کد مطلب: 

16991

صداوسیما هم وایبری شد!

صداوسیما هم وایبری شد!

صداوسیما که همیشه از سختگیرانه ترین نگاه ها نسبت به نوآوری ها و تکنولوژی های روز حمایت می کند، در اوج بالاگرفتن بحث بر سر وایبر و واتس آپ، شب گذشته از آنها برای ارتباط با مخاطب یکی از برنامه ها استفاده کرد.

 

به گزارش سیتنا به نقل از انصاف نیوز، در بخشی از برنامه ی ثریا که از شبکه ی اول پخش می شود، تعدادی از پیام های مخاطبان در حالی به نمایش درآمد و توسط دو مجری برنامه خوانده می شد که بدون اشاره به نام اپلیکیشن های موبایلی، تصاویر آن پیام ها در وایبر و واتس آپ به نمایش درآمد.

 

در چند روز اخیر دستگاه قضایی ملاحظات خود را درباره ی وایبر و واتس آپ به وزارت ارتباطات منتقل کرده و دولتی ها هم در این باره اظهارنظر کرده اند و این دو قوه همچنان در حال بررسی وضعیت این اپلیکیشن های موبایلی هستند.

 

این اپلیکیشن ها از چند ماه پیش به شدت گسترش پیدا کرده و بسیاری از ارتباطات که تا پیش از آن از طریق پیامک یا از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک انجام میشد، از چندی پیش با این شبکه ها انجام می شود.

 

حدود یک ماه پیش در یک موج چند روزه، تعداد زیادی جوک ها و شوخی های بعضا توهین آمیز با برخی بزرگان که قبلا از جمله درباره ی دکتر علی شریعتی انجام شده بود، این بار درباره ی امام خمینی در وایبر در گروه های مختلف منتشر شد.

 

حذف محتوای مجرمانه، یکی از موضوعاتی بود که این روزها جایگزین فیلترینگ مطرح می شود اما به نظر می رسد عملی کردن آن از طریق سخت افزاری امکان پذیر نباشد یا بسیار پرهزینه باشد. برخی در روزهای اخیر توصیه کرده اند که کاربران خود کنترلی کنند تا چنین موج هایی موجب محدودیت همگانی نشود.

 

بعد از بالا گرفتن احتمال فیلترینگ وایبر و واتس آپ، خیلی از اعضای این شبکه ها فوری به سوی برخی دیگر از اپلیکیشن ها از جمله تلگرام مهاجرات کردند. این اتفاق در کمتر از ساعتی شروع شده بود. تعداد اپلیکیشن های موبایلی بسیار زیاد است و کوچ گروهی از یکی به دیگری بسیار ساده است.

 

یکی از مسایلی که باعث محدودیت اپلیکیشن های موبایلی در برخی کشورهای دیگر شده، کاهش استفاده از پیامک است که درآمد مخابرات را کاهش می دهد. پس از رواج استفاده از این اپلیکیشن ها، خیلی ارتباطات از طریق اینترنت موبایل انجام می شود که باعث کاهش چشمگیر هزینه ی ماهانه ی مکالمه و پیامک کاربران شده است.

 

صداوسیما اما بر خلاف حواشی این چند وقت، حالا با علنی کردن استفاده از این اپلیکیشن ها به ویژه دو اپلیکیشن معروف وایبر و واتس آپ، از حواشی آن عبور کرده است. احتمال می رود که مدیران صداوسیما با احتمال فیلتر نشدن آنها دست به علنی شدن آن شده است.

 

لینک اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک و توئیتر نیز در تعدادی از سایت های صداوسیما قرار داده شده است. آنها از این شبکه ها که فیلتر هستند استفاده می کنند اما در تعدادی از برنامه های تولیدی این رسانه، بر علیه این شبکه ها برای استفاده ی دیگران تبلیغ می شود!

 

دولت حسن روحانی از ابتدای روی کار آمدن مخالف فیلتر بودن شبکه های اجتماعی بود و عضویت تعدادی از وزرا و معاونین رییس جمهور و معاون اول در فیسبوک و توئیتر عضو هستند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه یکی از مشهور ترین ایرانی های عضو فیسبوک است. صفحه ی او حدود 900 هزار لایک دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-02 14:50

افزودن دیدگاه جدید