کد مطلب: 

173648

رییس پژوهشگاه ICT بر انجام پژوهش‌های کاربردی و آینده پژوهی در سال 94 تاکید کرد

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات 44 سال پیش به عنوان بازوی علمی تحقیقاتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تاسیس شد و در دوره ای نه چندان طولانی، دستاوردهای مثبتی به همراه داشت. این مرکز در حال حاضر با ریاست دکتر خوانساری با بازسازی هدفمند فضای کاری و زیرساختهای ضروری، بر مبنای پروژه های نیاز محور کشور و مجموعه وزارت ارتباطات، فضای آرامی جهت انجام فعالیت های پژوهشی را ایجاد کرده که با توجه به عزم جدی مجموعه در پیگیری اهداف و برنامه ها، امید روزهای درخشان آن می رود.
رییس پژوهشگاه ICT بر انجام پژوهش‌های کاربردی و آینده پژوهی در سال 94 تاکید کرد

به گزارش سیتنا، دکتر خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با روابط عمومی وزارت ارتباطات، با اشاره به نقش پژوهشگاه به عنوان مشاور مادر وزارت ارتباطات، گفت: بر اساس نیازهای حاکمیتی، جامعه  و نیز نیازهای مجموعه وزارت ارتباطات، در حوزه پژوهش های کاربردی و آینده پژوهی  فعالیتها را دنبال کنیم خواهیم کرد.

وی افزود: بنای مرکز بر این است در پروژه های خرد وارد نشود نشده و فعالیت های خود را به طرح های کلان بلند مدت محدود کرده کند تا فعالیتها هدفدار و با تمرکز برخروجی مورد نیاز کشور و بومی سازی فناوریهای مطلوب در حوزه ICT باشد.

رییس پژوهشگاه ICT با تاکید بر استفاده حداکثری از توان تمام مراکز پژوهشی، دانشگاه ها، متخصصین، و شرکت های دانش بنیان در اجرای پروژه ها گفت: بر این اساس پروژه هایی دنبال می شود که عمدتا با مشارکت دانشگاه ها و بخش خصوصی شروع شده و هدف گذاری در حوزه زیرساختهای کشور بوده است.

وی مشاوره توسعه زیرساخت های شبکه ای شبکه ملی اطلاعات را از مهمترین پروژه های مرکز بعنوان مشاور شرکت زیرساخت دانست و گفت: در دو  پروژه کلان توسعه شبکه انتقال و توسعه شبکهIP و MPLS نقش کلیدی داشته ایم و علاوه بر این توسعه شبکه آتی سوییچهای شبکه زیرساخت هم نیز با مشاوره مرکر پژوهشگاه به پایان رسانده ایمدر مراحل نهایی خود به سر می¬برد.

دکتر خوانساری, گفت: به عنوان مشاور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز مطالعه امکان سنجی ورود اپراتور چهارم را بررسی و در نتیجه در سال 94 ورود اپراتورهای مجازی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین اپراتور ماهواره ای و بحث قانونگذاری تجهیزات ماهواره ای، طرح جامع سازمان تنظیم مقررات از دیگر پروژه هاست که بخش عمده آن در سال 93 انجام و در حال نهایی شدن است. بررسی تنظیم مقررات OTTو CDN هم پیشرفت خوبی داشته و انشاالله در سال 94 تکمیل خواهد شد.

دکتر خوانساری دیگر قرارداد با سازمان تنظیم مقررات را تدوین سند راهبردی و طرح جامع پایلوت خدمات USO برشمرد و افزود: مرکز به عنوان مشاور تدوین سند راهبردی و طرح جامع پایلوت خدمات USO ، تدوین و اجرای سه پایلوت در سال 93 را شروع کرده است که و در 94 تکمیل می شود و بر مبنای آن خدمت رسانی هر چه بیشتر به روستاها و نقاط محروم در حوزه فاوا، به شکل دقیق تری صورت خواهد گرفت.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از شناسایی و تدوین 27 استاندارد پستی که به تصویب سازمان استاندارد رسیده خبر داد و گفت: گروه پست در قالب پژوهشکده جدید سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا فعال شده و در سال گذشته مورد تایید هیات امنا قرار گرفت و در این راستا ، قراردادهایی هم با شرکت پست برای انجام پژوهشهای کاربردی و بهبود فضای کسب و کار منعقد شده استبسته ایم.

وی با اشاره به این که, بررسی تجهیزات وارداتی و خدمات تایید نمونه و تخصصی نسبت به دو سال قبل حداقل 30 درصد رشد را نشان می دهد، بر نیاز پژوهشگاه به آزمایشگاه های تخصصی به عنوان نهاد حاکمیتی تاکید کرده و گفت: با تامین منابع,، ارتقای تجهیزات تعدادی از برخی آزمایشگاه های مرکز و دانشگاه های طرف قرارداد که عمدتا در حوزه تخصصی فناوری ارتباطات و تایید نمونه هستند را در دستور کار دادریم و تا سال 94 تکمیل می شود.

دکتر خوانساری لازمه دستیابی به اهداف و برنامه ها را جذب نیروی با کیفیت برشمرد و خاطر نشان کرد: برای تقویت بدنه پژوهشی, ، از توان پژوهشی دانشگاه ها، متخصصین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهره برده و در عرض طول یک سال گذشته بطور متوسط به 2 برابر ظرفیت پژوهشی از نظر منابع انسانی رسیدیم.

