کد مطلب: 

174062

ارزش گذاری اختراعات و طرح‌های بازار دارایی فکری باید اجرایی شود

معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی گفت: برای اصلاح ساختار بازار دارایی فکری، طرح ها و اختراعات پس از ثبت، باید در سازمان مدیریت صنعتی ارزشگذاری شوند.
ارزش گذاری اختراعات و طرح‌های بازار دارایی فکری باید اجرایی شود

به گزارش سیتنا، علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی درباره سفر به کشور چین و کسب تجارب آنها در زمینه بازار مالکیت فکری اظهار کرد: مهمترین عامل موفقیت و نکته ای که ما در سفر به چین دریافتیم و باید در کشور ما و در بازار دارایی فکری اجرایی شود این بود که آنها همزمان با ثبت اختراع ها، آنها را ارزشگذاری می کنند ولی در کشور ما به این شکل نیست و طرح ها و اختراع ها تنها ثبت می شوند و مراحل دیگری را برای عرضه در فرابورس طی می کنند.
وی با اشاره به اینکه کسب این تجربه دستاورد بسیار خوبی بود که ما در این سفربه آن رسیدیم گفت: اجرایی شدن موضوع ارزشگذاری طرح‌ها تجربه بسیار خوبی بود تا ما بتوانیم روش و دستورالعمل ها‌را گرفته و نمونه آن را در کشور عملیاتی کنیم.
دلیری درباره مزیت ارزشگذاری طرح ها و اختراعات خاطر نشان کرد: ثبت و ارزشگذاری طرح ها و اختراعات باعث می شود که مخترع طرح از قیمت آن مطلع شود و با توجه به مصوبات دولتی بتواند بر اساس ارزش طرح خود تسهیلات از بانک دریافت کند و نیازی به دریافت منابع مالی دولتی نباشد در صورتی در حال حاضر در کشور ما به این شکل نیست.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی همچنین بیان کرد: دراین روش، با توجه به ارزشگذاری طرح ها و اختراع ها، آنها علاوه بر قابلیت خرید و فروش، قابیلت دریافت تسهیلات را نیز طبق ارزشگذاری خود دارند.
دلیری افزود: این روش حتی به مخترعان و صاحبان طرح ها و ایده ها این قابیلت را می دهند که با مشخص شدن ارزش و قیمت طرح خود بتواننند خودشان طرح را تجاری سازی کنند و از صندوق و مشکلات ضمانت آن دور شوند.
وی ابراز امیدواری کرد و گفت: با پیاده سازی و بومی سازی دستور العمل هاو آیین نامه هایی که در این سفر کسب کرده ایم و مطرح کردن آن با دکتر ستاری و مجموعه‌های ذیربط از جمله سازمان مدیریت صنعتی امید است که این مدل به صورت مناسب اجرایی شود و ساختار بازار دارایی فکری اصلاح شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی با اشاره به این موضوع که دنبال دو هدف بوده اند گفت: در زمینه هدف اول، به دنبال برداشت و کسب اطلاعات درباره نحوه ثبت و واگذاری مالکیت فکری در چین بودیم زیرا چین به عنوان یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه تکنولوژی است وما برای اصلاح ساختار بازار دارایی فکری از تجربه های آنها استفاده کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار دارایی فکری سال گذشته راه اندازی شد و تعدادی از شرکت ها طرح های خود را روی تابلوی فرابورس بردند ولی تعداد طرح های به فروش رفته کم است و ما باید روش های خود را در واگذاری این طرح ها اصلاح کنیم و بازاریابی بهتری داشته باشیم.
دلیری درباره هدف دوم از این سفر گفت: موضوع انتقال تکنولوژی و بعضی از فرآیندهایی که در کشور چین وجود دارد و فعال شدن واحدهای توسعه و تحقیقات از دیگر اهداف این سفر بود.
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی اظهار کرد: در این سفر ما با مدیران بورس شانگهای و IPR بازار دارایی فکری چین که محلی است برای ثبت و ارزشگذاری اختراع ها و طرح ها جلسه داشتیم و با آنها گفت‌وگوهای مفصلی داشتیم و از دستورالعمل‌ها، آیین نامه‌ها و چارچوب‌های آنها بهره گرفتیم.
وی همچنین یادآور شد: مدیرعامل فرابورس که خود متولی راه اندازی بورس ایده هم بود و تعدادی از مدیران پارک فناوری پردیس معاونت علمی نیز در این سفر ما با همراه بودند و ما جلسات تخصصی خوبی را برگزار کردیم تا دستاوردهای مناسبی برای اصلاح ساختار بازار دارایی فکری در کشور داشته باشیم.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-18 12:11

افزودن دیدگاه جدید