کد مطلب: 

16664

گزارش/ پیش فروش آیفون 6 در ایران بالاتر از قیمت‎های جهانی/ ورود غیرقانونی محصولات اپل به ایران چگونه انجام می‎شود؟

گزارش/ پیش فروش آیفون 6 در ایران بالاتر از قیمت‎های جهانی/ ورود غیرقانونی محصولات اپل به ایران چگونه انجام می‎شود؟

اگرچه آیفون 6 به عنوان محصول جدید اپل بتازگی در بازارهای رسمی آمریکا و اروپا پیش فروش می‎شود، ولی در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران، شاهد پیش ثبت نام‌ برای عرضه‎ی این محصول جدید با قیمت‌های بسیار بالا و متنوع از سه میلیون و 800 هزار تومان تا شش میلیون تومان هستیم.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا (CITNA.IR)، شرکت اپل در حالی هفته گذشته از مدل جدید گوشی آیفون رونمایی کرد، که قیمت پایه آن در فروشگاه‌های اپل از 539 پوند برای آیفون 6 و از 619 پوند برای آیفون 6 پلاس آغاز می‌شود. در همین حال، محصول جدید اپل در بازارهای رسمی آمریکا و اروپا پیش فروش شده است، ولی در تهران و برخی شهرهای بزرگ ایران، شاهد پیش ثبت نام‌ برای عرضه‎ی این محصول جدید با قیمت‌های بسیار بالا و متنوع از سه میلیون و 800 هزار تومان تا شش میلیون تومان هستیم.

 

قابل ذکر است؛ گوشی‎های تلفن همراه اپل یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌ها در جهان محسوب می‌شوند که در ایران نیز با اقبال خوبی مواجه شده است، اما به دلیل وجود تحریم‌ها علیه ایران بسیاری از شرکت‌های فعال در بازار تلفن همراه نمی‌توانند از طریق کانال‌های قانونی در بازار رسمی کشور فعالیت کنند. همین مساله باعث حضور دلال‌های غیر رسمی و از بین رفتن حقوق مصرف کنندگان شده است.

 

در پی تماس‌های مکرر خبرنگار سیتنا با مراکزی در ایران که به عنوان مراکز فروش و پیشتیبانی محصولات اپل معرفی شده‎اند؛ اگرچه اکثر این مراکز ادعایی مبنی بر دریافت نمایندگی رسمی اپل ندارند ولی این موضوع به صورت رسمی اعلام عمومی نمی‎شود.

 

شرکت‌هایی که محصولات اپل را به عنوان نمایندگی در ایران عرضه می‌کنند، تاکید دارند که از طریق ثبت شرکت در سایر کشورهای خاورمیانه و یا آسیای شرقی، اقدام به اخذ مجوز از سوی اپل برای عرضه‎ی محصولات کرده‎اند و اضافه می‎کنند که نام شرکت ثبت شده نیز ایرانی نیست!

 

مسیر غیرقانونی و بعضا قاچاق برای عرضه‎ی محصولات اپل به مردم، از یک سو باعث بروز اختلال در اقتصاد کشور و نظام مالیاتی شده است و از سوی دیگر، خریداران محصولات اپل را به طور مکرر با مشکلاتی مواجه کرده است؛ چراکه کاربران ایرانی محصولات اپل برای استفاده از برخی نرم‎افزارها و اپلیکیشن‎های گوشی‎های آیفون به دلیل وجود تحریم‎ها همواره با مشکل مواجه‎اند.

 

با تمام این اوصاف شاهدیم برخی شرکت‌ها خود را نماینده یا نماینده‎ی با واسطه شرکت اپل در ایران معرفی می‌کنند و با تاکید بر مرکزیت رسمی فروش محصولات اپل، تحت عنوان بیمه‎ی محصولات، ارائه‎ی خدمات و اپلیکشین‌های اصلی را با دریافت مبالغی اضافی میسر می‎کنند.

این در حالی است که مدیر عامل شرکتی که صرفا به ارائه محصولات اپل مشغول است، صریحا در پاسخ به خبرنگار سیتنا، اعلام می‎کند که محصولات اپل به دلیل وجود تحریم‌ها به طور قاچاق وارد کشور می‌شود و نمایندگی رسمی در ایران وجود ندارد.

در همین حال مدیرعامل یکی از شرکت‌های وارد کننده‎ی محصولات اپل به ایران در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: واردات محصولات اپل از طریق شرکای ما در خاورمیانه صورت می‌گیرد و ما نیز تاکید کردیم که نمایندگی ایرانی مورد تایید شرکت اپل نیستیم، بلکه با همکاری شرکای خود در حال فعالیت هستیم.

وی در ادامه خاظرنشان کرد: با اینکه از اردیبهشت سال گذشته اعلام شد تحریم‌ها در حوزه‎ی فناوری و ارتباطات برداشته خواهد شد، اما تاکنون چندین مرتبه سیستم مسدود شده است و ما تلاش کردیم با نامه نگاری‌ها با شرکای خود خاورمیانه، بین 24 تا 48 ساعت مشکلات کاربران در ایران را رفع کنیم.

گفتنی است؛ خبرهای ضدو نقیضی از بازار محصولات اپل در کشور به گوش می‎رسد که احتمالا با ورود محصول جدید، متشنج‌تر نیز خواهد شد و البته نیازمند رسیدگی و ساماندهی است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-16 17:12

افزودن دیدگاه جدید