کد مطلب: 

173073

چگونه رایانه، تبلت و تلفن همراه فرزندان خود را ایمن کنیم؟

امیدوارم خانواده های ایرانی با عبور از نگاههای سطحی از جمله نگاه تشخصی به ابزاری نوین ارتباطی ، با نگاهی آگاهانه این تجهیزات را در اختیار فرزندان خود قرار دهند تا ناخواسته فرزندانشان در زیر هجمه ای از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از بهره گیری نادرست از این ابزراها قرار نگرفته و آینده آنها در هاله ای از ابهام قرار نگیرد.
چگونه رایانه، تبلت و تلفن همراه فرزندان خود را ایمن کنیم؟

به گزارش سیتنا، "نوید کمالی" محقق، پژوهشگر و مدرس حوره فناوری اطلاعات و ارتباطات، در یادداشت ارسالی برای سیتنا آورده است: امروزه با فراگیر شدن ابزارهای ارتباطی کمتر خانواده ای یافت می شود که برای فرزندان خود امکاناتی از قبیل رایانه ، تبلت و تلفن همراه را تهیه نکند زیرا در فضایی که جهان به سوی تحقق جامعه اطلاعاتی پیش می رود از عده ای معتقند که دور بودن از تجهیزات نوین ارتباطی به نوعی عقب ماندگی اجتماعی محسوب می شود!

متاسفانه بنا بر آمار های جسته و گریخته در جامعه 75 میلیونی ایران بیش از 80 میلیون سیم کارت تلفن همراه موجود است و در ماههای اخیر نیز ضریب نفوذ اینترنت به مرز 60 درصد نزدیک شده است که این آمار به سادگی حاکی از شتاب بالای جامعه ایرانی در بهره گیری روز افزون از فضای نوین ارتباطی خصوصا در بستر فضای مجازی و اینترنت است.

این رشد بالای بهره گیری از ابزارها و بسترهای ارتباطی نوین از دو زاویه قابل بررسی است که اولی نعمت و دومی نقمت است.

از بعد نعمت بهره گیری جامعه ایرانی از فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی موجود در آن می تواند منجر به شکل گیری هر چه سریعتر دولت الکترونیکی و فرهنگ مبتنی بر آن شود که از جمله مواهب آن افزایش شفافیت های سازمانی و کاهش فساد اداری و اجتماعی است.

اما از بعد نقمت و با نگاهی آسیب شناسانه غرق شدن خانواده های ایرانی در بهره گیری از فضای مجازی و ابزارهای ارتباطی مرسوم در آن بدون آگاهی از کارکرد آنها و تهدیدات نهفته درآن خصوصا در حوزه حریم خصوصی می توانند ضربات و آسیب های جبران ناپذیری را دامن گیر خانواده های ایرانی نماید لذا عبور از فازهای انکاری و سلبی به فاز آموزش عمومی در قالب آموزش های کاربردی می تواند موجب کاهش آسیب ها و هدایت خانواده ها به بهره گیری هوشمندانه و صحیح از این ابزارها شود.

از این رو بر آن شدم تا در یادداشتی کوتاه به معرفی دسته ابزارهای کاربردی مورد نیاز برای ایمن سازی رایانه ، تبلت و تلفن همراه فرزندان که این روزها به جد مورد نیاز خانواده های ایرانی است بپردازم.

خوشبختانه در طول دو دهه اخیر حفظ امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها در سطح جهان مورد مطالعه و بررسی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات قرار گرفته است که حاصل آن مجموعه ای از راهکارهای نرم افزاری تحت عنوان Parental Control است که در ادامه آن اشاره خواهم نمود.

نرم افزارهای Parental Control به عنوان یک سامانه کنترل دسترسی در سطح کاربر ، این توانایی را برای والدین ایجاد می نمایند که به راحتی با نصب این نرم افزاها بر روی رایانه یا تلفن همراه فرزند خود ، نوع کاربری و سطح دسترسی فرزند خود را مدیریت و محدود سازی نمایند.

بطور مثال این نرم افزارها والدین را قادر می سازند تا به راحتی زمان و یا نوع دسترسی به سایتها اینترنتی ، بازیها و ... را مدیریت کنند و مانع از دسترسی فرزندان خود به اطلاعات خاصی از جمله سایتها و نرم افزاهای نامناسب و ضد اخلاقی گردند.

و یا در مثالی دیگر والدین می توانند اجازه نصب نرم افزاهایی مانند وایبر و واتس آپ را در تلفن همراه فرزندان سلب کنند و در صورت ارائه مجوز نصب تمام ارتباطات فرزندان را بصورت مخفیانه ثبت و بررسی کنند.

از ویژگی های جالب توجه دسته ای از این نرم افزها امکان رصد مکانی فرزندان است که موجب می شود والدین در هر ساعت از شبانه روز موقعیت مکانی و مسیر های رفت آمد فرزندان خود را از راه دور کنترل نمایند.

برای دسترسی و استفاده از نمونه هایی از این نرم افزارها که امکان نصب آنها به راحتی بر روی رایانه ، تبلت و تلفن همراه فرزندانتان مقدور می باشد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://goto.ir/MiNwd

در پایان امیدوارم خانواده های ایرانی با عبور از نگاههای سطحی از جمله نگاه تشخصی به ابزاری نوین ارتباطی ، با نگاهی آگاهانه این تجهیزات را در اختیار فرزندان خود قرار دهند تا ناخواسته فرزندانشان در زیر هجمه ای از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از بهره گیری نادرست از این ابزراها قرار نگرفته و آینده آنها در هاله ای از ابهام قرار نگیرد.  

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-24 08:40

افزودن دیدگاه جدید