کد مطلب: 

16720

رجانیوز: فعالسازی نمایشی 3G به اختلال گسترده در تلفن‎های همراه منجر شد!

رجانیوز: فعالسازی نمایشی 3G به اختلال گسترده در تلفن‎های همراه منجر شد!

افزایش ناگهانی بار شبکه مخابرات تلفن همراه کشور که به واسطه اجرای تبلیغاتی طرح نسل سوم و فعال‎سازی 3G توسط اوپراتورهای همراه اتفاق افتاده، به دلیل عدم وجود زیر ساخت متناسب، موجب اختلال گسترده در آنتن‎دهی و ارائه سرویس‎های عادی این اوپراتورها شده است.

 

به گزارش سیتنا به نقل از رجانیوز، در شرایطی که وزارت ارتباطات طی هفته‎های اخیر در یک اقدام تبلیغاتی مجوز فعالسازی اینترنت نسل سوم را برای همه اپراتورهای کشور صادر کرده است، گزارش‎ها حاکی از آن است که به دلیل عدم تامین زیرساخت متناسب با بار حاصل از این فعالسازی در شبکه مخابراتی کشور، ارائه سرویس‎های عادی اوپراتورهای همراه نیز با اختلال جدی مواجه شده است.

 

این در حالی است که گزارش‎های میدانی نیز از اختلال در آنتن‎دهی، دریافت پیامک و حتی دریافت خدمات نسل سوم حکایت دارد.

 

کاربران همراه اول و ایرانسل که به تازگی شبکه‎های خود را متناسب با تکنولوژی نسل سوم بازسازی کرده‎اند، از اختلال و  قطع شدن خدمات، به هنگام جابه‌جایی در بین شهر و با تغییر دریافت خدمات GPRS  و 3G ابراز گلایه کرده‎اند و این در حالی است که بسیاری از کاربران اعلام کرده‎اند درصورتی قادر به استفاده مجدد از خدمات اینترنت هستند که سیم‌کارت خود را از گوشی خارج و مجدداً داخل گوشی قرار دهند.

 

 از سویی دیگر برخی از کاربران این شبکه تلفن همراه می‌گویند که با فعال‌سازی شبکه اینترنت و دریافت خدمات نسل سوم، قادر به دریافت پیامک نیستند یا پیامک‌ها را با تأخیر زیاد دریافت می‌کنند. این کاربران همچنین از اختلال در دریافت تماس‌های خود نیز خبر دادند.

 

این در حالی است که افزایش یکباره بار بر روی شبکه‎های اوپراتورهای همراه کشور که به دلیل عدم وجود ظرفیت کافی و شکل دادن زیرساخت‎های مناسب، موجب اختلال در ارائه خدمات عادی این اوپراتورها شده است، به زودی و با افزایش کاربران اینترنتی این اوپراتورها، به افت شدید کیفیت اینترنت و پهنای باند نیز منجر خواهد شد، موضوعی که یک کارشناس حوزه فضای مجازی آنرا بن‎بست پر هزینه وزارت ارتباطات در اعطای مجوز تبلیغاتی فعالسازی نسل سوم اینترنت می‎داند.

 

مهندس مهدی صرامی کارشناس فضای مجازی با اشاره به شانه خالی کردن دولت از تولید اینترنت داخلی و روی آوردن به اینترنت وارداتی می‎گوید: راهبرد نامناسب دولت در اتکاء به اینترنت وارداتی موجب شده است که یک اینترنت بسیار بی‌کیفیت و با قیمت بسیار گزاف و بالا و با سرعت پایین و امنیت بسیار شکننده به دست مردم برسد و با توجه به توسعه نسل سوم تلفن همراه همین اینترنت پر اشکال در سطحی وسیعتر در کشور تسری می‌یابد و این موجب می‌شود حل مشکل بسیار سخت‌تر شود. این در حالی است که تولید اینترنت و پهنای باند داخلی در قالب شبکه ملی اطلاعات می‎توانست یک شبکه بسیار پیشرفته را ایجاد کند که با افزایش کاربر، هر گونه افزایش پهنای باند در قالب آن بسیار فرصت‌ساز می‎شد.

 

وی با اشاره با قانون برنامه پنجم توسعه می‎گوید: در ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف شده است شبکه ملی اطلاعات را ایجاد و در پایان سال اول برنامه آن را عملیاتی کند یعنی باید دو سال قبل این سیستم راه‌اندزای و به شکل مناسبی خدمات‌دهی می‌کرد ولی دولت همچنان این را تعویق انداخته است و در واقع راهبرد بومی توسعه فن آوری اطلاعات و فضای مجازی راکنار گذاشته و به آن توجه نکرده و در مسیر قبلی حرکت می‌کند.

 

رییس سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد به رویکرد درون‎زا در حوزه ارتباطات اشاره کرده و می‎افزاید: وقتی در چهارچوب راهبرد بومی، پهنای باند افزایش یابد، فرصت‌های بسیاری از قبیل اشتغال و توسعه فرهنگ بومی و اسلامی ایران را شاهد خواهیم بود و اشتغال بسیار بالایی را ایجاد می‌کند، در عین حال تعامل فعال با دنیا را اتفاقا تسهیل می‌کند که این مدل در شورای عالی فضای مجازی در حال پیگیری است ولی متأسفانه وزارت ارتباطات بدون توجه به نظر شورای عالی فضای مجازی و بدون اینکه تصویب و طراحی‌هایی که در شورای عالی فضای مجازی انجام می‌شود همین مسیر غلط توسعه اینترنت بی‌کیفیت و وارداتی موجود را دنبال می‌کند و این منجر می‌شود که فرصت‌های زیادی از کشور هدر می‌رود و با هزینه های بسیار گزاف از بودجه ملت داریم برای دشمن فرصت‌سازی می‌کنیم و این اصلا توجیه ندارد.

