کد مطلب: 

16735

طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در کشور به زودی به پایان می رسد

طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در کشور به زودی به پایان می رسد

طرح یکسان سازی کدهای تلفن ثابت در کشور هم اکنون در 22 استان به صورت کامل انجام شده است و به تدریج و در یک بازه زمانی کوتاه مدت تمام 31 استان تکمیل خواهد شد.

 

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات، در راستای افزایش رضایت مردم و ایجاد عدالت ارتباطی، اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت در سطح کشور امسال و با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، آغاز شد و مخابرات این طرح را دستور کار خود قرار داد و عملا از اول اردیبهشت ماه یکسان سازی کدهای شهری کلید خورد.

 

این طرح که در ابتدا با هم کد سازی تلفن ثابت در استان تهران شروع شده بود، اکنون در 22 استان کشور اجرا شده و در 9 استان دیگر در حال اجرای برنامه هستند که به ترتیب طی جدول زمان بندی شده کار هم کدسازی در این استان ها نیز صورت می گیرد.

 

بر این اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت مخابرات ایران، مکلف شده است تا تمامی کدهای بین شهری کشور را حذف کند و هر استان دارای یک کد واحد شود؛ در نتیجه به واسطه اجرای این طرح، کدهای استانی در سراسر کشور به 31 کد کاهش یافته و دیگر نیازی به گرفتن پیش‌شماره یا کد برای ارتباطات داخل استان نیست و مشترکان درون هر استان با نرخ یکسان و بدون پرداخت هزینه ارتباط بین‌شهری می توانند با یکدیگر تماس بگیرند که این امر کاهش هزینه ها برای مردم سطح استان ها خصوصا شهرهای کوچک، را به دنبال دارد.

 

گفتنی است، با اجرای مصوبه یکسان سازی کدهای مخابراتی، شرکت مخابرات ایران مجاز است در استانهایی که این طرح را اجرا می کند کارکرد مشترکان را براساس نرخ های جدید مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات محاسبه کند که قبل از اجرای این طرح، تعرفه‌ها به صورت پالسی محاسبه می‌شد که پس از اجرای طرح تعرفه‌ها دقیقه‌ای محاسبه می‌شود، که این به نفع مشترکان است.

 

بر اساس نرخ های جدید، کارکرد صورتحساب مشترکان از زمان یکسان سازی کدها براساس نرخ های جدید یعنی به ازای هر دقیقه مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی 30 ریال، هر دقیقه مکالمات ثابت به ثابت بین استانی 330 ریال، هر دقیقه مکالمات تلفن ثابت به همراه شرکت ارتباطات سیار 625 ریال و هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت به سیار اپراتورهای تلفن همراه 625 ریال محاسبه می شود؛ همچنین مبلغ آبونمان ماهیانه خط تلفن ثابت در استانهایی که هم کد شده اند تغییر می یابد.

 

با اجرای این طرح در استان تهران، کد مخابراتی همه شهرستانهای این استان به 021 تغییر یافت؛ در البرز کد مخابراتی استان 026 شد.

 

در استان قم کد مخابراتی به 025 و در اراک به 086 تغییر یافت. در قزوین، به 028 و تمام شهرهای استان آذربایجان غربی به 044 تبدیل و در مازندران نیز کد استان به 011 تغییر کرد.

 

در زنجان نیز با اجرای طرح هم کدسازی تلفن ثابت، کد استان به 024 تغییر کرد. در اصفهان کدهای بین‌شهری به 031 تغییر یافت. در همین حال کد استان همدان نیز به 081 شد و همه شماره تلفن‌های ثابت استان سمنان نیز 8 رقمی و کد استان به 023 تغییر پیدا کرد.

 

همچنین کدهای بین‌شهری استانهای آذربایجان شرقی(41)، اردبیل(45)، خراسان رضوی(51)، سیستان و بلوچستان(54)، کردستان(87)، کرمانشاه(83)، کهکیلویه و بویر احمد (74)، گلستان(17)، فارس(71)، لرستان(66) و کرمان(34) یکسان و شماره های این استان ها 8 رقمی شد.

 

پس از استان کرمان که هفته گذشته همکد شد، به ترتیب استان‌های خراسان جنوبی و گیلان در نوبت هم کد سازی قرار دارند.

 

در جدول ذیل، نام استان های باقی مانده و زمان اجرای هم کدسازی در آنها آورده شده است.

 

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-21 10:57

افزودن دیدگاه جدید