کد مطلب: 

173251
در کنفرانس مطبوعاتی کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران، مطرح شد:

آزادسازی؛ زمینه ساز پیشرفت اینترنت در کشور/ حل مشکلات شرکت های اینترنتی در پروانه های جدید

کنفرانس مطبوعاتی کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصر تهران با موضوع بررسی "صدور پروانه جدید ارتباطات ثابت" و مشکلات حوزه اینترنت برگزار شد. این کنفرانس خبری صبح روز سه شنبه، 12 اسفندماه در محل دبیرخانه سازمان و با حضور رئیس سازمان نصر تهران، روسا و اعضای کمیسیون اینترنت و حضور خبرنگاران حوزه ICT و اقتصاد برگزار شد.
آزادسازی؛ زمینه ساز پیشرفت اینترنت در کشور/ حل مشکلات شرکت های اینترنتی در پروانه های جدید

به گزارش خبرنگار سیتنا، در این نشست، ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نصر تهران به تشریح اقدامات و پیگیری های این سازمان درخصوص اصول حاکم بر پروانه ارتباطات ثابت (FCP) پرداخت و گفت: پس از گذشت بیش از 10 سال از صدور پروانه و مجوز فعالیت رسمی از سوی سازمان تنظیم مقررات به بخش خصوصی، همواره مشکلاتی بر سر راه دارندگان این پروانه ها وجود داشته و کاملا مشهود بود که این مشکلات از پروانه ها و عدم هم خوانی آنها با یکدیگر ناشی شده است.

سعادت با اشاره به فعالیت های اخیر سازمان تنظیم مقررات به منظور بازنگری پروانه های حوزه اینترنت ادامه داد: خوشبختانه یکی از اقدامات مثبت دولت تدبیر و امید در حوزه ICT، بررسی ، بازنگری و به روز کردن تمام پروانه های این حوزه بوده است و سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان نماینده بخش خصوصی، با مشارکت خود از این اقدام مثبت رگولاتوری استقبال کرده است.

او در این رابطه ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در راستای اصلاح ساختاری پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت، طرحی را در قالب "پیش نویس اصول حاکم برصدور پروانه های جدید ارتباطات ثابت" ارائه کرد که بر مبنای آن پروانه‌های PAP،PSTN،ISDP و ISP در کشور تجمیع شده و تحت 2 پروانه جدید FCP -Netco و ISP -Servco به ادامه فعالیت خواهند پرداخت.

سعادت با اشاره به تعامل مثبت رگولاتوری با سازمان نصر در خصوص صدور پروانه های FCP گفت: خوشبختانه با تعامل سازنده رگولاتوری و سازمان نصر، بند به بند طرح پیش نویس "اصول حاکم برصدور پروانه های جدید ارتباطات ثابت" مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با اغلب نظرات و پیشنهادات سازمان نصر موافقت شد.

او با اشاره به تلاش های مداوم سازمان در این رابطه تاکید کرد: این شکل از تعاملات رگولاتوری با سازمان نصر درخصوص پروانه های ارتباطات بی سابقه بوده و ما این ارتباط سازنده را در دولت تدبیر و امید به فال نیک می گیریم.

سعادت ادامه داد: از اردیبهشت ماه سال جاری، با نظر مثبت وزیر محترم ارتباطات نسبت به سازمان نصر، پیگیری های ما درخصوص پروانه ها آغاز شد و جلسات مستمر هم فکری رگولاتوری و سازمان نصر به منظور بررسی اصول حاکم بر صدور پروانه های FCP ، اوج گرفت و ما توانستیم برآیند نظرات صنف از تمام استان های کشور را منعکس کنیم.

رئیس سازمان نصر تهران ضمن مثبت ارزیابی کردن این تعاملات ادامه داد: طی فراخوان نظرسنجی که سازمان نصر خطاب به کلیه فعالان اینترنتی کشور (اعم از PAP ،ISDP، PSTN ،VoIP ،ISP) درباره پروانه های ارتباطات منتشر کرد، نظرات کارشناسی آحاد صنف از تمام استان ها دراین رابطه جمع آوری شد و مجموعه این نظرات را در جلسات کمیسیون تخصصی تنظیم مقررات ارتباطات منعکس  کردیم.

حل مشکلات شرکت های اینترنتی در پروانه های جدید
سعادت با تاکید براینکه بسیاری از مسائل و مشکلات شرکت های اینترنتی در رابطه با پروانه های FCP حل شده، گفت: طی این جلسات موفق شدیم نظرات و پیشنهادات صنف را مطابق با منافع کلیه شرکت های اینترنتی مطرح کرده و پیش ببریم.

رئیس سامان نصر تهران درخصوص پیگیری های سازمان نصر درباره اصول حاکم بر پروانه ISPها (servco)ها افزود: همچنان مصرانه، جلسات کارشناسی خود با رگولاتوری را به منظور بررسی جزئیات اصول حاکم بر پروانه ISP ها  ادامه می دهیم تا این موضوع پیش از پایان امسال به نتیجه مطلوب برسد.

