کد مطلب: 

17362

بررسی سهم رسانه‎ای ایران در نخستین کنفرانس بین المللی سواد رسانه‌ای

بررسی سهم رسانه‎ای ایران در نخستین کنفرانس بین المللی سواد رسانه‌ای

نخستین کنفرانس بین المللی سواد رسانه‌ای با حضور دکتر داوود زارعیان، رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران، دکتر سیندی شیبه، استاد کالج ایتاکای نیویورک، دکتر کیریس اسپری، استاد کالج ایتاکای نیویورک، دکتر سید محسن فاطمی، استاد روان‌شناسی دانشگاه هارواد و با حضور تنی چند از نمایندگان مجلس، اساتید ارتباطات و مدیران این حوزه در محل سالن همایش‎های برج میلاد برگزار شد.
 

مدیریت صحیح به جای فیلترینگ ابزارهای ارتباطی

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، داوود زارعیان، رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در افتتاحیه کنفرانس بین المللی سواد رسانه‌ای، گفت: با این سطح استفاده از امکانات رسانه‌ای در ایران، نیازمند یک بحث اساسی به نام سواد رسانه‌ای هستیم.

 وی با اشاره به مخالفان و موافقان استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی در کشور، اذعان داشت: اگر بتوان از این امکانات در جهت منافع کشور و مردم استفاده کرد، با خیال آسوده می‌توان گفت فضای ایجاد شده، یک فرصت است.

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران در ادامه افزود: غرق شدن در یک رسانه و سطحی شدن مخاطبان، بی تردید یکی از آسیب‌های این حوزه است.

زارعیان با ابراز نگرانی از ترویج سبک زندگی مجازی، خاطرنشان کرد: امروز ما نگران ترویج یک سبک زندگی دور از ارزش‌های جامعه خودمان هستیم. به هر حال باید تمام این نگرانی‌ها را از طریق سواد رسانه‌ای پاسخ داد.

وی در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: فیلترینگ بحث اصلی نیست و باید بر اساس مدیریت خوب، روند آن را به دست گیریم و استفاده مفید از فضای ارتباطی داشته باشیم.

 

سریال‌درمانی از مزایای حضور رسانه در زندگی نوین

دکتر سید محسن فاطمی، استاد دانشگاه هاروارد، در ادامه همایش به چند وجهی بودن سواد رسانه‌ای اشاره و ابراز کرد: اصولا سواد رسانه‌ای یک پیوستار است و انسان به تناسب میزان توجه و نوع منظری که دارد، به سطحی از سواد رسانه‌ای دست می‌یابد و می‌توان بر همین اساس از سطوح مختلف سواد رسانه‌ای صحبت کرد.

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود، اشاره کرد: باید از گرامر  فهم در سواد رسانه‌ای بهره برد.

 

استاد دانشگاه هاروارد با اشاره به برخی از پژوهش‌های دانشگاه هاروارد، گفت: امروزه از سریال و فیلم در درمان افراد یا زوج‌ها استفاده می‌شود و این استفاده از ابعاد مختلف رسانه در زندگی افراد است.

 

رسانه‌ها عاملی برای شکل دادن به اذهان عمومی

دکتر کریس اسپری، کالج ایتاکای نیویورک، با بیان خاطره ورود خود به ایران و ایجاد وحشت از بازرسی گذرنامه، گفت: وقتی من را به سمت اتاقکی در فرودگاه راهنمایی کردند، قلبم به شدت می‌تپید و یاد فیلم آرگو افتادم.

وی در ادامه افزود: این تاثیرات، ناشی از اطلاعات رسانه‌ای بود و واقعیت نداشت، اما در من وحشت ایجاد کرد.

خانم دکتر سیندی شیبه، استاد کالج ایناکای نیویورک نیز در ادامه افزود: ما در دنیای مملو از رسانه هستیم و مانند ماهی که در اب شنا می‌کند در دنیای مملو از رسانه قرار داریم.

وی با اشاره به ذهنیت تولید کننده محتوا در رسانه گفت: نقشه‌ها به عنوان یک رسانه، توسط کسانی که تولید می‌شود، دیدگاه خاصی را ارائه می‌دهند که لزوما منطبق بر واقعیت نیست.

 

سواد رسانه‌ای، راهی برای مدیریت رفتار فردی

به گزارش خبرنگار سیتنا، حجت الاسلام سعیدرضا عاملی، استاد ارتباطات دانشگاه تهران نیز با ارائه تعریفی از سواد رسانه‌ای و اینترنتی، گفت: امروز در جامعه وقتی صحبت از ابزارهای ارتباطی مانند اینترنت می‌شود، ذهن‌ها به سمت آسیب سوق می‌یابد و اگر بتوانیم دانش و سواد رسانه‌ای را گسترش دهیم.

رئیس مرکز پژوهش سیاست‌های فضای مجازی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، در بیان ویژگی‌های سواد رسانه‌ای بیان کرد: موژولار، لایه‌ای و یکپارچه بودن سواد رسانه‌ای از خصوصیات سواد رسانه‌‌ای است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد: بهتر است رفتار با مدیریت فردی برای پرهیز از آسیب‌ها در این حوزه رواج یابد.

 

گفتنی است؛ نخستین همایش بین المللی سواد رسانه، دیروز چهارشنبه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد و کارگاه‌ها طی امروز و فردا با حضور علاقمندان و اساتید ارتباطات و روان‌شناسی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-23 07:49

افزودن دیدگاه جدید