کد مطلب: 

171866

دود لجبازی ایرانسل با وزیر ارتباطات در چشم مشترکان!

اپراتور دوم ارتباطی با فرارسیدن فصل زمستان قیمت برخی بسته‌های تشویقی پرطرفدار خود را تا دوبرابر افزایش داد که این افزایش یکباره قیمت، اعتراضات مختلف مشترکان ایرانسل را به‌دنبال داشته است.
دود لجبازی ایرانسل با وزیر ارتباطات در چشم مشترکان!

به گزارش سیتنا، روزنامه شرق در شماره 2194 که 4 دی ماه 93 منتشر شده، به بهانه افزایش اخیر تعرفه‌های اینترنت موبایل ایرانسل در بسته‌های تشویقی، افزوده است: بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورهای تلفن همراه موظف شده‌اند از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری هزینه اینترنت آزاد مشترکان خود را بر اساس تعرفه‌های جدید محاسبه کرده و به ازای هر کیلوبایت داده همراه، تعرفه‌ای معادل نیم‌ریال در سیم‌کارت‌های دایمی و هزینه‌ای تا سقف ٠/٧۵ریال در سیم‌کارت‌های اعتباری اعمال کنند. با اعلام این تعرفه‌ها، پس از سال‌ها مشترکان امید داشتند کمی هزینه‌های اینترنت آنها کاهش پیدا کند، اما هنوز یک‌روز از اجرای تعرفه‌های جدید نگذشته بود که اپراتوردوم با افزایش دوبرابری هزینه برخی بسته‌های پرطرفدار خود این شیرینی را به کام مشترکان خود زهر کرد.

البته براساس قوانین، بسته‌های تشویقی اینترنت طبق شرایط رقابتی بازار و براساس صلاحدید اپراتورها تعریف و ارایه می‌شوند و نمی‌توان اقدام این اپراتور را غیرقانونی دانست. حتی پیش از این نیز در موارد متعدد اپراتورها تغییراتی در بسته‌های خود داشته‌اند و این بار اولی نیست که اپراتوری در بسته‌های تشویقی خود اعمال تغییر می‌کند. به عبارت دیگر ایجاد تغییر در بسته‌های اینترنتی موضوع جدیدی نبوده و قطعا از این پس نیز اپراتورها این سیاست را بسته به شرایط بازار اعمال می‌کنند اما اینکه به یکباره تعرفه اغلب بسته‌های پرطرفدار دوبرابر شود موضوعی است که بی شک پذیرش آن از سوی کاربران با اماواگرهایی همراه خواهد شد.
 

دود اختلاف‌نظر وزیر و ایرانسل در چشم مشترکان

اما در این میان به‌نظر می‌رسد آنچه اپراتور دوم را به سمت چنین تصمیمی سوق داده، به‌نوعی لج‌ولجبازی با وزیر ارتباطات و کمیسیون تنظیم مقررات به‌شمار می‌رود چراکه طی ماه‌های گذشته وزیر ارتباطات به یکباره تعرفه دلخواه اپراتورهای همراه را تا حدود یک‌پنجم کاهش داد.

محمود واعظی که از ابتدای دوران تصدی خود همواره بر این نکته تاکید داشته که دولت به‌دنبال واردشدن فشار اقتصادی به خانواده‌ها نیست، زمان ارایه مجوز ٣G به اپراتورهای اول و دوم در پاسخ به سوالی که در خصوص تعرفه این خدمات مطرح شده بود، اینگونه توضیح داد تعرفه خدمات نسل‌سه ایرانسل و همراه‌اول هم مانند رایتل کیلوبایتی نیم تا یک‌ریال خواهد بود. اما بعدها با این استدلال که با توجه به کامل‌نشدن پوشش نسل‌سه، دواپراتور اول گاه ممکن است مشترکان به اینترنت ٣G و گاه به اینترنت نسل‌دو یا همان GPRS دسترسی داشته باشند، اینگونه عنوان شد که لازم است نوعی یکسان‌سازی درخصوص تعرفه‌ها صورت گیرد.

