کد مطلب: 

173089
در دیدار معاون علمی و فناوری رییس جمهور با رییس کمیته علوم و فناوری بلاروس:

استقبال از ایجاد پارک علم و فناوری مشترک در ایران یا بلاروس

ظرفیت همکاری کشورهای ایران و بلاروس با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران و رییس کمیته دولتی علوم و فناوری بلاروس بررسی و ایجاد یک پارک علم و فناوری مشترک در ایران یا بلاروس مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
استقبال از ایجاد پارک علم و فناوری مشترک در ایران یا بلاروس

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در دیدار دکتر شومیلین رییس کمیته دولتی علوم و فناوری بلاروس، درباره ظرفیت همکاری دو کشور ایران و بلاروس، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت های چشمگیری که در حوزه فناوری وجود داشته، ظرفیت دو کشور در این زمینه بسیار بالااست و ما نیز اعلام آمادگی خود را برای همکاری در تمامی زمینه ها با کشور بلاروس اعلام می کنیم.

وی در ادامه گفت: ما می توانیم همانند همکاری که با کشور روسیه داشته ایم با کشور بلاروس نیز همکاری هایی را آغاز کنیم و با توجه به شرایط صندوق و خط اعتباری مشترکی با عدد قابل توجهی با یکدیگر ایجاد کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه می توان یک پارک علم و فناوری مشترک چه در کشور ایران یا در کشور بلاروس ایجاد کرد، گفت: در هر پروژه مشترک بین دو کشور، در زمینه های مختلف سیاسی، معافیت های مالی، بحث های گمرکی و کمک های مالی ما می توانیم حمایت کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت های همکاری دو کشور توسط این معاونت، گفت: باید زیرساخت های همکاری دو کشور در هر زمینه ای فراهم شود وشرکت های دانش بنیان بتوانند یکدیگر را پیدا کنند.

دکتر شومیلین رییس کمیته دولتی علوم و فناوری بلاروس نیز در ادامه این دیدار درباره ظرفیت های کشورشان در حوزه فناوری اظهار کرد: پروژه های بسیارخوبی را می توان در حوزه علم و فناوری اجرایی کرد و محصول نهایی آن را تولید کرد اما مشکلات و مباحث مالی در برخی از موارد مانع اجرایی شدن این کار می شود.

وی خاطر نشان کرد: البته ما در کشور بلاروس در حوزه علم و فناوری زیرساخت های خوبی را فراهم کرده ایم و 12 پارک علم و فناوری در کشور ما ایجاد شده است و ما می توانیم با همکاری با پارک های علم و فناوری ایران همکاری های بیشتری داشته باشیم و زمینه ایجاد پروژه های مشترک میان شرکت ها و موسسات دانش بنیان دو کشور را فراهم کنیم.

دکتر شومیلین یادآور شد: کمیته دولتی علوم و فناوری کشور بلاروس متولی توسعه علوم و فناوری این کشور است و پشتیبان مالی کلیه پروژه های این حوزه است و ما می توانیم از طریق این کمیته تمامی پروژه های مشترک حوزه دانش بنیان را اجرایی کنیم و بیش از پیش آنها را توسعه دهیم.

رییس کمیته دولتی علوم و فناوری بلاروس همچنین گفت: البته شرکت های ایرانی نیز از سال های گذشته بسیار در بازار علم و فناوری بلاروس فعال بوده اند و هر سال به میزان سرمایه گذاری آنها افزوده شده است به طوری که در سال گذشته میزان سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بلاروس بیش از 100 میلیون دلار بوده است که البته امیدواریم با حضور در اتحادیه گمرکی بازار خیلی وسیعی میان دو کشور شکل گیرد و دسترسی به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی نیز فراهم شود زیرا کشور بلاروس نزدیک به مرز کشور های اروپایی است.

وی افزود: در حال حاضر در حوزه فناوری های پیشرفته سالانه بیش از 10 میلیون دلار صادرات فناوری در کشور بلاروس وجو دارد.
پایان پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-24 17:56

افزودن دیدگاه جدید