کد مطلب: 

17381

واکاوی اسیدپاشی های اصفهان در شبکه‎ی مجازی آستان

شبکه ی مجازی آستان در گزارشی نظر یک آسیب شناس اجتماعی و یک جامعه شناس را در مورد حادثه اخیر اسیدپاشی در اصفهان جویا شده است.

 

به گزارش سیتنا، در این مطلب اظهار نظرهایی از یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس، امام جمعه موقت و فرمانده انتظامی استان اصفهان و سخنگوی قوه قضاییه نیز در مورد حوادث اسیدپاشی اخیر درج شده است.

 

در مقدمه این گزارش اسیدپاشی‌های اصفهان، زنگ خطری برای مسوولان عنوان شده و این سوالات مطرح شده که ریشه‌های این موضوع کجاست؟ انگیزه‌های اسیدپاش یا اسیدپاش‌های اصفهان چیست؟ چگونه باید با این پدیده برخورد شود تا دیگر شاهد چنین مواردی نباشیم؟ آیا در این رابطه خلاء قانونی وجود دارد؟

 

جعفر افقهی جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی در همین رابطه منشا اسیدپاشی را فردی و اجتماعی می داند و میگوید: گاهی افراد برای انتقام‌جویی در مناسبات شخصی دست به این اقدام می‌زنند و گاهی نیز دلایل اجتماعی دارد یعنی در جامعه خلاءها و نابرابری‌ها و افراطی‌گری‌ها و دیدگاه‌ها وجود دارد که رفتارهای اینگونه‌ای را توجیه می‌کند و این افراد به دنبال افرادی هستند که به این‌ها آسیب برسانند و این نشان از گسست اجتماعی دارد که برخی از افراد نمی‌توانند تحمل کنند و باید توجه داشته باشیم فردی که در معرض اسیدپاشی قرار می‌گیرد از لحاظ اجتماعی و رفتاری و روحی فردی آسیب دیده است که آینده‌ای مبهم دارد.

 

محمدعلی اسفنانی عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس نیز با بیان اینکه انگیزه اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان سیاسی مطرح نیست، معتقد است: بیشتر انگار خصومت شخصی در میان بوده است؛ گرچه در صحبتی که با مصدومان شده، گفته‌اند که خصومت شخصی در میان نبوده است.

 

وی ادامه می دهد: ارتباط این حادثه و مسببان آن با طرح اخیر مجلس، نادرست است و توجیه منطقی ندارد زیرا این افراد سبوعانه دست به اقدامی غیرانسانی زده‌اند که باید دستگاه قضایی آنها را دستگیر و مورد اشد مجازات قرار دهد و اگر هم در این زمینه اقدامات ناکافی است، باید یا قوه قضاییه لایحه ارائه دهد یا مجلس در این زمینه طرح ارائه می‌دهد تا قوانین محکمتری برای جلوگیری از این اقدامات یا اشد مجازات برای متخلفان وضع شود.

 

مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی و جامعه‌شناس نیز خلاء قانونی موجب تکرار اسیدپاشی میداند و می افزاید: اسیدپاشی یکی از جرائمی است که علاوه بر آثار فردی، آثار اجتماعی همانند اسکراپ و التهاب اجتماعی را نیز به دنبال دارد و 95 درصد اسیدپاشی‌ها با هدف انتقام‌جویی عشقی یا مجازات برای خیانت است و فرد آسیب‌دیده اصولاً دچار انزوا و ناامیدی از ازدواج و حضور در جامعه می‌شود. اصولاً افرادی که دست به اسیدپاشی می‌زنند دارای حالات روانی، پرخاشگری و جنون انتقام‌جویی هستند که با قصد نکشتن اما بدتر از کشتن به این کار دست می‌زنند و با توجه به خلاء قانونی برای اسیدپاشی، این ناهنجاری‌ها متأسفانه بارها و بارها در جامعه تکرار می‌شود.

 

محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان نیز در همین رابطه گفته است:

اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد. این کار محکوم است، پیگرد قانونی، مجازات شرعی و دیه دارد و اگر کسی مرتکب چنین کاری شده، باید پیگیر بود چون اینگونه کارها در قانون و شرع هیچ مجوزی ندارد. یک مسلمان اگر بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند باید ناصحانه و مشفقانه و بصورت مؤدبانه این کار را انجام دهد. نیروی انتظامی و قوه قضاییه اگر می‌خواهند برخوردی انجام دهند، باید در چارچوب قانون برخورد کنند.

 

عبدالرضا آقاخانی فرمانده انتظامی استان اصفهان هم می گوید:از ابتدای سال تاکنون چهار مورد اسیدپاشی در اصفهان رخ داده است که سه مورد آن به دلیل عدم آسیب جدی و عدم پیگیری سیستم نیروی انتظامی و قضایی، انعکاس خاصی نداشته است. مورد آخر اسیدپاشی منجر به آسیب دیدن یک خانم و ایجاد حساسیت در بین مردم شد. یافته‌های پلیس نشان می‌دهد که فرد اسیدپاش احتمالاً از یک شخصیت ضداجتماعی رنج می‌برد و با انگیزه مشخص و در یک فرصت مناسب با پاشیدن اسید، متواری شده است. این موضوع که قربانی اسیدپاشی افراد بدحجاب یا در سنین خاص هستند صحت ندارد زیرا افرادی که بر روی آنها اسید پاشیده شده بدحجاب نبوده‌اند و در سنین مختلف هستند.

 

غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه فرادی که در اسیدپاشی‌های اخیر اصفهان دچار آسیب شده‌اند از نظر حجاب مشکلی نداشته‌اند معتقد است: هیچ شاهدی مبنی بر اینکه چنین اتفاقاتی با انگیزه حجاب در اصفهان رخ داده باشد وجود ندارد و چون عامل این کار دستگیر نشده است باید منتظر ماند تا با اقدام مسئولان مربوطه و دستگیری این فرد مشخص شود انگیزه او چیست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-24 09:21

افزودن دیدگاه جدید