وی با اشاره به تلاش در جهت ارتقای توان پژوهشی کشور اظهار داشت: از سوی دیگر با تاکید هیات امنای مرکز مبنی بر تقویت بدنه پژوهشی، نسبت به سال گذشته قبل در زمینه تعداد اعضای هیات علمی، 25 درصد رشد را شاهدیم.

دکتر خوانساری با تاکید بر این که در پروژه های پژوهشی نباید انتظار داشت در کوتاه مدت به نتیجه رسید، گفت: تعداد پروژه هایی که در سال 93 شروع شده، نسبت به سال قبل 4 برابر رشد داشته و در حال حاضر، تعداد پروژه های جاری پژوهشگاه 34 پروژه کلان است که در قالب 6 طرح بلندمدت 3 تا 5 ساله در حال انجام است.

رییس پژوهشگاه  به راه اندازی پروژه پایلوت رایانش ابری در مرکز اشاره کرد و گفت: با بومی سازی فناوری در رایانش ابری، پایلوت آن در مرکز در حال بهره برداری است و در سال 94  آمادگی انتقال دانش فنی به شرکتهای علاقه مند جهت بهره برداری و تجاری سازی به شکل گسترده از طریق بخش خصوصی را داریم.

وی در مورد پروژه جویشگر بومی (موتور جست و جو) نیز گفت: این طرح کلان در وزارت ارتباطات با همکاری سازمان فناوری اطلاعات مورد تصویب قرار گرفت و در سال 93 کلید خورد و تکمیل آن در سال 94 بهبودهدف آن افزایش تعداد  سرویسخدمات  و افزایش تعداد کاربران از طریق ارایه سرویس هایخدمات متنوع و  با کیفیت را به همراه خواهد داشتخواهد بود.

وی در بخش آینده پژوهی و آشنایی با فناوریهای نوین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: مطالعات ابتدایی بحث 5G را انجام و نقشه راه اولیه تهیه شده است. و امیدواریم در همایش خردادماه سال 94 بعد بتوانیم گام ها و برنامه های پژوهشی عملیاتی کشور را در این حوزه تدوین و در اختیار علاقه مندان و مسئولان قرار دهیم.

دکتر خوانساری با اشاره به ورود مرکز در حوزه اینترنت اشیا گفت: پروژه پژوهشی کاربردی در حوزه اینترنت اشیا را در سال 93 شروع و این تکنولوژی از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته داده و الزامات و نقشه مسیر بومی سازی آن را در سال 94 استخراج خواهیم کردد شد.

وی افزود: در حوزه ارتباطات ماهواره ای پروژه های خوبی برای بومی سازی شروع کردیم. پروژه آنتن ماهواره به پایان رسیده و  پروژه بومی سازی حوزه ارتباطات ماهواره ای SSPA در پژوهشگاه در جریان است.

دکتر خوانساری در ادامه در مورد حوزه صیانت فرهنگی-اجتماعی گفت: در چند ماه اخیر ارزیابی محصولات شرکت های توانمند انجام و طبقه بندی شرکت ها حداکثر تا 6 ماه نخست سال 94 انجام می شود.

وی در خصوص مرکز عملیات امنیت نیز به تجاری سازی فعالیت های قبل با کمک بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: عملیات تجاری سازی این دستاورد پژوهشی انجام و در سال 94 جامعه از طریق شرکت های دانش بنیان از دستاودرهای آن بهره مند خواهد شد.

وی در ادامه برنامه راهبرد سال 94 را ارتباط نزدیک با مراکز پژوهشی و دانشگاه ها به وجهت تجاری سازی فعالیت های قبلی پژوهشگاه با کمک بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: استفاده از دانش فنی ایرانیان خارج کشور جهت تسریع در رسیدن به اهداف بومی سازی تکنولوژیپروژه ها و دنبال کردن سیاست اقتصاد مقاومتی و سیاستهای علمی- فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری از راهبردهای کلانی است که به شکل مشخص در قالب برنامه های سال 94 دیده شده است .

رییس پژوهشگاه ICT آینده پژوهی فناوریهای نوظهور در قالب اجرای 6 طرح موتور جست و جوی بومی، صیانت فرهنگی اجتماعی با بهره گیری از سامانه های هوشمند, توسعه آزمایشگاه های حوزه فاوا و بومی سازی فناوریهای مرتبط با شبکه پهن باند، توسعه و بکارگیری نرم افزارهای زیرساخت بومی و طرح مرکز عملیات امنیت بومی را جهارجوب اصلی  برنامه مرکز در سال بعد برشمرد.

دکتر خوانساری به عنوان بخشی از فعالیتهای جنبی این پژوهشگاه از برنامه های ترویجی حوزه ICT در قالب برگزاری سخنرانی، همایش و  کارگاه های تخصصی یاد کرد و گفت: برگزاری نشست های تخصصی و میزبانی انجمن های علمی مرتبط در حوزه فاوا با هدف گفتمان سازی حوزه های نوظهور فناوری و تبادل دانش و اطلاعات بین متخصصین و دانشگاهیان و شرکت های دانش بینان از فعالیتهای سال 93 می¬باشد که در سال 94 نیز برنامه هایی است که دنبال می شود.

وی ابراز امیدواری کرد در سال 94 با آزاد سازی دسترسی به دستاوردهای پژوهشی IT به ویژه بومی سازی، تمام دستاوردهای مرکز در اختیار متخصصین و شرکت ها دانش بنیان قرار داده شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-03-28 12:20

افزودن دیدگاه جدید