کد مطلب: 

16966

در نشست اجباری ISPها؛ رییس شورای رقابت: ادغام ISPها مغایر با اقتصاد مقاومتی است/ معاون رگولاتوری: اپراتور قالب را به نفع اپراتورهای کوچک‌تر محدود می‌کنیم

در نشست اجباری ISPها؛ رییس شورای رقابت: ادغام ISPها مغایر با اقتصاد مقاومتی است/ معاون رگولاتوری: اپراتور قالب را به نفع اپراتورهای کوچک‌تر محدود می‌کنیم

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات، اعلام کرد: ما به عنوان سازمان رگولاتوری شرکت‌های ISP را در مقابل FCP و همچنین از FCP‌ها در برابر مخابرات محافظت می‌کنیم. معمولا رگولاتوری اپراتور قالب را به نفع اپراتورهای کوچک‌تر محدود می‌کند.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، گردهمایی سراسر انجمن‌ شرکت‌های اینترنتی روز سه شنبه هشتم مهرماه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. در این نشست شرکت‌های عضو انجمن در مواجهه با تصویب پیش‌نویس اصول حاکم بر صدور پروانه‎ی شرکت‎های اینترنتی موارد خود را مطر داشتند.

این نشست با حضور "صادق عباسی شاهکوه" معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‎ی سازمان تنظیم مقررات، "رضا شیوا" رییس شورای رقابت، "سعید مهدیون" معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، مهندس "علیرضا علمی" و دکتر "مسعود ریاضیات" دبیر و رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران و اعضای این انجمن، همچنین اصحاب رسانه برگزار شد.

 

فعالان انجمن: رگولاتوری راه برای تخصیص فرصت‌های نابرابر به برخی بازیگران محدود هموار نکند

 

در ابتدای این نشست، مهندس علمی و دکتر ریاضیات دبیر و رییس انجمن شرکت‌های اینترنتی ایران، موضوع پیش‌نویس ساماندهی و ارتقای سطح پروانه‌های PAP، ISP، ISDP و PSTN را که اخیراً در دستور کار معاونت بررسی‌های فنی و صدور پروانه قرار گرفته را مغایر با قوانین مصوب همچون قانون بهبود فضای مستمر کسب و کار و قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه ایران دانسته و از همه دست‌اندرکاران و دلسوزان حوزه قانون‌گذاری به خصوص سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواستار بازبینی پیش‌نویس مذکور و نیز اعطای مهلت مکفی به منظور دریافت پیشنهادات و انتقادات فنی و علمی از اعضای صنف شدند.

 

از نظر فعالان این صنف، الگوی به کار گرفته شده در این پیش‌نویس راه را برای تخصیص فرصت‌های نابرابر زیرساخت‌های ارتباطی کشور (که از مصادیق بارز انحصار طبیعی می‌باشد) به برخی بازیگران محدود با پروانه‌هایی موسوم به FCP و جیره‌بندی آن برای قریب به 700 شرکت فعال ارایه خدمات اینترنت هموار می‌کند. دریافت حق امتیاز سالانه دو میلیارد و پانصد هزار ریالی، اخذ ضمانت‌نامه بانکی به میزان پانزده میلیارد ریال، اختصاص 70 درصد سهم فروش به شرکت‌های دارای پروانه بالادستی، عدم ارایه تخفیفات پهنای باند زیرساخت به شرکت‌های ISDP و نیز عرضه پهنای باند توسط شرکت‌های PAP با تخفیف غیرقابل رقابت به کاربران نهایی به دلیل خرید با تخفیف 35 درصدی از شرکت زیرساخت، ایجاد آسیب‌های مالی و رقابتی جدی بر پیکره شرکت‌های ISP و ISDP و جلوگیری از ورود شرکت‌های توانمند از نظر مالی و سرمایه‌گذاری و شکل‌گیری انحصار نظیر آنچه شرکت مخابرات ایران به همه انواع دارندگان پروانه‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات وارد آورده است از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و نگرانی‌های صاحبان کسب و کارهای ارایه اینترنت در کشور بود که توسط اعضای این صنف به سمع مدعوین رسانده شد.

 

رییس شورای رقابت: ادغام شرکت‌های ISP مغایر با اقتصاد مقاومتی است

"رضا شیوا" رییس شورای رقابت در ابتدا با بیان سامان‌دهی نظرات شرکت‌ها در این خصوص، گفت: لازم است نامه‌ای در خصوص این پیش نویس و مشکلات مربوط به آن نوشته و به شورای رقابت ارسال شود.

وی در ادامه‎ی این نشست با بیان برخی مزایای اقتصادی ادغام شرکت‌های ISP، گفت: زمانی که خود شرکت‌ها به جایی برسند که متوجه شوند با ادغام مسائل بهتر حل می‌شود، هزینه‌ها کاهش می‌یابد، نیروی متفکر و مشورت بهتر صورت می‌گیرد و... بسیار موفق‌تر خواهند شد.

شیوا در ادامه خاطرنشان کرد: این ادغام از این نظر بسیار خوب هم می‌تواند تلقی گردد.

وی همچنین درباره معایب این شیوه نیز تصریح کرد: البته ممکن است این رویه عدم توسعه‎ی بخش خصوصی را به همراه داشته باشد و باعث از بین رفتن بنگاه‌های خصوصی کشور شود که مغایر اقتصاد مقاومتی است.

رییس شورای رقابت، با تاکید بر لزوم تأمین پهنای باند اینترنت به صورت خصوصی، عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌های رو به روی تأمین پهنای باند اینترنتی کشور، ورود بخش خصوصی است. باید انحصار را برداشت و فرصت را به شرکت‌ها داد تا در فضای رقابت آزاد فعالیت کنند.

