کد مطلب: 

16969

معاونت علمی و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تفاهمنامه همکاری امضا کردند

تفاهم نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی با هدف گسترش صادرات محصولات دانش بنیان و معرفی دستاوردهای علمی و فناوری کشور به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی در مراسم امضای تفـاهم نامه همـکاریهای مشتـرک بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، تصریح کرد: باید توسعه صادرات و حضور شرکت های دانش بنیان در بازارهای جهانی را زودتر از این راه اندازی می کردیم با این حال این اتفاق بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

 

وی افزود: در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصادی مقاومتی و نیز سیاست های کلان علم و فناوری که اخیرا توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد بر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان تاکید شده است که این موضوع نشاندهنده اهمیت بالای این موضوع در اقتصاد و توسعه کشور است.

بیرنگ با اشاره به اینکه معاونت علمی به دنبال بزرگ شدن و گسترده کردن ساختار اداری خود نیست، بیان کرد: سیاست معاونت این است که از ظرفیت های موجود در کشور استفاده کند به همین دلیل قصد داریم با امضای این تفاهمنامه از ظرفیت شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و افزایش حضور این شرکت ها در نمایشگاه های بین المللی استفاده کنیم.

 

حمایت از شرکت های دانش بنیان در توسه کسب و کار بین الملل
وی خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه با هدف حمایت از شرکت های دانش بنیان در توسعه کسب و کار بین الملل امضا می شود تا از این طریق حضور این شرکت ها در نمایشگاه های تخصصی بین المللی تسهیل و تقویت شود.

معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری در خصوص طراحی تقویم نمایشگاهی، گفت: تلاش می کنیم با همکاری شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تقویم نمایشگاهی تهیه کنیم و در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار دهیم تا در صورت داشتن همه شرایط در نمایشگاه های تخصصی شرکت کنند. براساس آن به صورت مشترک با شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی برای حضور شرکت ها در این نمایشگاه ها برنامه ریزی و حمایت کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: آمار صادرات غیرنفتی کشور قابل توجه است اما در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان شرایط چندان خوبی نداریم که امیدوار هستیم با انجام چنین طرح هایی در این حوزه نیز عدد صادرات را بالا ببریم.

 

رشد 17 درصدی صادرات در دولت جدید
در ادامه این مراسم حسین اسفهبدی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی نیز با اشاره به رشد صادرات ایران در دولت جدید، گفت: آمارها نشانده رشد آمار صادرات در دولت تدبیر و امید است که این آمارها رشد 17 درصدی را نشان می دهد و امیدوار هستیم این روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: این روند رو به رشد نشاندهنده بیرون رفتن ایران از رکود اقتصادی است و با تمام تلاش هایی که صورت گرفته امیدها برای رشد صادرات بیشتر شده است.

 

اسفهبدی، امضای این تفاهمنامه را حرکت مثبتی در جهت توسعه صادرات دانست و بیان کرد: باید تمام تلاش خود را بکنیم تا به صادرات رونق دهیم و شاخص ها به سمتی حرکت کند که اشتغال و تولید در کشور افزایش یابد.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران چندان جایگاه خوبی در دنیا در حوزه صادرات ندارد ولی سیاست های جدید روزنه امیدی است برای رونق بخشیدن به توسعه صادرات و حضور محصولات ایرانی در بازارهای دنیا.

 

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی معتقد است؛ باید سودهای حاصل از برگزاری نمایشگاه ها در اختیار شرکت هایی قرار گیرد که توانایی حضور در نمایشگاه های بین المللی را دارند قرار گیرد زیرا این کار هم حضور ایران در دنیا را پر رنگ می کند و هم سود حاصل از این کار در درازمدت و صادرات شرکت ها بسیار بیشتر خواهد بود.

 

مفاد تفاهمنامه
در متن این تفاهمنامه آمده است؛ در راستای تحقق اهداف و برنامه های دولت در برنامه پنجم توسعه در خصوص گسترش دامنه تولید و صادرات محصولات فناورانه و دانش بنیان و با توجه به دورنمای ترسیم شده در نقشه جامع علمی کشور و چشم انداز افق 1404 ، این تفاهم نامه بین شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران و معاونت امور بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد می شود.

موضوع تفاهم نامه نیز همکاری مشترک در زمینه فعالیتهای نمایشگاهی خارج از کشور و گسترش صادرات محصولات دانش بنیان و معرفی دستاوردهای علمی و فناوری کشور عنوان شده است.
معرفی توانمندیهای فناورانه داخل کشور به بازارهای خارجی به ویژه بازارهای هدف، ارتقاء و توسعه محصولات دانش بنیان کشور از طریق معرفی محصولات و فرآورده ها با فناوری های برتر و همکاری در تبدیل ایران به قطب نمایشگاهی منطقه در زیربخشهای منتخب فناوری و خوشه های ذیربط اهداف این تفاهمنامه است.

