کد مطلب: 

172546

دلالی خیابانی و اینترنتی ارز ممنوع شد

دور جدید جمع آوری دلالان ارزی و ساماندهی خرید و فروشهای خیابانی بر اساس مقررات جدید ابلاغی بانک مرکزی آغاز شد و از این پس دلالان مجاز به انجام معاملات ارزی نیستند و بصراحت از این کار منع شده‌اند.
دلالی خیابانی و اینترنتی ارز ممنوع شد

به گزارش سیتنا، بانک مرکزی دور جدید ساماندهی بازار ارز با جمع آوری دلالان و سفته بازان را پس از حدود سه سال دوباره آغاز کرده است و مسؤولان این بانک اعلام می کنند، این بار بانک مرکزی با جدیت و برنامه ریزی فاز جدید ساماندهی دلالان ارزی را شروع می کند.

این موضوع اتفاقات و تصمیماتی را که مجلس و بانک مرکزی برای ساماندهی دلالان ارزی در دستور کار داشتند، تداعی می کند؛ با این تفاوت که افزایش قیمت ارز در آن زمان سبب اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مسؤولان شده بود. برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند، با توجه به اینکه دلالان به قیمت سازی و تعیین قیمتهای صوری می پردازند، ساماندهی آنها می تواند قیمتهای بازار را پاکسازی کند و دیگر قیمت گذاری های جدید و بازی با قیمتها از بین خواهد رفت.

این بار هم بانک مرکزی اعلام کرده است که قصد دارد از طریق راه اندازی سامانه سنا، دلالان ارزی را از بازار پاکسازی و هرگونه خرید و فروش ارز را در خیابانها و پاساژهای ارزی ممنوع کند. بر این اساس این بانک چند روز پیش مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها با توجه به بند (ج) ماده (۱۱) و بند (الف) ماده (۴۲) قانون پولی و بانکی کشور را ابلاغ کرد. مسؤولان این بانک می گویند، در اجرای چنین برنامه ای، جدی و مصمم اقدام خواهند کرد و از این پس دلالی ارزی از بین خواهد رفت و با ابلاغ مقررات جدید دیگر خرید و فروش ارز در خیابان و ملاء عام ممنوع خواهد بود.

درهمین حال غلامعلی کامیاب، معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه براساس مقررات جدید می توان با صرافی های غیرمجاز برخورد قانونی کرد، تأکید کرد: مطابق ضوابط ابلاغ شده، دلالان مجاز به انجام معاملات ارزی نیستند و بصراحت از این کار منع شده اند.

وی با بیان اینکه افرادی که مجوز ندارند، نباید در سایتها اقدام به اعلام قیمتهای بازار کنند، گفت: تاکنون برای اعلام قیمت ارز در بازار فرایند مشخصی وجود نداشت، اما با مقررات جدید کانون صرافان باید هر ساعت قیمت متوسط موزون را اعلام کند تا این قیمت ملاک معاملات شود. برای این منظور شبکه سنا در صرافی های مجاز نصب شده که با آن صرافان میزان و قیمت معاملات انجام شده را دریافت می کنند.

معاون ارزی بانک مرکزی با تأکید بر اینکه معاملات عمده بیش از 10 هزار دلار مبنای تعیین قیمت ارز است، گفت: این معاملات باید صرفاً در ساعات کاری صرافی‌ها انجام شود. ابلاغیه این مقررات برای کانون صرافان ارسال و میان صرافی‌های مجاز نیز توزیع می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2015-01-24 21:46

افزودن دیدگاه جدید