کد مطلب: 

173063
نقش پست بر فرهنگ و اقتصاد

یادداشت/ چاپار به سبک امروز

علی غفوریان ملازاده کارشناس بازنشسته پست خراسان رضوی در مطلبی که در مجله "دانستنی ها" منتشر گردیده به بررسی نقش پست بر فرهنگ و اقتصاد پرداخته است.
یادداشت/ چاپار به سبک امروز

به گزارش سیتنا، وی در این مطلب نوشت:

جهان امروز عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام گرفته است. چون تکنولوژی ارتباطات و نیز وسایل ارتباطی پیشرفته دنیای کنونی ما اعم از وسایل ارتباط جمعی، ارتباطات مخابراتی، ارتباطات الکترونیکی، ارتباطات پستی و ...هرکدام بر حسب وظایف و رسالتی که برعهده دارند، توانسته‌اند در رفع نیازمندی‌ها و حوایج زندگی انسان تأثیر زیادی بگذارند.

از میان این همه وسایل و ابزار ارتباطی، ارتباطات پستی در بیشتر شئونات زندگی عمومی از جمله در فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، خدماتی و غیره نقش فعال و اساسی ایفا می‌کند.شبکه پستی کشور از نظر جغرافیایی با نقاط تماس فراوان خود، بیشتر نقاط داخل کشور را زیر پوشش پستی قرار می‌دهد و چون اداره پست از سال‌ها پیش به عضویت اتحادیه پستی جهانی (UPU) درآمده است، در جهان هم با بسیاری از کشورهای دنیا مبادله پستی دارد .

شبکه پستی کشور که با تصویب مجلس شورای اسلامی از آذرماه سال 1366 تحت نام شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت مادر فعالیت می‌کند، از طریق واحد‌های تابعه خود که در نقاط شهری و روستایی سطح کشور به صورت پراکنده قرار دارند، خدمات متنوع و گوناگونی را به مردم ارایه می‌دهند.در ادامه مختصر به خدمات متنوع این اداره اشاره می‌کنیم.

خدمات فرهنگی پست

فرهنگ مهم‌ترین بخش حیاتی انسان است.هرگونه تحول بنیادین در زندگی، نیازمند به تحول فرهنگی است و اداره پست در انتشار فرهنگ نقش به سزایی دارد.تقریباً همه ابزارهای آموزشی و فرهنگی اعم ازکتب، جراید، مجلات، نشریات، فیلم‌ها، نرم افزارها، جزوات آموزشی و به‌طورکلی محصولات فرهنگی در جریان مبادله ارتباط پستی قرار دارند، به‌طوری‌که بار سنگینی از حجم مبادلات پستی را تشکیل می‌دهند.نقل و انتقال و جابه‌جایی وسایل مکتوب و ابزارهای فرهنگی و رساندن آنها به اقصی نقاط کشور، خدمت مهمی در راه گسترش فرهنگ و آموزش انسان‌ها خصوصا به امر تعلیم و تربیت به شمار می‌آید.از این طریق می‌توان دامنه آموزش را در سطح گسترده افزایش داد و به ارتقای و اعتلای فرهنگ کشور کمک کرد .

تمبر پستی در خدمت فرهنگ و اقتصاد

چاپ و انتشار تمبر پستی یکی از سرویس‌های فرهنگی شرکت پست ایران است که می‌تواند خدمات ارزشمند و مفیدی به اقتصاد و فرهنگ کشور بکند .

همه می‌دانند که تمبر پستی برای پرداخت کرایه پستی به کار می‌رود و روی پاکت‌ها، کارت‌های پستی، بسته‌های پستی و دیگر مرسولات پستی الصاق می‌شود.اما بسیاری از مردم به نقش و اثر وجودی و کابردی آن در امور دیگر آگاهی ندارند.بنابراین آشنایی به نقش‌های گوناگون تمبر در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی جامعه امر ضروری است تا بتوانند به اهمیت این پدیده ارتباطی پی ببرند.

تمبر یک رسانه اثر بخش است

تمبر پستی یک وسیله ارتباطی است که کاربرد بین‌المللی دارد و در معرض دید همگان و جهانیان قرار می‌گیرد.  

تمبر پستی، شخصیت‌های برجسته تاریخ و چهره‌های درخشان و نخبگان شاخص کشور را که در اعتلای فرهنگ و عظمت ایران اسلامی نقش ارزشمند داشته و دارند و همچنین رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های شهیدان و جانبازان و ایثارگران جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی را که مایه فخر و مباهات کشور ایران محسوب می‌شوند، به تصویر می‌کشاند.تمبر پستی در اشاعه و ترویج فرهنگ و اقتصاد کشور می‌تواند نقش فعال و ارزنده داشته باشد.

