کد مطلب: 

16956

ناگفته‎هایی از پشت پرده‎ی شبکه‎ی اجتماعی "ضد فیسبوک"

ناگفته‎هایی از پشت پرده‎ی شبکه‎ی اجتماعی "ضد فیسبوک"

شبکه اجتماعی اِلو که برای عضویت در آن نیاز به دعوتنامه است و از شانزدهم مرداد (هفتم اوت) در دسترس عموم قرار گرفته، هر ساعت ۳۱۰۰۰ درخواست اشتراک دریافت می‌کند.

 

به گزارش سیتنا، این سایت را پل باندیتز که صاحب یک مغازه دوچرخه فروشی در ورمونت آمریکا بود برای خود و نود نفر از دوستانش به راه انداخت، اما از تقریبا دو ماه پیش آن را در دسترس عموم قرار داد.

 

الو در معرفی خود می گوید برخلاف سایر شبکه های اجتماعی که تبلیغات کنندگان آنها را اداره می‌کنند، الو را گروهی از "طراحان و هنرمندان" ایجاد کرده‌اند.

 

این شبکه اجتماعی که به آن لقب "ضد-فیسبوک" داده‌اند بدون تبلیغ تجاری است و مدعی است اطلاعات کاربران را به فروش نخواهد رساند.

 

این سایت فلسفه خود را به سادگی چنین عنوان می‌کند: "شما کالا نیستید."

 

به عقیده گردانندگان الو، کاربر در شبکه‌های اجتماعی دیگر به مثابه کالا است: "گردآوری و فروش اطلاعات شخصی شما، خواندن نوشته‌های شما، و نقشه برداری از ارتباطات اجتماعی شما برای کسب درآمد مشمئز کننده و غیر اخلاقی است."

 

در واقع "کالایی که خرید و فروش می‌شود شما هستید" و کاربر با از دست دادن حریم شخصی خود و قرار گرفتن در معرض تبلیغات تهاجمی بهای گزافی می پردازد.

 

پل باندیتز، موسس این شبکه اجتماعی می گوید از اینکه به سایت او لقب ضد-فیسبوک داده‌اند خوشحال است، هر چند او هدفی دیگر دارد: "ما فیسبوک را رقیب خودمان نمی دانیم، فیسبوک محل تبلیغ است، اما ما یک شبکه ارتباطی هستیم."

 

این شبکه اجتماعی قصد دارد برای اینکه "امکانات" بیشتری در اختیار کاربران خود بگذارد مبلغ کمی از کاربران بگیرد: "ما مثل فروشگاه اپلیکیشن (APP Store) برای برخی امکانات چند دلاری خواهیم گرفت."

 

برخی کارشناسان تردید دارند اِلو فقط با دریافت هزینه برای امکانات بیشتر بتواند به کار خود ادامه دهد.

 

آنها فیسبوک و تامبلر را مثال می‌آورند که ابتدا بدون آگهی بودند، اما بعد به انتشار تبلیغات روی آوردند.

 

علاوه بر این برخی کارشناسان می گویند که یکی از ویژگی‌های اصلی شبکه‌های اجتماعی رایگان بودن آنهاست، کسی انتظار ندارد وقتی دوستش او را به عضویت در سایتی دعوت می‌کند مجبور به پرداخت پول باشد.

 

اِلو هنوز اپلیکیشنی برای موبایل ندارد و مشکلات فنی زیادی دارد.

 

به گفته پل باندیتز، "سایت در وضعیت بتا (آزمایشی) است و اشکالات نرم افزاری (bug) دارد و گاهی کارهای عجیب می کند."

 

شنبه و یکشنبه پیش الو به علت یک حمله اینترنتی مدتی از دسترس خارج شد.

 

در این حمله ترافیک اینترنت به سمت سایت مورد نظر هدف‌گیری می‌شود تا آن سایت زیر فشار ترافیک، از دسترس خارج شود.

 

پل باندیتز به بی‌بی‌سی گفت: "هر چه که جلوتر می رویم بیشتر یاد می‌گیریم، اما تیم فنی ما بسیار قوی است."

 

یکی از انتقادهایی که به الو وارد است نبود تنظیم امنیت شخصی (privacy setting) است و در آن نمی‌توانید دسترسی کسانی را که می‌خواهید مسدود (block) کنید.

 

البته ظاهرا امکان مسدود کردن و صفحه محرمانه (private profiles) قرار است ایجاد شود.

 

برخی کارشناسان می گویند توجهی که به الو شده، با وجود خدمات بسیار محدود و مشکلات نرم افزاری و امنیتی، بیش از آنکه به دلیل جاذبه‌های خودش باشد، در اثر نارضایتی کاربران از مدل رایج شبکه های اجتماعی بخصوص فیس بوک و توئیتر است.

 

کاربران هنوز گزینه بهتری برای ایجاد شبکه‌های ارتباطی مطلوب خود ندارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-30 18:37

افزودن دیدگاه جدید