کد مطلب: 

17348

همگرایی علمی در عرصه ملی و بین‌المللی

عبدالمجید آیت‌اللهی رئیس مرکز تحقیقات فیتوشیمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی جوایز علمی را راهی برای افزایش ارتباط علمی بین کشورهای جهان اسلام دانست و گفت: همگرایی علمی در عرصه ملی و بین‌المللی و همچنین فعالیت بیشتر در زمینه‌های علم و فناوری از طریق اعطای این جوایز امکان پذیر خواهد شد.
به گزارش سیتنا، عبدالمجید آیت‌اللهی عضو شورای علمی جایزه مصطفی(ص) گردآمدن کشورهای اسلامی در جهت شناساندن افراد برجسته و دانشمند در حوزه‌های مختلف علوم و فنون، را بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر دانست و گفت: جایزه مصطفی(ص) می‌تواند راهی برای توسعه کشورهای اسلامی باشد.
عضو شورای علمی جایزه مصطفی(ص) گفت: ایده «جایزه مصطفی (ص)» ایده خوبی است چون از این طریق، هر کشوری عملکرد علمی خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و برترین‌های خود را کاندید این جایزه می‌کند. همین موضوع باعث افزایش ارتباط علمی بین کشورهای جهان اسلام و فعالیت بیشتر در زمینه‌های علم و فناوری خواهد شد. از سوی دیگر، گردآمدن کشورهای اسلامی در جهت شناساندن افراد برجسته و دانشمند در حوزه‌های مختلف علوم و فنون، بسیار ارزشمند و شایسته تقدیر است و می‌تواند راهی برای توسعه کشورهای اسلامی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات فیتوشیمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی گفت: پیامبر اعظم، آخرین فرستاده خداست که انسان‌ها را از گمراهی نجات داد و ما به عنوان مسلمان، افتخار می‌کنیم که جایزه‌ای علمی به نام ایشان داشته باشیم. مطمئن هستم اگر این جایزه به صورت مستمر برگزار شود و در اعطای آن استانداردهای جهانی در نظر گرفته شود بعد از چند دوره اعطای «جایزه مصطفی(ص)»، به استانداردی در جهان علم بدل خواهد شد و حتی کشورهای غیرمسلمان هم طالب دریافت آن خواهند شد. شاید امروز چنین موضوعی دور به نظر برسد اما ظرف مدت ده الی پانزده سال آینده، این جایزه، ارزش و اعتباری جهانی خواهد یافت.
به گفته وی: از آنجا که هدف از اعطای این جایزه خدمت به بشریت است این جایزه علاوه بر دانشمندان مسلمان، به غیرمسلمانانی که تابعیت کشورهای اسلامی را دارند، نیز اعطا شود، همین موضوع می‌تواند راهی برای شکوفایی هرچه بیشتر علمی با بهره‌گیری از همه استعدادهای باشد.
عبدالمجید آیت‌اللهی اظهار کرد: «جایزه مصطفی‌(ص)» برای اولین‌بار است که رقابتی را میان کشورهای اسلامی ایجاد می‌کند، بنا بر این باید دقت کرد تا نظرهای شخصی برای معرفی برترین دانشمند مسلمان دخیل نشود و بررسی‌ها و داوری‌ها از نظر علمی صورت گیرد تا این جایزه در زمان کوتاه‌تری، جهانی شود و این جایزه همچنین می‌تواند زمینه تعاملات فرهنگی و علمی را در میان کشورها ایجاد کند و در نتیجه باعث پدید آمدن اتفاق‌های خوب شود. در واقع «جایزه مصطفی(ص)» می‌تواند حضور کشورها در عرصه تحقیقات علمی و فناوری را تقویت کند، تبادل ایده‌های علمی و در نهایت تبادل‌‌نظر در خصوص علوم و فناوری‌ها را گسترده‌تر سازد و شکوفایی استعدادها را سرعت بخشد.
وی همچنین گفت: از حسن‌های «جایزه مصطفی(ص)»، این است که اتحادی را در میان کشورهای اسلامی برقرار می‌کند و به افزایش علاقه‌مندان پیشرفت علوم مختلف در این کشورها منجر می‌شود و می‌توان آن را ایده بسیار مثبتی برای توسعه پایدار و همه‌جانبه کشورهای اسلامی ارزیابی کرد. از طرفی دیگر، «جایزه مصطفی(ص)» می‌تواند به عنوان یک واسطه یا میانجی بین کشورهای اسلامی عمل کند، کشورهای که علاوه بر اسلام زمینه مشتکر دیگری برای همکاری‌های منطقه‌ای پیش روی خود خواهد داشت  و امید است بتوان از این راه، همبستگی کشورهای اسلامی را بیشتر کرد.
عضو شورای علمی جایزه مصطفی(ص) اظهار کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از دانشمند مسلمان در کشورهای آمریکایی و اروپایی زندگی می‌کنند که اگر این دانشمندان، به کشور خود بازگردند باعث افزایش سطح علمی دانشگاه‌ها، موسسه‌های آموزش عالی و پژوهشگاه‌های ما خواهند شد. بنابراین جایزه مصطفی(ص) روش مناسبی برای شناسایی این افراد است تا یک همگرایی علمی میان کشورهای اسلامی برقرار شود.
 وی همچنین در پایان گفت: «جایزه مصطفی(ص)» می‌تواند دستاوردهای علمی دنیای اسلام را به جهان معرفی کند و در عین حال باعث تعیین جایگاه کشورهای اسلامی در عرصه علم، فناوری و صنعت شود، اما برای دستیابی به این هدف مهم باید جایگاه خود را در جهان با انتخاب برجسته‌ترین دانشمندان تعیین و همبستگی بین کشورهای اسلامی را تقویت کنیم.
گفتنی است جایزه مصطفی(ص) جدیدترین جایزه عالی علم و فناوری است که قرار است هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا ‌شود. این جایزه به احترام نام پیامبر اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت به علم‌آموزی، به نام یکی از القاب ایشان، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است. این جایزه در سال جاری برای نخستین بار اهدا خواهد شد.
برگزیدگان در هر رشته علاوه بر دریافت لوح و مدال مخصوص جایزه، مبلغ ۵۰۰ هزار دلار جایزه ویژه نیز دریافت می‌کنند که مبلغ آن از محل موقوفات جایزه تأمین می‌شود.
جایزه مصطفی در سال ۱۳۹۱ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است. شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ ایران و جهان اسلام بر روند اعطای این جایزه نظارت می‌کند. این جایزه به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که زمینه‌ساز بهبود زندگی بشر بوده و در آن‌ها محققان دست به نوآوری‌های مشهود در مرزهای دانش و فناوری زده باشند.
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-22 07:17

افزودن دیدگاه جدید