کد مطلب: 

16652

حجم 500 میلیون دلاری مراودات تجاری ایران و آذربایجان

حجم 500 میلیون دلاری مراودات تجاری ایران و آذربایجان

"واعظی" رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان، تاکید کرد: در حال حاضر حجم مراودات تجاری ایران و آذربایجان حدود 500 میلیون دلار است که با گسترش همکاری‌ها این امکان وجود دارد که این رقم تا چند برابر افزایش داشته باشد.

 

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر "محمود واعظی" که ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آذربایجان را از سوی دولت ایران برعهده دارد، صبح امروز پس از مذاکره با تیم آذربایجانی در نشست خبری به ارائه توضیحاتی در این باره پرداخت.

 

وزیر ارتباطات کشورمان گفت: از سوی کشور آذربایجان تیمی متشکل از مسوولان مختلف شامل معاون هشت یا نه وزارتخانه اقتصادی و معاون وزیر امور خارجه به همراه وزیر اقتصاد و صنایع که مسوولیت کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان را بر عهده دارد، راهی ایران شده‌اند تا در حوزه‌های مختلفی مانند انرژی، نفت، گمرک، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل ... بحث‌ها و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

 

وی همچنین عنوان کرد: بر همین اساس قرار است کمیته‌های مختلفی تشکیل شود تا موارد مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

 

واعظی در ادامه هدف از این سفر را پیگیری آنچه در سفر الهام علی‌اف به ایران رخ داده بود، توافق مشترک اقتصادی میان دو کشور و فراهم کردن مقدمات برای سفر رییس جمهوری به باکو اعلام کرد.

 

وزیر ارتباطات همچنین به پیگیری موضوعات سیاسی و منطقه‌ای در میان کمیسیون‌های مذکور اشاره کرد و افزود: با توجه به دشمنی‌هایی که بر سر راه گسترش این مراودات وجود دارد لازم است دو کشور توجه کافی به این مساله را در دستور کار قرار دهند.

 

وی همچنین عنوان کرد: از دیگر مسائلی که در نشست امروز قرار گرفت تشکیل کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان و ترکیه بود تا در قالب اجلاسی سه جانبه میان این کشورها همکاری‌های لازم در زمینه گسترش فعالیت‌های بخش خصوصی صورت گیرد.

 

او تسهیل رفت و آمدی اتباعی که در مرز دو کشور هستند از دیگر موارد مورد توجه دانست و یادآور شد: در حال حاضر حجم مراودات تجاری ایران و آذربایجان حدود 500 میلیون دلار است که با گسترش همکاری‌ها این امکان وجود دارد که این رقم تا چند برابر افزایش داشته باشد.

 

وزیر ارتباطات، با اشاره به افزایش گردشگری، و رفت و آمد ایران و آذربایجان نیز گفت: یکی از موارد فراموش شده گردشگری سلامت است و لازم است در این زمینه بیشتر کار کنیم.

 

وزیر ارتباطات در پایان صحبت‌های خود به فعالیت گروهای رادیکال و تندر در عراق و سوریه اشاره کرد و افزود:‌ فعالیت این گروه‌ها از نظر هر دو کشور محکوم و مذموم است و علاوه بر این شرایط خاص منطقه و بحران‌های مختلف آن ایجاب می کند که دو کشور اجازه ندهند این مسائل رابطه آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

 

شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان نیز در این مراسم با تاکید بر مشترکات فرهنگی دو کشور اظهار کرد:‌ در حال حاضر گسترش همکاری‌ها در سطوح مختلف و به ویژه در سطح سیاسی مورد توجه دو کشور قرار دارد.

 

وی یادآور شد: به دلیل اهمیت این مذاکرات از سوی آذربایجان تیمی 23 نفره شامل مدیران حوزه‌های مختلف اقتصادی راهی ایران شده‌اند و تلاش خواهد شد تا روابط میان دو کشور گمسترش پیدا کند.

 

رییس کمیسیون ویژه اقتصادی ایران و‌ آذربایجان همچنین اظهار کرد: علاوه بر گسترش مراودات تجاری بحث پیگیری روابط تجاری با کشورهای ثالث نیز مورد توجه ما قرار دارد.

انتهای پیام

 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-16 07:41

افزودن دیدگاه جدید