 

وی معتقد است: در سال فرهنگ و اقتصاد شاهد چنین حرکت بی‌تدبیرانه و عجولانه‌ای از سوی دولت و وزارت ارتباطات هستیم که باید با کمک نخبگان کشور مقابل این حرکت برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و دولت به سمت مدل توسعه بومی و فرصت‌ساز هدایت شود و دولت در چهارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی این مورد را دنبال کند.

 

صرامی می‎افزاید: متأسفانه دولت برای حفظ تصدی‌گری و حفظ درآمدهای مستقیم خودش همچنان اینترنت بی‌کیفیت را بدون اینکه اجزاء شبکه ملی اطلاعات را اجازه دهد بخش خصوصی فعال کند، خودش مستقیما گسترش می‌دهد و هر روز وزیر ارتباطات شخصاً ضریب نفوذ اینترنت را در قالب طرح‌های دولتی افزایش می‌دهد، این شائبه ایجاد می‌شود که دولت می‌خواهد با این تحرکات تبلیغاتی درآمد مستقیم و حوزه تصدی‌گری خودش را در این حوزه افزایش دهد که خلاف سیاستهای اصل 44 قانون اساسی است لذا همچنان وضع به شکل نامطلوب پیش می‌رود و فقط گستره اینترنت بی کیفیت افزایش می‌یابد.

 

مدیرعامل مجمع فعالان فضای مجازی ادامه می‎دهد:‌ با این وجود کارِ بخش خصوصی برای اینکه بتواند در این حوزه فعال شود سخت‌تر می‌شود و فرصت‌‌های بیشتری از دسترس مهندسان داخلی و  تبعا کاربران داخلی خارج میشود و نصیب رقبای خارجی میشود. ما معتقدیم شبکه ملی اطلاعات توسط بخش خصوصی فعال در زنجیره خدمات داده اینترنتی قابل پیاده‌سازی است و در زمانی حدود 6ماه می‌شود کاملاً عملیاتی شود و در سال اول اجرای شبکه ملی اطلاعات پیش‌بینی کارشناسی ما این است که حداقل 150 هزار شغل جدید توسط بخش خصوصی ایجاد می‌شود اما همه اینها به این شرط اتفاق می‌افتد که دولت اجازه دهد بخش خصوصی در چهارچوب طرح مصوب شورای عالی فضای مجازی فعال شود و شبکه ملی اطلاعات را در چهارچوب آن طرح به اجرا درآورد و دولت پای خود را از تصدی‌گری اینترنت و گسترش شتابان مشترکین اینترنت بی‌کیفیت که الان هر روز وزیر ارتباطات  با تبلیغات زیاد در حال افتتاح است، بیرون بکشد.

 

صرامی به بن بستی که وزارت ارتباطات به واسطه صدور مجوز جدید در آن خواهد افتاد اشاره کرده و می‎گوید: عملاً با این اقدام جدید وزارت ارتباطات باز هم مسیر بن بست وابستگی در اینترنت طولانی‌تر خواهد شد. برای نمونه تعداد ضریب نفوذ رایتل حداکثر یک میلیون مشتری است و اینها می‌خواهند با افزودن همراه اول و ایرانسل به دایره مدل غلط توسعه‌ای خودشان، تعداد مشتریانی که در معرض این شبکه وارداتی قرار می‌گیرند با مجوزهایی که آنها می‌دهند به 60 تا 70 میلیون افزایش یابد این در حالی است که افزایش کاربر موجب می‎شود کیفیت کاهش یابد چون اساساً محل تامین این اینترنت متکی به خارج است که تامین آن مبنی بر هزینه هنگفتی در این حوزه برای واردات اینترنت خواهد بود این در حالی است که منابع تامین پهنای باند بدون اجرای شبکه ملی اطلاعات محدود است فلذا در عمل و بعد از گذشت ماه عسل تبلیغاتی با کمبود منابع مواجه می‌شوند.

 

صرامی هشدار می‎دهد: با این وجود کیفیت اینترنت پایین‌تر می‌آید و دایره ارزبری آن برای کشور بسیار بیشتر می‌شود لذا با هزینه‌های بسیار زیادی شاید خدمات خود را در حد کیفیت موجود بتوانند حفظ کنند، البته ممکن است اینها تاحدی هم کیفیت خود را افزایش دهند اما با هزینه‌ای گزاف و با افزایش خروج ارز از کشور و نابودی فرصت‌های موجود در داخل کشور.

 

وی افزود: پیش‌بینی ما این است با این اقدام وزارت ارتباطات یک سری فرصت‌های شغلی کار تولید محتوا در خارج کشور رونق می‌یابد و ما نهضت تولید محتوای خارجی و موج تحمیل محتوای خارجی به مردممان را شاهد خواهیم بود در حالی که اگر جلوی این کار گرفته نشود در داخل متخصصان و تولیدکنندگان محتوای داخلی متضرر می‌شوند و ارز کشور خارج می‌شود، به نظر می‌رسد دوام هم نمی‌آورد چون حرکت تبلیغاتی محسوب می‌شود و منابعش متکی به خارج است و محدودیت وجود دارد.

به نظر می رسد کاربران و مشتریان به این شکل در ظاهر به یکباره افزایش می‌یابد اما باعث افت کیفیت‌ خدمات دهی  می‌شود و یا اگر بخواهند کیفیت موجود حفظ شود به قیمت هدردادن منابع بسیار زیاد از کشور صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-20 10:53

افزودن دیدگاه جدید