کد مطلب: 

172885
انتشار گزارش شفافیت توییتر در بازه‌‌ی شش ماهه دوم ۲۰۱۴

کدام کشورها بیشترین تقاضا برای حذف محتوا از توییتر را ارائه داده‌اند؟

گزارش شفافیت توییتر درباره شش ماهه دوم سال ۲۰۱۴ منتشر شد. در این مدت ترکیه پنج برابر بیشتر از دیگر کشورها تقاضا برای حذف محتوا از توییتر داشته است. تقاضای دولت‌ها برای حذف محتوا، در کل ۴۰ درصد افزایش داشته است.
کدام کشورها بیشترین تقاضا برای حذف محتوا از توییتر را ارائه داده‌اند؟

به گزارش سیتنا و بر اساس آخرین "گزارش شفافیت" توییتر، دولت ترکیه در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۴ پنج برابر بیشتر از دیگر کشورها تقاضای حذف محتوا از توییتر را داشته است.

اقدام برای حذف محتوا از اینترنت معمولا راهی برای کنترل گردش اطلاعات در اینترنت است و بسیاری از دولت‌ها با ارایه تقاضای رسمی به کمپانی‌هایی نظیر گوگل٬ توییتر یا فیسبوک در این جهت تلاش می‌کنند.

گزارش شفافیت توییتر حکایت از آن دارد که ترکیه در نیمه دوم سال گذشته٬ ۴۷۷ بار تقاضای حذف محتوا از وبسایت توییتر داشته است که این رقم نسبت به شش ماهه نخست سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ میزان درخواست ترکیه برای حذف محتوا از توییتر، نشانه رشد سرکوب گسترده آزادی اطلاع‌رسانی در ترکیه است.

پیش از این نیز یکی از اعضای کابینه دولت ترکیه در ژانویه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار یک روزنامه محلی گفته بود که دولت در حال بررسی یک لایحه است که بر اساس آن در آینده نخست‌وزیر و همچنین وزیر ارتباطات این کشور حق خواهند داشت بدون مجوز دادگاه سایت‌های اینترنتی را محدود یا حتی مسدود کنند.

لطفی الوان، وزیر ارتباطات ترکیه در این باره گفته بود: «این وزرا در صورت به خطر افتادن نظم عمومی و امنیت ملی، اجازه خواهند داشت سایت‌های اینترنتی را پاک کرده یا در بعضی موردها این سایت‌ها را به کلی مسدود کنند.»

به گزارش توییتر درخواست‌های ترکیه برای حذف محتوا عموما با اتهاماتی مبنی بر نقض حقوق اشخاص و افترا به شهروندان یا مقامات ارایه شده‌اند.

توییتر و یوتیوب در ماه مارس ۲۰۱۴ در آستانه برگزاری انتخابات محلی در ترکیه در پی افشاگری‌هایی کاربران درباره فساد مالی و اختلاس در دولت رجب طیب اردوغان و در حلقه نزدیکان وی، به طور کامل فیلتر شدند که با حکم دادگاه مجددا آزاد شدند.

افزایش تقاضای جهانی دولت‌ها برای حذف محتوا از توییتر

بنا بر گزارش شفافیت توییتر٬ درخواست دولت‌ها برای حذف محتوا از توییتر در شش ماهه دوم سال ۲۰۱۴ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش٬ پس از ترکیه٬ روسیه و آلمان با تعداد ۹۱ و ۴۳ تقاضا برای حذف محتوا در رده‌های بعدی قرار دارند. تقاضاهای ارایه شده از سوی آلمان عمدتا مربوط به نفرت‌پراکنی در توییتر بوده است که به گفته توییتر با یک سوم این تقاضاها از سوی توییتر موافقت شده است.

توییتر در گزارش خود خبر داده است که با ۱۳ درصد از تقاضاهای روسیه نیز موافقت کرده است اما تقاضاهایی را که در پی خاموش کردن صدای مخالفان کرملین بوده است بی‌پاسخ گذاشته است.

وبسایت توییتر (twitter.com) از مارس ۲۰۰۶ آغاز به کار کرده‌است و به کاربران خود امکان انتشار متن کوتاه تا ۱۴۰ حرف٬ عکس‌ و اشتراک‌گذاری اخبار و توییت‌های دیگران را می‌دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-02-12 16:21

افزودن دیدگاه جدید