کد مطلب: 

171959
سهم بخش خصوصی حوزه‌ی مخابرات کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی؛

طراحی و تولید سیستم جامع BSS-OSS اپراتورهای مخابراتی در داخل کشور

مدیرعامل شرکت آریانا گستر اسپادانا، گفت: ما با قبول ریسک سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات و تولید نرم افزار، موفق به تولید سیستم جامع BSS-OSS در سطح کلان شده‌ایم که تمام خواسته ها را برای سرویس های مختلف مخابراتی پوشش می دهد،در همین حال اگرچه محصول فوق بارها توسط یکی از اپراتورهای بزرگ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و دارای پارامترهای فنی مورد تایید آن اپراتور هم می باشد، اما تا کنون استقرار آن محقق نشده است.
طراحی و تولید سیستم جامع BSS-OSS اپراتورهای مخابراتی در داخل کشور

مهندس "حمید رضا ابوطالبی" مدیرعامل شرکت آریانا گستر اسپادانا، در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: بخش مهمی از الزامات و ابزارهای مورد نیاز اپراتورهای مخابراتی جهت عملیاتی نمودن خدمات ICT، مربوط به زیرساخت ها و پلت فرم های نرم افزاری است که بتواند در سطوح مختلف از لایه مدیریت مشتریان تا لایه های تجاری، بازاریابی، فروش و همچنین لایه های فنی و مدیریت سرویس به روشی ساخت یافته، یکپارچه و انعطاف پذیر، همه نیازهای اپراتور را پوشش داده و منجر به ارائه سرویس مطلوب به مشتری نهایی شود.

وی، ادامه داد: مفهوم BSS-OSS که تحت عنوان NGOSS در استاندارهای جهانی تعریف شده و دارای چارچوب های فرآیندی، سیستمی و کاربردی می باشد همانند روح نرم افزاری و شبکه عصبی است که در کالبد تجهیزات سخت افزاری و سایر المان‌های شبکه های مخابراتی وجود دارد.

ابوطالبی ادامه داد: سیستم های «یکپارچه» اصطلاحاً Multi Service (مستقل از نوع سرویس) و Multi Vendor (مستقل از تولید کننده) محسوب می شوند و هر سرویس مخابراتی در هر سطحی در پلت فرم مذکور قرار گرفته و قابل ارائه خواهد بود. این سیستمها گاهاً به شیوه های مستقل و در عین حال پیوسته در قالب ماژول های نرم افزاری غیرچسبنده توسط شرکت های بزرگ نرم افزاری دنیا نظیر SAP، Oracle و ... تولید شده و در حال توسعه می باشند.

وی، گفت: TM Forum موسسه ای است که مولد استانداردهای اختصاصی حوزه اپراتوری بوده و تمام شرکت های مذکور از چهارچوب تدوین شده این موسسه در قالب ساختار های eTOM و TAM و SID  جهت تولید محصولات خود بهره مند می شوند.

مدیرعامل شرکت آریانا گستر اسپادانا، در ادامه گفت‌وگو با سیتنا، افزود: تولید بسته های نرم افزاری BSS (در حوزه تجاری) و OSS (در حوزه تکنیکی) نیازمند تحقیقات کاربردی گسترده و سرمایه گذاری کلان در طراحی، پیاده سازی و تولید است و به علت بازار محدود اپراتورهای مخابراتی بخصوص در ایران، از نظر اقتصادی توجیهی برای تولیدکنندگان نرم افزار جهت تولید محصولات مذکور وجود ندارد. از طرفی اطمینان اپراتورها برای سفارش چنین محصولاتی به علت ضعف تحلیلی تولیدکنندگان نرم افزار و عدم آشنایی آنان به مباحث مخابراتی توام با شک و تردید و عدم اطمینان از حصول نتیجه است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر صاحبان این تکنولوژی، و تولیدکنندگان محصولات فوق (شرکت های خارجی) نیز با دریافت هزینه های بسیار گزاف در تحلیل، تولید و پیاده سازی نرم افزارهای فوق با احتساب شرایط تحریم کشور، عملاً ورود اپراتورهای مخابراتی را جهت خرید و سفارش محصول، BSS-OSS با چالش مواجه می نمایند.

ابوطالبی خاطرنشان کرد: از این رو حلقه مفقوده ای به وجود آمده که اولاً هیچ شرکتی ریسک سرمایه گذاری روی تولید این محصولات را قبول نمی کند و یا به صورت ناکامل و نسبی وارد بخشی از آن می شود و از طرفی دیگر هیچ اپراتوری ریسک سرمایه گذاری و ریسک «هزینه - فرصت» را برای آگاه سازی و توجیه کارشناسان شرکت های خصوصی بر جان نمی خرد.

مدیرعامل شرکت آریانا گستر اسپادانا، تاکید کرد: با این شرایط، شرکت ما با قبول ریسک سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات و تولید نرم افزار، موفق به تولید سیستم جامع BSS-OSS در سطح کلان شده است که تمام خواسته های مذکور را برای سرویس های مختلف مخابراتی از تلفن ثابت، ADSL دیتا و ... تا سرویس های موبایل پوشش می دهد.

وی افزود: شرکت آریانا گستر اسپادانا از سال 1386 این پروژه را آغاز و در ابتدای سال 92 ماژول های مستقل فوق را به طور کامل پیاده سازی نموده است.

ابوطالبی معتقد است که این محصول حتی می تواند به خارج از مرزهای ایران نیز بسط و توسعه یابد.

وی سرمایه گذاری انجام شده در تولید این محصول را که عمدتاً صرف هزینه های مستقیم نیروی انسانی و حقوق و دستمزد مهندسین و کارشناس حوزه مخابرات و نرم افزار بوده را بالغ بر نه میلیارد ریال برآورد می کند.

وی ابراز امیدواری کرد: صرف هزینه تحقیقات انجام شده و تولید محصول قابل رویت مستقل از ایده پردازی و نگاه تئوریک با حمایت و اعتماد پراتورهای خرد و کلان در کشور مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت آریانا گستر اسپادانا، اگر چه محصول فوق بارها توسط یکی از اپراتورهای بزرگ کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و دارای پارامترهای فنی مورد تایید آن اپراتور هم می باشد، اما تا کنون به علل مختلف (از جمله عدم الزام اپراتور به بهره برداری از تولید داخل) استقرار آن در اپراتورهای بزرگ محقق نشده است. این در حالی است که خودباوری، ریسک پذیری و سرمایه گذاری های کلان در بخش تحقیقات توسط شرکت های بخش خصوصی آن هم در حوزه نرم افزار کمتر مورد توجه قرار می گیرد و ایفای نقش بخش خصوصی در حوزه IT جهت تحقق اقتصاد مقاومتی نادیده گرفته می شود.

وی، تاکید دارد: شرکت های خارجی (البته در صورتی که تحریم های کشور را نادیده بگیرند) تنها برای تهیه طرح و نه خود برنامه، مبالغ بسیار سنگین (در حدود 5 میلیون دلار) و برای خود برنامه کاربردی عددی بالغ بر 40 میلیون دلار اخذ خواهند نمود. از این جهت لازم است مسوولان محترم در حمایت از تولیدات داخلی، اجرا نمودن فرامین مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی، حمایت از سرمایه گذاری در بخش تحقیقات، حمایت از شرکت های دانش بنیان، حمایت از بخش خصوصی و ... علاوه بر گفتار خود در عمل نیز نسبت به اجرای سیاست های تعیین شده اقدام نمایند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4 (5 رای)
سیتنا 5
2014-12-31 02:04

افزودن دیدگاه جدید