 

مدت این تفاهم نامه از تاریخ امضاء و مبادله آن به مدت دو سال تعیین شده است و در پایان دوره و بر اساس ارزیابی و تحلیل نتایج به دست آمده این تفاهم نامه قابل تمدید خواهد بود.

 

در این تفامنامه آمده است؛ زمینه های همکاری بین معاونت علمی و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی، بهره برداری از ظرفیتهای موجود دو طرف در راستای رشد و توسعه توانمندیهای فناورانه کشور، معرفی محصولات، خدمات و تولیدات، دانش بنیان و برگزاری نمایشگاه های مربوط، اهتمام در راستای حمایت از ارائه محصولات در نمایشگاه های خارجی در راستای تجاری سازی، تلاش جهت معرفی نشان های تجاری برتر کشور در حوزه کالاها و مؤسسات دانش بنیان در عرصه های خارجی، شناسایی و تأیید مجریان ذیصلاح نمایشگاهی برای برگزاری نمایشگاه های خارجی و تنظیم تقویم نمایشگاه های حوزه فناوری و دانش بنیان در خارج از کشور است.

 

در ادامه این تفاهمنامه به تعهدات شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی اشاره شده است که این تعهدات شامل این موارد می شود؛    
1-    شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران هرگونه همکاری و مساعدت در خصوص برگزاری نمایشگاه های حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خارج از کشور را بعمل خواهد آورد.
2-    استفاده از ظرفیت و برند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در راستای تجاری سازی محصولات شرکتهای دانش بنیان از طریق حضور مؤثر در نمایشگاه های خارجی.
3-    اقدام و هماهنگی لازم با برگزار کننده نمایشگاه مربوطه به منظور اختصاص فضای مناسب و پاسخ به مکاتبات ارسالی،
4-    ثبت نام هریک از مشارکت کنندگان در نمایشگاه مطابق فرمت مربوطه.
5-    انجام هماهنگی لازم جهت اخذ روادید ( حسب لزوم ) و موارد مرتبط.
6-    هماهنگی و اقدام لازم جهت تأمین امکانات و خدمات تجمیع کالاهای مشارکت کنندگان در محل انبار نمایشگاههای خارجی و ترخیص و امور گمرکی و بارگیری در مبدأ و همچنین تخلیه و توزیع پس از برگشت کالاهای نمایشگاهی، معرفی نماینده تام الاختیار جهت انجام مکاتبات.
7-    هماهنگی‌های لازم در کشور هدف، هماهنگی امور حمل و ترخیص نمونه کالاهای مشارکت کنندگان جهت متقاضیان منوط به تأمین هزینه های حمل و ترخیص و عوارض گمرکی مقصد توسط هر شرکت متناسب با هزینه کالاهای نمایشگاهی مربوطه.
8-    معرفی کلیه مشارکت کنندگان به سازمان توسعه تجارت ایران جهت بهره مندی از یارانه نمایشگاهی.

 

معاونت علمی و فناوری نیز متعهد شده است که شرکتهای منتخب دانش بنیان به منظور حضور و شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور را معرفی کند، در تعیین چارچوب محتوایی برگزاری نمایشگاه های علمی و فناوری داخلی و بین المللی از قبیل نوع فناوری های قابل ارائه و در برگزاری کارگاه های آموزشی و... همکاری کند.

 

همچنین، شناسایی و معرفی محصولات دانش بنیان و فناوری های برتر و ایجاد زمینه برای نمایش فراگیر کالاها و محصولات شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و در نهایت معرفی گروهها، شرکت ها و موسسات فعال و دارای اعتبار و قابلیت صادرات در عرصه محصولات و در چارچوب گروههای کالایی تحت پوشش نمایشگاه را به عهده بگیرد.

 

در انتهای این تفاهمنامه آمده است؛ به منظور پیگیری مفاد این تفاهم نامه، تنظیم تقویم نمایشگاه های خارج از کشور و فرآیند برگزاری، کارگروهی متشکل از نمایندگان منتخب شرکت سهامی نمایشگاه ها و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل می شود. این کارگروه هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات انجام شده را تنظیم و به معاونت علمی و فناوری و شرکت سهامی نمایشگاه ها، ارائه می کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-01 08:12

افزودن دیدگاه جدید