کد مطلب: 

173649
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران:

باید استراتژی دانلودینگ ما به استراتژی آپلودینگ تبدیل شود/ تعدد مراکز تصمیم گیر و قانونگذار در فضای مجازی به چالش تبدیل شده است

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با حضور در میزگرد محدوده محدودسازی اینترنت و پالایه گذاری هوشمند، عنوان کرد: هدف فیلترینگ صیانت از فرهنگ، اجتماع و صیانت از مسائل اجتماعی است که بهترین روش اجرای آن، حرکت به سمت ایجاد خودپالایی در افراد است.
باید استراتژی دانلودینگ ما به استراتژی آپلودینگ تبدیل شود/ تعدد مراکز تصمیم گیر و قانونگذار در فضای مجازی به چالش تبدیل شده است

به گزارش سیتنا، دکتر زارعیان یادآور شد: در خصوص موضوع فیلترینگ یا همان پالایه گذاری، دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه اول، دیدگاه کسانی است که با هر نوع پالایه گذاری مخالف اند. این گروه معمولا به برخی از قوانین بین الملل، مثل اعلامیه حقوق بشر، اشاره می کنند که جریان آزاد اطلاعات را به رسمیت شناخته است و دستورات عملی آن را که در اجلاس جهانی سران عضو جامعه اطلاعاتی در ژنو و تونس صادر شد، مورد استناد قرار می دهند.

وی ادامه داد: در این اجلاس به یکی از اصول اساسی مثل دسترسی همگان به اطلاعات اشاره و تاکید شد که مسئول اینترنت فقط دولت ها نیستند. بلکه "مسئول جامعه اطلاعاتی، دولت ها، جامعه مدنی، بخش خصوصی، افراد و همه کسانی هستند که در این حوزه می توانند نقشی ایفا کنند". همچنین، در بند دیگری از مصوبات اجلاس گفته شد که باید فرصت برای انتشار ایده ها برای همگان فراهم شود و همه مشاغل حق دارند اطلاعاتشان را منتشر کنند.

وی در ادامه گفت: دیدگاه دوم، دیدگاه کسانی است که معتقدند پالایه گذاری را خوب می دانند و معتقدند که بایستی وجود داشته باشد، البته با شرایط و انواع روش های اجرا. بنده هم از گروه دوم حمایت می کنم؛ یعنی من هم مدافع فیلترینگ هستم منتها نه در محدودیت آزادی بیان بلکه در محدودیت هایی که از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ممکن است آسیب هایی به کشور برساند.

دکتر زارعیان در مورد تاریخچه فیلترینگ، گفت: بحث فیلترینگ از غرب و از دو حوزه شروع شد؛ یکی حوزه فرهنگ و دیگری حوزه امنیت ملی. خب! وقتی فیلترینگ به کشورهایی مثل کشور ما وارد شد، روندهای متفاوت و طولانی داشت و نهایتا کمیته تشخیص مصادیق مجرمانه با عضویت 3 نهاد شروع به کار کرد و بعدها با تغییر قوانین این کمیته بر تعداد اعضایش هم اضافه شد.

وی ادامه داد: در تصمیمات همین کمیته هم سلیقه حاکم بود و در بسیاری موارد به خاطر نداشتن توان فنی و هزینه بالای فیلترینگ که در لایه های امنیتی است کل سایت فیلتر می شد و این مشکل زا بود. هوشمند شدن این امکان را می دهد که به جای تمام سایت بخشی از آن فیتلر شود و در اصل تصمیمات سلیقه ای کنار گذاشته شود.

وی در مورد هدف فیلترینگ، گفت: هدف فیلترینگ صیانت از فرهنگ، صیانت از مسائل اجتماعی و صیانت از اجتماع است. اصلا غیر از این اگر به دنبال پالایش برویم به خطا رفته ایم. برای اینکه جامعه استقبال نخواهد کرد.

وی افزود: نگرانی ای که در عرصه فیلترینگ وجود دارد اعم از هوشمند یا غیر هوشمند، محدودیت اطلاع رسانی است؛ یعنی چیزی که ممکن است در نهایت فیلترینگ را با شکست مواجه کند، همین است که باید خیلی با دقت حرکت کنیم چرا الان با وجود فیلترشکن ها و مسئله دور زدن قانون مواجه هستیم و این امر آسیب جدی تری به جامعه می زند. نخستین مزیت فیلترینگ هوشمند این است که سلیقه ها را کنار می گذارد. شاید این که 3 نفر در کل تصمیم بگیرند که این سایت بسته شود یا باز بماند جوابگو نباشد پس سلیقه ها کنار می روند.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه اکنون کمیته فیلترینگ دیگر کارکرد گذشته را ندارد، گفت: این کارگروه نقش اجرایی ندارد و مزیت دیگر هوشمندسازی، اعمال قانون یا دسترسی به شکل دیگر است. باید تفکیک سنی و شغلی وجود داشته باشد نه اینکه همه را یک نوع ببینیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مرز پیش رفتن در حریم خصوصی و اینکه این فیلترینگ تا کجا می تواند پیش برود، گفت: شاید در اینجا تعارضی بین مقررات داخلی با مقررات جهانی وجود داشته یاشد. در برخی جاها به خود افراد این اختیار داده می شود که "خود پالایی" کنند و در مقررات جهانی به دلایل فرهنگی و اعتقادی محدودیت ها به مراتب کمتر است.

