کد مطلب: 

17329

سیستم مدیریت فرایند‌های کسب و کار، ابزاری برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات و خدمات

سیستم مدیریت فرایند‌های کسب و کار، ابزاری برای کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات و خدمات

مدیر راهکار اجرایی شرکت رایورز، گفت: سیستم مدیریت فرایندها یا همان BPMS، شامل روش‌ها، تکنیک‌ها و ابزارهایی جهت پشتیبانی از طراحی، مدیریت و آنالیز فرایندهای کاری است. در واقع بی پی ام یک رویکرد ساختار یافته با هدف بهبود کیفیت محصول و خدمات است و تلاش دارد تا فرایندهاب سازمان را با استراتژی سازمان همسو نماید و به موازات آن رضایت مشتری را با بهبود کیفیت افزایش دهد.

 

عاطفه سلیمانیان در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، با اشاره به کارکردهای مثبت محصول جدید رایورز با نام BPMS در سازمان‌ها، گفت: به منظور پشتیبانی از اجرای Bpm در سازمان‌ها، Bpmsها یا سیستم‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار که حاصل فناوری اطلاعات هستند، تولید شده‌اند. سیستم‌های مدیریت فرایندای کسب و کار با مجموعه ابزارهای خود باید قادر باشند، کلیه مراحل چرخه فرایند از طراحی و مدل سازی تا اجرا، پایش و بهبود را پشتیبانی نمایند.

 

وی در ادامه در تشریح محصول rayBPMS افزود: یکی از عوامل محبوبیت و کارآمدی رویکرد مدیریت فرایند کسب و کار، ریشه داشتن آن در دو علم مدیریت و فناوری اطلاعات است. به همین دلیل بیش از سایر رویکردها نظیر TQM پاسخگوی نیازهای سازمان‌ها بوده و حرکت سازمان را در سیر دسترسی به تعالی امکان پذیر می‌کند.

 

 

مدیر راهکار اجرایی رایورز با تاکید بر مزایای این فرایند، خاطرنشان کرد: BPM نگاه متفاوتی به فناوری اطلاعات دارد. در واقع فناوری اطلاعات، مجموعه ابزارهایی را در جهت پشتیبانی از مراحل مختلف چرخه فرایند و پشتیبانی از BPM ارائه می‌دهد.

 

سلیمیان با اشاره به اهداف و ضرورت اجرایی سازی BPMS و BPM در سازمان، خاطرنشان کرد: با اجرایی سازی BPM و به کارگیری BPMS ر جهت اجرای بهینه آن، از همسویی فرایندها با استراتژی سازمان اطمینان حاصل شده و به علاوه کیفیت محصولات و خدمات سازمان، به میزان قابل توهی افزایش می‌یابد.

 

وی تاکید کرد: استفاده از BPMS سطح شفافیت عملکرد در سازمان را ارتقاء داده و در مواجه با تغییرات درونی و محیطی سازمان، نوعی چابکی و همگامی با تغییرات سریع را به سازمان می‌دهد تا در صنعتی که فعالیت دارند، ماندگار شوند.

 

سلیمیان در ادامه تاکید کرد: سازمان‌ها باید در هنگام انتخاب BPMS این نکته را در نظر داشته باشند که BPMS استاندارد شامل مجموعه ابزارهایی جهت مدیریت گردش کار، ابزارهای کنترل و پایش، ابزارهای یکپارچه سازی و ابزارهایی جهت مدیریت قوانین کسب و کار است.

 

وی در ادامه گوشزد کرد: متاسفانه در حال حاضر محصولات زیادی به عنوان BPMS به مشتریان معرفی می‌شوند. محصولاتی که تنها بخشی از ابزارهای یک BPMS استاندارد را دارا هستند. به عنوان مثال ابزارهایی که صرفا از گردش کار پشتیبانی می‌کنند و در برخی موارد و به اشتباه به عنوان یک BPMS معرفی می‌گردند.

 

 

وی در همین راستا اشاره کرد: پروسه تولید BPMS در شرکت رایورز از نیمه دوم سال 86 آغاز شده است. تمامی ابزارها و ماژول‌های سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار رایورز توسط تیم تولید  شرکت مهندسی نرم افزار رایورز تهیه شده است. این ابزار کاملا منطبق بر استانداردهای جهانی تولید شده و به جرات می‌توان گفت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است. در عین حال، این ابزار شامل ویژگی‌هایی است که پاسخگوی نیازهای خاص سازمان‌های داخلی است و به عبارت دیگر، کاملا بومی است. به واسطه داخلی بودن این ابزار، نیازمندی‌های کارکردی و غیرکارکردی آن به طور مستمر در حال توسعه است. به علاوه خدمات پشتیبانی رایورز در این خصوص مجموعه‌ای کامل از تنوع خدمات قابل ارائه می‌باشد.

