کد مطلب: 

16643

تغییر پروانه‌های ارتباطی ثابت در راستای ایجاد انحصار در بازار است

تغییر پروانه‌های ارتباطی ثابت در راستای ایجاد انحصار در بازار است

تعدادی از شرکت‌های اینترنتی در اعتراض به اظهارات معاون رگولاتوری درباره عملکرد شرکت‌های اینترنتی خصوصی، روند تهیه پیش‌نویس مربوط به تغییر پروانه‌های ارتباطی ثابت را در راستای ایجاد انحصار برای برخی شرکت‌ها دانسته‌اند.

 

به گزارش سیتنا، تعدادی از شرکت‌های اینترنتی در نامه‌ای به خبرگزاری فارس نسبت به  اظهارات عباسی شاهکوه، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خصوص شرایط مندرج در پیش نویس اصول حاکم بر پروانه های ارتباطات ثابت اعتراض کردند.

 

در این نامه عنوان شده است: آقای عباسی شاهکوه در صحبت‌های خود فقط به موضوع شرکتهایPAP اشاره کرده و سایر شرکتهای دارای مجوز شاملISPها،ISDP ها و PSTN‌ها را به حساب نیاورده‌اند. گویا از نظر ایشان در این صنعت تنها شرکت‌هایPAP قدرتمند، بزرگ و دارای اهمیت هستند در حالیکه هم اکنون بیش از 100 شرکت تنها با مجوزISDP در حال فعالیت بوده و عدم توجه ایشان به این شرکت‌ها که دارای نقشی اساسی در چرخه اینترنت کشور هستند، سوال برانگیز است.

 

شرکت‌های یاد شده در بخش دیگر نامه خود عنوان کرده اند: همه شرکت‌های دارنده پروانه به تعهدات قانونی خود عمل کرده و کلیه قوانین و مقررات مندرج در پروانه اولیه را رعایت کرده‌‌اند. متهم کردن شرکت ها به کم کاری؛ تهمت بوده و قابل پیگرد است.

 

در ادامه این نامه تاکید شده است: درباره ادعای عدم فعالیت مناسب و جدی این شرکت ها به اطلاع می‌رسانیم در صورتی که حتی یکبار دستورالعمل اخذ پروانه ها در گذشته را مطالعه کرده باشید، متوجه می شوید هیچ شرطی برای بررسی و اندازه‌گیری عملکرد شرکت ها گذاشته نشده و با توجه به عدم پیش بینی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، هر شرکتی متناسب با برنامه های خود اقدام به هدفگذاری و طراحی چشم انداز و برنامه استراتژیک کرده است و اینکه شما آنها را متهم به کم کاری کنید عملا فرار از پاسخگویی در خصوص عدم برنامه‌ریزی و آینده نگری سازمان متبوع شما در 10 سال گذشته است.

 

این شرکت‌ها با اشاره به اینکه در پیش نویس ارایه شده توسط آن سازمان، شرایط تمدید پروانه ها منوط به عملکرد گذشته شده  آن را دارای ایراد حقوقی دانسته و تاکید کرده‌اند:  قانون عطف به ماسبق نمی شود. در پیش نویس آمده در صورتی که شرکت ها، شرایط مورد اشاره در بازه زمانی انتهای تیرماه را داشته باشند اجازه درخواست مجوز را خواهند داشت و با این کار عملا فرصت بهره مندی از امتیازات پروانه جدید بدون امکان تلاش برای رسیدن به شرایط از متقاضیان گرفته شده و این شرکتها به ناگاه سرمایه گذاری 10 ساله خود را بر باد رفته می یابند.

 

نویسندگان نامه معتقدند: به نظر می رسد که متولیان تهیه این پیش نویس، ابتدا طرفین موجود در بازار را آنالیز کرده و بعد از گزینش شرکتهای مدنظر خود، شرایط را جهت انتخاب آنها تدوین کرده اند. که این مساله دقیقا نشان دهنده تمایل برای ایجاد یک انحصار کاملا خصوصی و خطرناک برای تعدادی از شرکت ها است و این در حالی است که همواره کلیه فعالان این صنعت به انحصار مخابرات در این بازار و یکه تازی آن اعتراض داشته اند و مدعی نبود فضایی برای رقابت سالم و منصفانه بوده اند و در حال حاضر عملا این اقدامات منجر به ایجاد شرایطی برای حذف رقبا از بازار و ایجاد انحصاری خصوصی خواهد شد.

 

در بند دیگری از نامه عنوان شده است: یکی از ایرادات اساسی به روند تدوین پیش نویس آنست که در چند ماه گذشته مجموعه‌ای از نظرات کارشناسان و فعالان این صنعت جمع آوری شده بود که متاسفانه این نظرات به هیچ وجه در پیش نویس دیده نشده و خود این موضوع نیز نوعی بی احترامی به کارشناسان و فعالان این صنعت است که حتما باید در مورد آن پاسخگو باشند.

 

این شرکت‌های اینترنتی تاکید کرده اند: قانونمند شدن مجوز فعالیت اشخاص و شرکت‌ها و همچنین کاهش تعداد بازیگران صنعت، فی نفسه کاری بسیار ارزشمندی است و هیچ شرکتی مخالف توسعه تکنولوژی و فناوری در کشور نیست. اما مدل ارائه شده باید بگونه ای باشد که صلاح عمومی شرکت های فعال و مهمتر از آن کل کشور را تامین کند و اینگونه نباشد که آئین نامه ارائه شده به دنبال تامین منافع مادی بعضی شرکت های خاص بوده و عملا به سایر رقبا و از آن مهمتر مردم به عنوان مصرف کنندگان خدمات این شرکت ها توجهی نشود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-15 19:44

افزودن دیدگاه جدید