتی شریف با دانشگاه روسیه ابراز امیدواری کرد تا این دیدار ضمن فراهم کردن زمینه ‌همکاری‌های گسترده بین دانشگاه‌ صنعتی شریف و دانشگاه دولتی روسیه، موجب پیشرفت و اعتلای دانشجویان و استادان دو کشور شود.

طی این دیدار، تفاهم‌نامه مشترک بین دانشگاه دولتی روسیه با دانشگاه صنعتی شریف به امضای روسای دانشگاه‌ها رسید که طی آن مقرر شد تا در قالب کمیته‌ای مشترک، فعالیت‌ها و پروژه‌های مشترک علمی میان دو دانشگاه محقق شود.

در بخش پایانی حضور فورسنکو در دانشگاه صنعتی شریف، پس از بازدید از پژوهشکده‌های نانو، زیست فناوری و دانشکده مهندسی برق دانشگاه، او در جمع نخبگان این دانشگاه حضور یافت و با آنان به گفت‌گو پرداخت.

فورسنکو مجموع این دیدارها را سازنده و اثرگذار دانست و گفت: امیدواریم با تشکیل کمیته مشترک، این دیدارها به انجام پروژه‌های مشترک علمی منتهی شود.

بنا بر این گزارش، سفر فشرده و دوروزه دستیار رییس جمهوری روسیه که به دعوت معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته بود، در نشست مشترک با دکتر ستاری و با بررسی و جمع بندی نهایی همکاری‌ها پایان یافت. طرفین در این نشست بر گسترش همکاری های فناوری دو کشور تاکید کردند.

جمعی از معاونان، مدیران و دست اندرکاران علم و فناوری روسیه از جمله دکتر سادونیچی قائم مقام اکادمی علوم روسیه و رییس دانشگاه دولتی مسکو، برخی از اعضای فرهنگستان علوم روسیه و روسای انستیتوها و مراکز مهم علمی و فناوری کشور روسیه، دکتر فورسنکو را در این سفر همراهی می کردند.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-18 14:50

افزودن دیدگاه جدید