کد مطلب: 

174000
موج جدید کاهش سرعت اینترنت در روزهای اخیر؛

پای چه کسی روی سیم اعصاب کاربران ایرانی است؟

اگرچه کندی سرعت اینترنت در ایران موضوع تازه‌ای نیست که بتوان آن را به عنوان «خبر» تلقی کرد، اما انتقادات کاربران شبکه‌های مجازی در فضای اینترنت نشان می‌دهد که موج تازه‌ای از این محدودیت در روزهای گذشته بر استفاده از اینترنت تاثیر گذاشته است.
پای چه کسی روی سیم اعصاب کاربران ایرانی است؟

به گزارش سیتنا، یک روزنامه‌نگار در صفحه خود در یک شبکه‌ اجتماعی خطاب به اینترنت نوشته است: چرا کندی چرا؟ من بی‌قرارم…
از ناله‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانید بفهمید که سرعت کم اینترنت در روزهای اخیر همه‌گیر است. به عبارت دیگر از هر شرکت‌ ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی و هر گونه سیستم سخت افزاری استفاده می‌کنید، حتما این روز‌ها کندی اینترنت شما را اذیت کرده است. اما آیا کسی هست که مسئولیت این مشکل را بر عهده بگیرد؟
چندی پیش هومن افشار از کار‌شناسان حوزه‌ی فناوری اطلاعات در مصاحبه با ایسنا گفت: «قطعی اینترنت و یا سرعت پایین آن دلایل متفاوتی از جمله متولیان ارائه دهنده اینترنت در کشور دارد. دلایل امنیتی از جمله عوامل اصلی به شمار می‌روند، به عنوان مثال در برهه‌ای خاص به دلیل حملات سایبری، اینترنت توسط مقامات و مسوولان قطع یا سرعت آن کاهش داده می‌شود.»

وی با بیان اینکه متولیان اینترنت در کشور نیز از دیگر دلایل اصلی مشکلات موجود در حوزه اینترنت به شمار می‌رود، گفت: «بیشترین درصد پولی که بابت اینترنت پرداخت می‌شود به شرکت ارتباطات زیرساخت ایران و مخابرات تعلق دارد. یکی از دلایل مشکل‌ساز در این حوزه همین مساله است و این درحالی است که در سایر کشور‌ها اینترنت در اختیار شرکت‌های خصوصی بوده و فضای رقابتی به وجود آمده در این زمینه بستر مناسبی را برای اینترنت به وجود آورده است.»

بسیاری از کاربران اینترنت کشور معتقدند دلیل واقعی افت سرعت اینترنت در کشور از سوی مسئولان عنوان نمی‌شود. شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی در پاسخ به کاربران ناراضی دلایلی قانع‌کننده‌ای را برای افت سرعت اینترنت بیان نمی‌کنند. به عنوان مثال یکی از شرکت‌های شاخص در ارائه‌ی خدمات اینترنتی به کاربران خود پیامکی با این مضمون فرستاده است:

مشترک گرامی
مدتی است که برخی از سرویس‌های VPN و نرم افزارهایی مانند وایبر با اختلالاتی مواجه شده‌اند که خارج از حیطه‌ی اختیارات این شرکت می‌باشد. ما درحال پیگیری جهت رفع این مورد می‌باشیم.

یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این پیامک نوشته است:

-پارس آنلاین پیام داده که مشکل فیلترشکن‌ها از ما نیست ولی داریم رفعش می‌کنیم! اگه از شما نیست پس چی رو دارید رفع می‌کنید؟!

تعدادی دیگر از نوشته‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز به موضوع سرعت پایین اینترنت اختصاص پیدا کرده است:

-اینترنت رو کامل قطع کنید امیدمون رو بکنیم.

-اینترنت شهرستان در بد‌ترین وضعیت خودش قرار دارد و سرعت متوسط اینترنت تلفن همراه در حد بایت است.

-حالا که مجوز تجمع می‌دن از فرماندار بخوایم دستور بدن ورزشگاهی با حضور نیروهای ویژه حراست اختصاص داده بشه که معترضین به وضع اینترنت حرف بزنن.

-عمرمون به خاطر کیفیت پایین اینترنت هدر می‌ره. هیچ فرقی با آلودگی هوای کلان شهر‌ها نداره. کشنده است.

در این شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهمین کارت زرد خود را به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهند، که علت آن از سوی برخی نمایندگان «توسعه شبکه و پهنای باند اینترنت بدون پیوست فرهنگی و قبل از راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات» عنوان شده است. بی‌سبب نیست که یک کاربر اینترنتی دیگر این‌گونه به این موضوع واکنش نشان می‌دهد: «به شخصه از اینکه وزیر ارتباطات از مجلس کارت زرد گرفت، خوشحال شدم سرعت اینترنت به سر حد دایال آپ رسیده.»

استفاده از اینترنت با سرعت بالا‌ و کیفیت مناسب حق هر ایرانی است اما ظاهرا متولیان امر نه تنها این حق را به رسمیت نمی‌شناسند بلکه بهبود سرعت و کیفیت اینترنت را امری منفی قلمداد می‌کنند.
با همه این‌ها گویی کسی در پی پاسخ به این سئوال طنزآمیز نیست که «پای چه کسی روی سیم است» سیمی که اگرچه منظور از آن کانال‌های ارتباط اینترنتی کاربران فضاب مجازی با جهان است اما در تصویری مجازی می‌توان آن را به اعصاب کاربران کلافه ایرانی تعمیم داد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-04-15 00:11

دیدگاه‌ها

تصویر علی
با سلام خدمت نوسنده،واقعا که حرفهای خوبی نوشتید این حرف دل میلیون ها ایرانیست،الان کیفیت و پینک اینترنت بی سابقه خراب شده و با توجه به اینکه اقای روحانی قول کیفیت اینترنت را در سال 1394 داده بود کاملا برعکس شده و این وزیر باید کارت قرمز بگیرد نه زرد.اگر اینگونه پیش برود اینترنت از سوی کاربران تحریم خواهد شد البته این حرف خیلی از دوستان و اشنایان من است که بنده اینجا نوشتم
ارسال شده توسط علی در 28 فروردين 94 - 20:06

افزودن دیدگاه جدید