کد مطلب: 

173254

هدف تروریست‌های داعش از جولان در شبکه‌های اجتماعی؟!

گروه‌های تکفیری همچون داعش در شبکه‌های اجتماعی با سه هدف فعالیت می‌کنند، اهداف آن‌ها جذب نیروهای جدید، کسب تائید مردمی و نیز ارعاب دشمنانشان می‌باشد.
هدف تروریست‌های داعش از جولان در شبکه‌های اجتماعی؟!

به گزارش سیتنا، ابنا نوشت: داعش تنها گروه تکفیری نیست که از سلاح رسانه برای مقابله با دشمنانش استفاده می‌کند، پیش از این داعش هم گروه‌هایی مسلحی بودند که به رسانه توجه زیادی می‌کردند.

تبلیغ تکفیری‌ها در مجلات

در ابتدای دهه هشتاد میلادی و با شروع سفر جوانان کشورهای اسلامی به افغانستان برای مبارزه با نیروهای شوروری، فعالیت‌های رسانه‌ای برای تشویق به جهاد آغاز شد. در آن زمان مجلاتی با مضمون تشویق به جهاد در افغانستان در سطح کشورهای اسلامی منتشر می‌شد. با خروج شوروری از افغانستان و جنگ‌های داخلی بین گروه‌های مسلح در این کشور، فعالیت رسانه‌ای در این زمینه کم شد، با ظهور طالبان و موضع مخالف این گروه با رسانه، حجم این فعالیت‌های رسانه‌ای محدود‌تر هم شد.

با گسترش اینترنت در سطح جهان، القاعده از این فناوری استفاده کرد تا محاصره رسانه‌ای پیرامون خود را بشکند، در این زمان سایت شبکه سحاب برای انتشار سخنرانی‌های فرماندهان القاعده همچون اسامه بن لادن و ایمن الظواهری ایجاد شد.

اینترنت در خدمت القاعده

در سال ۲۰۰۳ و با عملیات اشغال عراق، تالارهای گفتگویی برای افراد علاقه‌مند به پیوستن به گروه‌های تکفیری در سطح اینترنت ایجاد شد. پس از آن بود که گروه‌های مسلحی که در عراق فعالیت می‌کردند، به سرعت و با کمیت زیاد عملیات‌های خودشان را در سطح اینترنت پخش می‌کردند. القاعده عراق هم موسسه‌ای با نام فرقان را تاسیس کرد تا سخنان رهبران خودشان را در جهان منتشر کنند که این موسسه بعد‌ها بازوی رسانه‌ای داعش شد.

تبلیغات رسانه‌ای گروه‌های تکفیری محدود به رسانه‌های مجازی نبود، در این راستا گروه القاعده برای مخاطبان جهانی‌اش مجلاتی به زبان انگلیسی منتشر کرد، داعش هم مجله‌ای به نام دابق را تاسیس کرد.

جولان تروریست‌ها در اینترنت

با ظهور گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه، این گروه‌ها به سراغ شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و توئی‌تر رفتند، آن‌ها از طریق این شبکه‌های اجتماعی بیانیه‌ها، تصاویر و فیلم‌های عملیات‌های خودشان را منتشر می‌کردند. اما هیچ کدام از این گروه‌ها به سطح رسانه‌ای بالایی که داعش از آن برخوردار است، نمی‌رسند، داعش از رسانه و مدیا استفاده می‌کند تا همه را تحت تاثیر قرار دهد. داعش توانسته است که محصولات رسانه‌ای خودش را با کیفیت هالیوودی ارائه دهد.

داعش در شبکه‌های اجتماعی

گروه‌های تکفیری همچون داعش در شبکه‌های اجتماعی با سه هدف فعالیت می‌کنند، اهداف آن‌ها جذب نیروهای جدید، کسب تائید مردمی و نیز ارعاب دشمنانشان می‌باشد.

شبکه‌های اجتماعی سبب ساز شده است که امکان فیلتر سایت‌های القاعده غیر ممکن باشد و هر عضو یا طرافدار گروه‌های مسلح در شبکه‌های اجتماعی یک رسانه‌ای است که برای خودش بازدید کننده دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-03-03 23:38

افزودن دیدگاه جدید