وی با بیان وظایف شورای رقابت در کشور، تصریح کرد: دولت هم بر این تأکید دارد که بخش خصوصی باید توسعه پیدا کند و رسیدگی به اکثر این موارد مربوط به ما می‌شود. همچنین یکی از اهداف شورای رقابت منع انحصار و تسهیل رقابت است.

شیوا در پایان سخنان خود با اعلام آمادگی برای پیگیری وضعیت شرکت‌های اینترنتی، گفت: ما به محض دریافت نامه‎ی شما از جناب وزیر محترم درخواست پاسخگویی به آن را خواهیم داشت.

 

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی: با رشد فناوری، شرکت‌هایی که سرمایه ندارند یا از این ورطه خارج می‌شوند یا از بین می‌روند

در ادامه، "سعید مهدیون" معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با تشریح برخی از وظایف مرکز ملی فضای مجازی، گفت: یکی از وظایف مرکز ملی فضای مجازی آن است که بتواند مسائل و مشکلات فضای مجازی را رصد عالمانه کند و بر اساس تحلیل‌های درست، راهکاریی را ارائه نماید.

وی با تاکید بر عدم پیشرفت روند کار در حوزه‎ی شرکت‌های ISP در کشور، افزود: در سال 84 در جمعی از شرکت‌های اینترنتی این بحث مطرح شد که چند شرکت با هم ادغام شوند و در کنار هم سرمایه‌گذاری انجام دهند و امروز که چندین سال از آن همایش می‌گذرد، همچنان همان حرف‌ها شنیده می‍‌‎شود و اتفاقی هم نیفتاده است.

مهدیون در همین راستا خاطرنشان کرد: وقتی فناوری جدید رشد می‌کند و گسترش پیدا می‌کند، برخی از شرکت‌ها سرمایه ندارند و به همین دلیل یا از این ورطه خارج می‌شوند یا از بین می‌روند.

معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تغییر رویه در ارائه‎ی خدمات اینترنتی، گفت: امروز ارائه‎ی خدمات اینترنتی سرویس محور شده است و شرکت‌ها بر اساس سرویس فعالیت خود را گسترش می‌دهند و به همین دلیل نیاز است تغییراتی در وضع موجود ایجاد شود.

 

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‎ی رگولاتوری: قصد داریم فضایی برای جذب سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه فراهم کنیم

 

به گزارش سیتنا، در بخشی دیگر از این نشست، "صادق عباسی شاهکوه" نیز که از سوی سازمان تنظیم مقررات در این نشست حضور یافته بود، به سوالات اعضای انجمن پاسخ گفت.

 

وی در بیان علل اصلی تغییر پیش نویس اصول حاکم بر پروانه، تاکید کرد: ما تصمیم داریم تغییراتی در صدور پروانه ارائه دهیم تا دیگر ارائه‎ی پروانه بر اساس تکنولوژی نباشد زیرا تکنولوژی دائما در حال تغییر است و شرکت‌ها نمی‌توانند بر مبنای آن برنامه ریزی‌کنند.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه‎ی سازمان تنظیم مقررات در ادامه افزود: چرا باید شرکت‌ها را به سمت تکنولوژی‌های منسوخ شده مانند وایمکس سوق دهیم، در حالی که می‌توان در این تکنولوژی بر سرویس تمرکز کرد؟

وی با اشاره به تقسیم بندی مبتنی بر شبکه و سرویس برای شرکت‌های اینترنتی، تصریح کرد: به این نتیجه رسیدیم که تقسیم بندی باید بر اساس شبکه و سرویس باشد.

عباسی شاهکوه در همین راستا تاکید کرد: به طور طبیعی نمی‌توان تعداد زیادی Network داشت زیرا این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری‌های گسترده نیاز دارند. در حالی که در بحث سرویس، تعداد شرکت‌های ISP نه تنها محدود نمی‌شود، بلکه به دلیل مطرح بودن بحث رقابت در بازار، به تعداد بیشتری از شرکت‌های Network نیاز است.

وی با ابراز امیدواری از نتایج این رویه در صورت اجرایی شدن، گفت: ما قصد داریم فضایی برای جذب سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه در کشور فراهم کنیم و از سوی دیگر ایجاد اشتغال شود زیرا اولویت اول ما و جناب آقای وزیر در این وزارت‌خانه بر اساس اشتغال زایی‌است.

شاهکوه در ادامه گفت: در نظر داشته باشید که ما به عنوان سازمان رگولاتوری شرکت‌های ISP را در مقابل FCP و همچنین از FCP‌ها در برابر مخابرات محافظت می‌کنیم. معمولا رگولاتوری اپراتور قالب را به نفع اپراتورهای کوچک‌تر محدود می‌کند.

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به کم بودن زمان تعیین شده برای بیان نظرات، خاطرنشان کرد: فشار زمانی که داشتیم باعث شد در مرحله‎ی اول زمان کمی را برای نظرخواهی قرار بدهیم. البته دلیل دیگر این بود که از ابتدا نظرخواهی‌هارا انجام داده بودیم ولی به خواسته‎ی جناب وزیر، زمان بیشتری برای شرکت‌های اینترنتی تعیین شد و سازمان تنظیم پیش نویس را به طور کامل برای نظرخواهی در پورتال اینترنتی سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار داد.

در پایان این نشست بیانیه انجمن‌ شرکت‌های اینترنتی قرائت شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-10-01 06:28

افزودن دیدگاه جدید