خدمات تبلیغاتی پست

به لحاظ این که «پست» یک وسیله ارتباط کتبی و انتقال‌دهنده پیام است، از نظر تبلیغاتی هم می‌تواند حامل رسانه‌های کتبی، چاپی، بصری و شنیداری در رساندن پیام به مخاطبان آنها در سطح کشور باشد و هم اینکه خود رسانه‌ای در حوزه تبلیغات تلقی شود.تبلیغات در پست چند گونه است :

الف) تبلیغات مستقیم پستی

در این نوع از تبلیغ، آگهی‌های تبلیغاتی نظیر نامه، اطلاعیه، اعلامیه، پوستر، بروشور، کاتالوگ با این که هرکدام خود رسانه و ابزار تبلیغ محسوب می‌شوند، توسط پست به مخاطبان تحویل داده می‌شوند.در این شیوه از تبلیغ، اسامی مخاطبان را می‌توان از روی یک فهرست پستی که قبلا تهیه و آماده شده و آدرس آنان نیز به روز اصلاح شده، استخراج کرد.

ب) اوراق تبلیغاتی بدون نشانی

از نظرپستی، اوراق تبلیغاتی بدون نشانی اوراقی هستند که بدون لفاف و پوشش پستی و بدون درج آدرس گیرنده تحویل پست می‌شوند. طریقه توزیع اوراق تبلیغاتی بدون نشانی گیرنده توسط پست، برحسب درخواست متقاضی به چند طریق صورت می‌گیرد :

-  توزیع در باجه‌های پستی توسط متصدی باجه

 - توزیع در اماکن مسکونی توسط نامه رسان

 - توزیع در اماکن شغلی یا صنف خاص توسط مأمور پست

 ج)  تبلیغات سفارش پستی

در این نوع تبلیغ پستی، برای مخاطب تسهیلاتی فراهم می‌شود تا او بتواند از طریق پست اقدام به سفارش و خرید کالا کند.

سرویس‌ سفارش کالا با استفاده از پست به نام سرویس C.O.D یا Cash on deliver معروف است.در همین رابطه سرویس دیگری در پست متداول است که قبول و حمل و تحویل کالا در مقابل دریافت وجه از گیرنده و استرداد آن به فرستنده از طریق پست انجام می‌گیرد و به نام سرویس دریافت بهای کالا از خریدار به نامM.O.B  یا Mail.Order.Bessiness مشهور است.

این دو سرویس در ایران از سال 1369 به نام سرویس پست خرید به سرویس‌های جدید خدمات پستی ایران افزوده شده است .

د) تبلیغ روی تمبر پستی

در این روش سازمان‌ها و موسسات می‌توانند آرم، لگو و یا طرح تبلیغاتی خود را روی تمبر چاپ کنند و از این تمبر برای الصاق روی پاکت‌ها و مراسلات موسسه خود و ارسال آن به نقاط مختلف کشور استفاده کنند.حتی اگر تعداد تمبرهای چاپ شده بیش از نیاز آنها باشد، می‌توانند بخشی از آن را جهت مصارف پستی در اختیار اداره پست قرار دهند.

ه ) تبلیغ روی قبض فرستنده مرسوله پستی

یکی دیگر از روش‌های تبلیغی که اخیرا در پست ایران دایر شده است، تبلیغ روی و پشت قبض فرستندگان مرسولات پستی است.این نوع تبلیغ فقط روی قبض مرسولات ثبتی درج می‌شود که هنگام تحویل به پست به فرستنده قبض داده می‌شود.در این روش تبلیغ فرستنده می‌تواند از پست بخواهد در هر نقطه‌ای که لازم بداند، در هر یک از شهرها یا استان‌ها، یا در سطح کشور آگهی تبلیغاتی او روی قبوض پستی آن نقاط درج شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-23 22:13

دیدگاه‌ها

تصویر مسعود غفوریان ملازاده
تشکر می کنم از جناب آقای علی غفوریان ملازده بابت مطالب عالی و پر محتوایی که در مجله دانستنی ها به چاپ رسیده بود. امید است همچنان شاهد مطالبی به این زیبایی باشیم
ارسال شده توسط مسعود غفوریان ملازاده در 14 اسفند 93 - 17:38

افزودن دیدگاه جدید