سعادت در رابطه با پروانه های servco گفت: دارندگان این پروانه می‌توانند خدمات اینترنت ارائه  کنند اما حق شبکه‌سازی نخواهند داشت. در حقیقت هیچ یک از دارندگان پروانه های FCP  و servco  نمی توانند پروانه یکدیگر را داشته باشند.

او ادامه داد: به منظور جلوگیری از تضاد منافع و همکاری بهتر، دارندگان پروانه های FCP  و servco نمی توانند سهام دار یکدیگر باشند.

به گفته‌ سعادت، وجود دو نوع پروانه در زمینه خدمات اینترنتی این امکان را به وجود می‌آورد که شرکت‌هایی که تمایلی به سرمایه‌گذاری‌های بالایی در زمینه‌ی شبکه‌سازی ندارند بتوانند در زمینه سرویس‌دهی فعالیت کنند و از سوی دیگر شرکت‌های شبکه‌ساز، موظف خواهند بود که بخشی از شبکه خود را در اختیار شرکت‌های سرویس‌دهنده قرار دهد.

رئیس سازمان نصر تهران همچنین درخصوص موضوع تعرفه خدمات حوزه اینترنت گفت: تعرفه‌های خدمات از دیگر موضوعاتی بود که روی آن بررسی‌هایی انجام داده ایم. در 10 سال گذشته  تمام قیمت ها در کشور رشد صعودی داشته اند اما نرخ استفاده از اینترنت نزولی بوده است. این امر نیازمند بازنگری‌هایی است که امیدواریم با نگاه دولت تدبیر و امید، اصلاحاتی روی آن انجام شود و شاهد نتایجی باشیم که هم به نفع مصرف‌کننده و هم به نفع شرکت‌های خصوصی باشد.

اختصاص کرسی و حق رای به سازمان نصر در کمیسیون تنظیم مقررات
رئیس سازمان نصر تهران به  تاریخچه فعالیت و درخواست های کارشناسی سازمان نصر درخصوص قوانین و مقررات حوزه اینترنت اشاره کرد و افزود: خواسته مشخص سازمان نصر از زمان آغازبه کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ، اختصاص حداقل یک کرسی با حق رای به نماینده سازمان نظام صنفی رایانه ای بوده است ؛ با این استدلال که نماینده سازمان پیش از صدور پروانه ها و ابلاغ مقررات، بتواند نظرات کارشناسی بخش خصوصی را در جهت رفع مسایل و مشکلات مطرح کند.

سعادت با تاکید براینکه هم اکنون رگولاتوری درخصوص پروانه ها و مسائل دیگر این حوزه نظرات سازمان نصر  را اخذ می کند، ادامه داد: متاسفانه طی 10 سال گذشته این اتفاق نیفتاده است و من امیدوارم در این دوره با نگاه بسیار مثبت دولت تدبیر و امید ، نماینده سازمان نظام صنفی رایانه ای بتواند در این کمیسیون با داشتن حق رای حضور داشته باشد.

محاسن پروانه های جدید ارتباطات
در ادامه این کنفراس مطبوعاتی، محمدرضا کریمی، رئیس کمیسیون اینترنت و انتقال داده نصر تهران درخصوص صدور پروانه های جدید ارتباطات و محاسن آنها گفت: خوشبختانه با توجه به تعامل بخش خصوصی بسیاری از نظرات سازمان در اصول حاکم بر صدور این پروانه ها مورد استفاده قرار گرفت و سال پرکاری را در پیش رو داشتیم. متاسفانه سال های  قبل مصوبات با دیدگاهی یک جانبه و بدون گرفتن نظر بخش خصوصی ابلاغ می شد و بخش خصوصی مجبور به پذیرش آن بود.

کریمی ادامه داد: در پروانه جدید ارتباطات ثابت، نکات مثبت بسیاری وجود دارد.از جمله اینکه امکان شبکه سازی برای شرکت های FCP و اجازه ایجاد BACK BONE هم داده شده است.

او افزود:  سازمان تنظیم مقررات خوشبختانه از پروانه‌های تکنولوژی محور به سمت پروانه‌های سرویس محور حرکت کرده است که البته این یک استاندارد جهانی است.

رئیس کمیسیون اینترنت و انتقال داده نصر تهران دراین خصوص ادامه داد: سازمان تنظیم مقررات با ایجاد رقابت در لایه‌های مختلف سعی کرده است تا فضای رقابت را تقویت کند و در نهایت نتایج آن به نفع کاربران باشد.

ضرورت راهکاری برای کاهش هزینه شرکت های اینترنتی
علی توسلی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصرتهران درخصوص صدور پروانه های جدید ارتباطات و موضوع افزایش هزینه شرکت های اینترنتی گفت:  تاکید دولت همواره این بوده که قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند؛ اگر قرار باشد با صدور پروانه های جدید، قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند قطعا به دلیل نرخ حق امتیاز پروانه ها و مبلغ تسهیم درآمداز پروانه های جدید، هزینه شرکت‌های اینترنتی بیشتر خواهد بود و بنابراین ضرورت دارد دراین خصوص نیز راهکاری برای این شرکت‌ها اتخاذ شود و امیدواریم دولت در رویه ای معقول تعرفه های خدمات اولیه مورنیاز این شرکت هارا بازنگری کند.