وی ادامه داد: فکر می کنم ما در ایران حوزه پیشرفتمان در حریم مردم خیلی جلوتر است و گرنه مثلا قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره ای ناشی از همین دیدگاه است که افراد را صاحب تشخیص یا صاحب صلاحیت، نمی دانیم. البته در قانون دسترسی به اطلاعات که هنوز اجرایی نشده گام هایی به جلو برداشته ایم. بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم خودشان تا حدودی تشخیص بدهند.

زارعیان ادامه داد: نباید همه را ما متولی گری کنیم. البته اینجا بین خیلی ها اختلاف نظر است و خیلی ها می گویند که نه، مردم نمی توانند تشخیص بدهند که کجا مضر و کجا غیر مضر است. اما من معتقدم که مردم خودشان از خیلی از ما که متولیان این بخش هستیم، بهتر می توانند تشخیص بدهند.

به گزارش سیتنا، دکتر زارعیان با توضیح تفاوت شرایط متولی گری در غرب و در ایران، گفت: در کشورهای دیگر با استناد به قوانین بین المللی در این حوزه تصویب و ابلاغ شده است. یک قانون بالادستی در سطح بین المللی مثل همان اعلامیه حقوق بشر هست که بر اساس آن محدودیت ها و آزادی تعریف می شود.

وی ادامه داد: ما در کشور چالشی داریم که من فکر می کنم تا حل نشود خیلی از مشکلات مربوط به فضای مجازی حل نخواهد شد. این چالش، چالش تعدد مراکز تصمیم گیری و قانونگذار است. ببینید در حوزه فضای مجازی شورای انقلاب فرهنگی از سال ها قبل در این حوزه قانونگذاری می کند. بخشی از قوانینی مورد استفاده فعلی، از جمله قانون تعیین مصادیق مجرمانه، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. شورای عالی اطلاع رسانی در حوزه تولید محتوا فعالیت می کند. سازمان تنظیم مقررات در این عرصه فعالیت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این عرصه فعالیت می کند. مدت دو سال است که سازمان فضای مجازی یا مرکز ملی فضای مجازی در این حوزه فعالیت می کند.

وی ادامه داد: اخیرا این سازمان برای خود بخش هایی ایجاد کرده است مثلا کمیسسون ملی تولید محتوا. صدا و سیما الان در این زمینه فعالیت می کند و اخیرا با تغییراتی که در ساختار صدا و سیما ایجاد شده پیشنهاد تشکیل کمیسیون تنظیم مقررات محتوایی و رگولاتوی صدا و تصویر پیش بینی شده است. به نظر می رسد قوانین مجلس هم هست مثل قانون دسترسی به اطلاعات، قانون مطبوعات، قانون خبرگزاری ها و ... که مجلس تصویب کرده است. در برخی از حوزه های دادستانی، قوه قضائیه هم مستقیم عمل می کند. این تناقضات هست و از آن بدتر این است که هیچ کدام هم دیگری را قبول ندارند.

وی همچنین در مورد تضاد قوانین حوزه فیلترینگ با قوانین جاری کشور، گفت: در قوانین حقوقی مان وقتی فردی به خاطر اتهامی و به استناد قانون محاکمه می شود مانع محاکمه با قانون دیگر نیست. در واقع به همین دلیل در برخی از حوزه ها ممکن است چیزی از منظر قانون 43 مجرم شناخته شود یا نشود. برای مثال وقتی فردی در مطبوعات محاکمه و تبرئه می شود چون ممکن است در دادگاه عمومی و انقلاب هم محاکمه شود و حالا که قانون مطبوعات آن را مجرم ندانسته ممکن است به قانون دیگر اسنتاد کنند، تکلیف این موضوع هم باید روشن شود.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران همچنین در مورد موضوع حریم خصوصی در دنیای وب و این که فیلترینگ جدید، حریم خصوصی کاربر را نقض می کند، گفت: من عملکرد جایی را نقد نمی کنم، چون انجام این کار به آمار دقیق نیاز دارد. اما به دو نکته اشاره می کنم. نکته اول این که حجم اینترنت مصرفی در موبایل امسال 30 برابر پارسال است که رقمی بسیار بالاست.

وی ادامه داد: نکته دوم این که تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت در یک سال و نیم گذشته، 2/5 برابر شده است. ببینید! ما تا چندسال قبل، 1/5 میلیون کاربر اینترنت خانگی پرسرعت داشتیم . الان 7 یا 8 میلیون کاربر داریم . مطمئنا در سال آینده 4 میلیون کاربر به این تعداد اضافه می شود. پس روند مصرف اینترنت در کشور، آن هم از نوع پرسرعت، در حال افزایش است. حالا آیا این طرف قضیه ما برای تولید محتوا به همین میزان فعالیت کرده ایم؟ آیا دستگاه هایی که خودشان را متولی تولید محتوا می دانند این 30 برابر حجم را پاسخ داده اند. قطعا نه.

وی افزود: نکته بعدی اینکه ما در ایران شاهد نهضت دانلودیم یعنی بیشتر دانلود می کنیم. باید این امر مقداری تغییر کند و اگر بخواهیم در حوزه فضای مجازی موفق باشیم باید استراتژی دانلودینگ ما به استراتژی آپلود تبدیل شود. می بینیم که اتفاقا تا امروز حوزه علمیه نسبت به یک رشته از سازمان هایی که به نوعی خودشان را متولی تولید محتوا در این عرصه می دانند به مراتب موفق تر بوده است. خدای ناکرده نمی خواهم عملکرد کسی را در این حوزه نفی کنم، اما آمارها نشان می دهد که ما در این حوزه هنوز با نقطه مطلوب فاصله خیلی زیادی داریم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-03-28 12:40

افزودن دیدگاه جدید