 

سلیمیان در ادامه تاکید کرد: تولید یک سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار با ویژگی‌های موجود در Ray BPMS کار چندان ساده‌ای نیست. اما شرکت رایورز به واسطه 25 سال تجربه موفق در صنعت IT و بهره‌گیری از نیروهای متخصص، این پروژه را به سرانجام رسانده است و از سال 90 این محصول تجاری شده است. هم اکنون این ابزار موفق به دریافت گواهینامه "تایید و ثبت نرم افزار" از شورای عالی انفورماتیک کشور شده است.

 

مدیر راهکار اجرایی شرکت رایورز با اشاره به استفاده برخی از سازمان‌ها از Ray BPMS ، گفت: سازمان‌هایی مانند صدا وسیما، موسسه حسابرسی تامین اجتماعی، داروسازی اسوه، شهرداری قزوین، موسسه اتوبوسرانی و تاکسی بی سیم ایرانیان، صنایع سیمان سامان غرب، مرکز تحقیقات و علوم کامپیوتری قم و ... با استفاده از این ابزار تمامی یا بخشی از فرایندهای سازمان خود را مکانیزه نموده‌اند و ماحصل آن به صورت موفقیت آمیزی اجرایی شده است. لازم به ذکر است با توجه به قابلیت‌های منحصر به فرد ابزار Ray BPMS و شناخت تدریجی مشتریان از قابلیت‌های یک BPMS استاندارد، تعداد مشتریان رو به افزایش است.

 

سلیمیان ویژگی‌های این ابزار سازمانی را برشمرده و گفت: ماژول‌های اصلی ابزار ما شامل طراحی و اجرای فرایند، طراحی و اجرای فرم، طراحی و مدیریت چارت سازمانی، طراحی موجودیت، تعریف و اجرای قوانین، ارتباط با سیستم‌های خارجی، داشبورد مدیریتی رایورز، ابزار گزارش ساز و ماژول‌ها و امکانات جانبی این ابزار شامل مدیریت مستندات، ابزار پیگیری و ثبت تاریخچه، ابزار تست فرایند، ابزار انتقال فرایند از محیط تست به محیط اجرا، امکان تعریف رویداد زمان‌دار، امکان تعریف اعلان و هشدار، امکان ثبت تایم شیت، پرداخت الکترونیکی مبتنی بر شبکه شتاب و .. می‌باشد.

 

 

مدیر راهکار اجرایی BPMS رایورز در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: شرکت رایورز به کلیه سازمان‌ها در هر مرحله‌ای از بلوغ فرایندی که باشند، راهکارهایی ارائه می‌دهد تا با کمک آن‌ها به مراحل بالاتر بلوغ صعود کنند. در واقع Ray BPMS رایورز به عنوان یک اهرم و یک توانمندساز، در طی نمودن مسیر تعالی محسوب می‌گردد.

 

سلیمیان در پایان با اشاره به منحصر به فرد بودن بخش پایگاه دانش رایورز در این حوزه، گفت: پایگاه دانش که به تازگی در مجموعه ما در بحث BPMS ایجاد شده است، امکان ثبت تجربیات و انقال دانش در این حوزه را فراهم ساخته است و هدف از آن نیز بهبود و ارتقای سطح دانش و به اشتراک گذاری آن به منظور کمک به سازمان‌ها در راستای پیاده سازی BPM است. شرکت رایورز معتقد است ابزار Ray BPMS باید در اختیار سازمان‌ها قرار گیرد و با مشارکت واحد سیستم‌ها و روش‌ها و واحد آی تی از این ابزار در راستای شناسایی، اجرا و بهبود فرایندها استفاده می‌گردد. سازمان‌ها با در اختیار داشتن این ابزار میزان وابستگی خود را از شرکت‌های نرم افزاری تظیر رایورز کاهش می‌دهند و در عوض مرتبا سازمان‌ها فرایندهای خود را بهبود می‌دهند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-21 17:40

افزودن دیدگاه جدید