توسلی همچنین در خصوص موضوع ارتباط میان پروانه ها و لزوم همخوانی میان آن ها افزود: در مرحله نهایی تاکید سازمان نصر این است که باید به موضوع رابطه بین پروانه ها دقت کافی شود.ارتباط میان این پروانه ها باید روشن و شفاف شود.

همچنین سعادت با تاکید بر لزوم این هماهنگی میان پروانه ها گفت:  با توجه به اینکه ارتباط پروانه های صادر شده باید شفاف و روشن باشد، طبق درخواست سازمان نصر، رگولاتوری مصوب کرد که فرصت زمان تقاضا برای پروانه‌های FCP را تا سه ماه بعد از تنظیم پروانه‌های servco افزایش دهد.

ضرورت رفع انحصار در حوزه اینترنت
در ادامه محمودرضا خادمی، عضو کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصر تهران درخصوص ساماندهی بازار اینترنت و توسعه دسترسی جامعه به اطلاعات گفت: خوشبختانه امسال در جایگاه بهتری نسبت به سال قبل قرار داریم.

خادمی درخصوص زنجیره اتفاقات مثبت در حوزه اینترنت گفت: اولین  اتفاق صدور پروانه های FCP بود که خوشبختانه با تصویب اصول حاکم پروانه در جایگاه بهتری قرار داریم.  تنظیم روابط بین اپراتورها و پروانه ها جزو دیگری از این زنجیره است که اهمیت فوق العاده ای دارد. موضوع دیگر تغییر نگاه نظام تعرفه گذاری است که امیدواریم هم زمان روی این موضوع هم کار شود تا از طریق این تغییر نگاه، به توسعه بازار دست یابیم.

عضو کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران ادامه داد: امیدواریم در جهت رفع انحصارخرید  پهنای بانددرحوزه اینترنت از سوی رگولاتوری برنامه‌ای مثبت ارائه و اجرا شود؛ به نظر می رسد برنامه‌هایی دراین زمینه اعلام شده اما ما هنوز نشانه‌ای از آن را نمی‌بینیم.

آزادسازی؛ زمینه ساز پیشرفت اینترنت در کشور
رئیس سازمان نصر تهران درخصوص آزادسازی در حوزه اینترنت گفت: در راستای سیاست های اصل 44، قدم  اول بحث آزادسازی  است  و پس از آن خصوصی سازی؛ اتفاق جاری درخصوص صدور پروانه های جدید ارتباطات ثابت بسیار به این موضوع نزدیک است.

سعادت با تاکید براینکه آزادسازی دراین حوزه زمینه ساز پیشرفت است، افزود: منظور از آزادسازی این است که همه آن چیزی که در انحصار دولت است، آزاد شود که مطمئنا این اتفاق به مرور خواهد افتاد و ما تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد. این موضوعی است که در 10سال اخیر انجام نشده و نمی توان ادعا کرد در سال های اخیر آزادساری صورت گرفته است ؛خوشحالیم که این قدم های مثبت در حال برداشته شدن است.

او با اشاره به نقش مهم پروانه‌های جدید شرکت‌های اینترنتی در مساله‌ آزاد‌سازی ادامه داد: تا به حال بسیاری از بخش‌ها مانند موضوع ایجاد شبکه در انحصار دولت بوده و امروز که اجازه این کار در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرد، گام بزرگی را در بحث آزادسازی برداشته ایم.

سعادت درخصوص موضوع انحصار گفت: در حوزه اینترنت، موضوعی که درانحصار دولت است، قانون "دروازه‌های بین‌المللی و توزیع پهنای باند در کشور"است ؛امیدواریم در ادامه شاهد بهبود این اقدامات باشیم.

او با اشاره به اینکه خرید پهنای باند درگذشته در اختیار شرکت های ICP بوده که اینترنت را از طریق ماهواره دریافت و توزیع می کردند، توضیح داد: از زمانی که موضوع انحصار دروازه های بین المللی برطبق قانون در اختیار زیرساخت قرار گرفت، متاسفانه خرید و تامین اینترنت از خارج کشور که امری جدا از دروازه بین الملل است به اشتباه در انحصار زیرساخت قرار گرفت که امیدواریم طی سال آینده از طریق تعامل سازنده با وزارت ارتباطات این موضوع را حل و فصل کنیم.

رییس سازمان نصر تهران افزود: نزدیک به 10 سال است که بحث خرید پهنای باند در انحصار شرکت زیرساخت بوده و اگر امیدوار باشیم که تا یک سال آینده این روند صحیح شود، قطعا کار بزرگی صورت گرفته است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-03-03 21:07

افزودن دیدگاه جدید