کد مطلب: 

16933

ادعای مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر بهره‎برداری از اولین نرم افزار فیلترینگ هوشمند!

ادعای مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر بهره‎برداری از اولین نرم افزار فیلترینگ هوشمند!

در حالی بتازگی بسیج دانشجویی دانشکده‎ی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با انتشار بیانیه‎ای امکان فیلترینگ با نرم افزار هوشمند همه‌کاره را ادعایی گزاف دانسته (لینک)، مرکز ملی فضای مجازی در خبری مدعی شده که با حمایت از جامعه دانشگاهی، اولین نرم افزار فیلترینگ هوشمند کشور را به بهره برداری رسانده است.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی در خبری که در سایت این مرکز منتشر شده، ادعا کرده است که به منظور بهره گیری از خدمات مفید شبکه جهانی اینترنت و برنامه ریزی برای صیانت از آسیب های ناشی از آن، با حمایت مرکز ملی فضایی مجازی از طرح های علمی دانشگاهی، سیستم فیلترینگ هوشمند تصویر، فیلم و متن در موضوعات اخلاقی به بهره برداری رسید.

بر اساس این گزارش، از مشخصه های این طرح، تشخیص هوشمند محتوای درخواست شده کاربر است که سرعت و گستره صفحات پالایش شده را افزایش می دهد و با کاهش نرخ خطا، کاربر سریع تر و دقیق تر به محتوای مفید مورد نیاز خود دست پیدا می کند. همچنین در این نرم افزار به دلیل امکان پالایش جزئی صفحات و ریزدانگی، پالایش صرفاً بر صفحاتی اعمال می شود که به دلیل محتوای نامناسب نیاز به پالایش دارند و نیازی به بستن کل دامنه نیست.

از ویژگی های دیگر این طرح، توزیع شدگی است که براساس آن سازمان ها، شرکت ها و مؤسسات می‎توانند این نرم افزار را مستقلاً به کار گیرند.

در این خبر تاکید شده که نرم افزار فیلترینگ هوشمند کشور در حال حاضر مراحل آزمایشی نهائی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد راه اندازی شده است. در مرحله اول، این طرح با همکاری مشترک پژوهشکده فضای مجازی دانشگاه شهید بهشتی و سازمان تبلیغات اسلامی (مؤسسه اطلاع رسانی تبیان) در چندین مرکز داخل کشور و همزمان به عنوان یک طرح صادراتی در خارج از کشور راه اندازی شده است و مراحل بعدی این طرح در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

 

امکان فیلترینگ با نرم افزار هوشمند همه‌کاره، ادعایی گزاف است!

 

در همین حال، بسیج دانشجویی دانشکده‎ی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گزارشی تحلیلی درباره‎ی مشکلات عرصه‎ی فناوری ارتباطات کشور با اشاره به ساختار فعلی سامانه‎ی فیلترینگ کشور، تاکید کرده بود: "سامانۀ فیلترینگ فعلی، از روبات‌های هوشمند نرم‌افزاری بهره می‌گیرد که بر اساس منطق روشنی کار می‌کنند. این روبات‌ها که به صورت خودکار در صفحات اینترنتی به مرور صفحات اینترنتی و تحلیل محتویات آن‌ها می‌پردازند. به لحاظ آماری بخش اعظم سایت‌هائی که کلمات نامناسب بسیاری در محتوا و آدرس صفحات خود دارند، سایت‌های مبتذل و مستهجن هستند و این سایت‌ها اگر تازه یافت شده باشند، به فهرست فیلترینگ اضافه می‌شوند".

 

در ادامه این گزارش آمده بود: "سایت‌هائی که در حد مرزی قرار دارند توسط انسان مورد بررسی قرار می‌گیرند. علاوه بر این، از گزارشات مردمی و بررسی انسانی برای رفع خطاهای محتمل، فیلترینگ اشتباه یا یافتن برخی سایت‌ها که از دید روبات مخفی می‌مانند کمک گرفته می‌شود. بنابراین با وجود تمامی اشکالات، سامانه‌ای واقعی و عملیاتی است که البته باید در بهبود آن اهتمام ورزید".

 

در بخشی دیگر از این گزارش درباره‎ی فیلترینگ با نرم افزار هوشمند همه‌کاره، تاکید شده است: "اما این ادعا که بتوان از طریق یک نرم‌افزار یک صفحه مشخص را بررسی و خوب و بد آن را در طرفة العینی تشخیص داد، ادعائی بس گزاف است که قطعاً طرح کنندگان آن از علم رایانه و هوش مصنوعی چیزی نمی‌دانند، چون به این نکتۀ واضح بی‌توجه‌اند حتی انسان برای درک خوب و بد محتوای یک صفحه به دانش پس‌زمینه‌ای متکی است و نمی‌تواند بدون دانش لازم و کافی به طور قطعی دربارۀ یک صفحه نظر بدهد، که اگر این‌گونه قضاوت خودکار خود ممکن بود، قوۀ قضائیه به جای قضات، روبات استخدام می‌کرد!"

 

نرم‎افزار فیلترینگ هوشمند چیست و چه قابلیت‎هایی دارد؟

 

به گفته‎ی کارشناسان، طبق تعاریف موجود و نمونه‏‎های تطبیقی در دیگر کشورها، فیلترینگ هوشمند باید قادر به تشخیص بخشی از آدرس‎‏های اینترنتی باشد، به‌گونه‎ای که در برخورد با یک صفحه، به‌جای فیلتر کردن تمام آدرس، بخشی از آن را مسدود کند؛ برای مثال باید بتواند درباره سایت فیس‌بوک برخی صفحات را مسدود و باقی را باز بگذارد. از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند، تمایز قائل شدن در دسترسی‏‎هاست، به این معنی که بتوان برای افرادی سطح دسترسی بیشتر یا کمتری را تعریف کرد.

 

درک معنایی، صوتی و تصویری (عکس و فیلم) از دیگر الزامات فیلترینگ هوشمند است؛ با امکان درک تصویر و پردازش تصویر، تصاویر مورد نظر در یک صفحه اینترنتی بدون مسدود شدن تمام آدرس فیلتر خواهد شد و امکان استفاده از سایت مورد نظر همچنان فراهم است.

 

پس هر آنچه به عنوان نرم‎افزار فیلترینگ هوشمند مطرح می‎شود باید همه‎ی قابلیت‎های مطرح در خصوص این نرم‎افزار جامع که کارشناسان بر آن اذعان دارند را داشته باشد.

 

امکان بررسی این نرم‎افزار فیلترینگ هوشمند توسط کارشناسان خبره فراهم شود

 

حال که به ادعای مرکز ملی فضای مجازی، این نرم افزار فیلترینگ هوشمند مراحل آزمایشی خود را به پایان رسانده و در چندین سازمان و نهاد راه اندازی شده است، انتظار می‎رود این مرکز امکان بررسی نرم افزاری، نحوه‎ی عملکرد و تایید نهایی این پروژه توسط کارشناسان خبره را فراهم کند؛ تا در صورت تایید این ادعا، امکان استفاده از این نرم افزار هوشمند که نیاز مبرم کشور است در اسرع وقت و در سطح ملی فراهم شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-29 20:10

افزودن دیدگاه جدید