بر همین اساس بحث تعرفه‌های اینترنت همراه در کمیسیون تنظیم مقررات با حضور وزیر ارتباطات و مدیران اپراتورها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت پس از مدتی بررسی قرار بر آن شد که از آذرماه سال‌جاری اپراتورها تعرفه‌ای معادل ۵/٢ ریال را برای استفاده از هرکیلوبایت داده اعمال کنند. در این میان اگرچه با این توجیه که در این تعرفه‌گذاری تعرفه خدمات GPRS از ١۴/٨ ریال به ٢/۵ریال رسیده اینگونه تلاش می‌شد تا به مشترکان القا شود هزینه‌های استفاده از اینترنت به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده اما معمولا آن‌سوی داستان که تعرفه‌های ٣G تا پنج‌برابر افزایش پیدا می‌کرد، مغفول واقع می‌شد.

با این حال، این تعرفه با اعتراض و انتقادات متعدد مواجه شد و کار تا جایی پیش رفت که حتی علیرضا شاهمیرزایی، عضو شورایعالی فضای مجازی نیز به انتقاد جدی از این تعرفه‌ها پرداخت و یادآور شد با این ارقام کاربران برای دانلود یک‌فیلم سینمایی موظف به پرداخت هزینه‌ای بالغ بر ٢۶٠هزارتومان خواهند شد.

البته انتقادات رسانه‌ای و مردمی هم درخصوص این تعرفه‌ها جریان داشت و در نهایت با وجود اعتراضات کار به جایی رسید که وزیر ارتباطات تعرفه انتخابی را خواسته اپراتورها دانسته و یادآور شد به‌دنبال نارضایتی مردم این تعرفه‌ها مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. پس از مدتی نیز اینگونه اعلام شد که تعرفه استفاده از داده همراه به کیلوبایتی نیم‌ریال تقلیل پیدا کرده و این تعرفه از ابتدای دی‌ماه لازم‌الاجرا خواهد بود.

حال در همان اولین روزهای اجرای این تعرفه‌ها، اپراتوردوم ارتباطی به ایجاد تغییر در هزینه بسته‌های پرطرفدار خود پرداخته که می‌توان گفت این تعرفه‌ها بیشتر لج‌ولجبازی اپراتور با وزیر ارتباطات به‌نظر می‌رسد و در نهایت همچنان بازنده این بازی مشترکان ایرانسل خواهند بود چراکه اگرچه برای حدود ٢٠درصد مشترکان همراه تعرفه اینترنت آزاد کاهش یافته، اما از سوی دیگر غالب ٨٠درصد مشترکان این اپراتور که از بسته‌های تشویقی استفاده می‌کنند، با افزایش دوبرابری هزینه‌های خود مواجه شده‌اند.
 

گلایه‌ کاربران در اینستاگرام ایرانسل و صفحه وزیر

اما نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد آنکه پس از رسانه‌ای‌شدن این موضوع از سوی مشترکان ایرانسل، اعتراض‌های متعددی در فضای مجازی صورت گرفت و حتی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک کمپین‌هایی تحت عنوان اعتراض و تحریم ایرانسل به‌دلیل افزایش دوبرابری قیمت بسته‌های اینترنت فعال شد.

در نرم‌افزارهای موبایلی مانند وایبر نیز در همان اولین روزهای اعمال تغییرات کاربران به‌نوعی اعتراضات خود را اعلام کردند. البته این تمام ماجرا نبود چراکه علاوه بر این موارد، کاربران اینترنت ایرانسل علاوه‌بر اعلام اعتراضات خود در صفحه اینستاگرام منسوب به ایرانسل؛ بار دیگر وزیر ارتباطات را هم مخاطب اعتراض‌های خود قرار داده و روی صفحه‌های محمود واعظی در شبکه‌های اجتماعی داخلی انتقادات متعدد خود را نسبت به این اقدام ایرانسل مطرح کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-12-26 03:00

افزودن دیدگاه جدید