کد مطلب: 

16468

منتقدان، اطلاعی از تبعات گسترش پهنای باند اینترنت ندارند

منتقدان، اطلاعی از تبعات گسترش پهنای باند اینترنت ندارند

کارشناس فضای مجازی با اشاره به مخالفت علما با گسترش سرعت و پهنای باند اینترنت، گفت: اگر سرعت اینترنت بالا باشد اما فضای سالمی بر آن حکم فرما نباشد یک فاجعه به وجود می آید و دسترسی به محتوای بی ارزش امری آسان می‌شود.

به گزارش سیتنا، روح الله مؤمن نسب در آیین افتتاحیه دوره مقدماتی آموزش خبرنگاری خبرگزاری رسا که عصر روز چهارشنبه 12 شهریور ماه در فرهنگسرای ارتباطات برگزار شد، با اشاره به گستردگی فضای مجازی، گفت: اواخر سال 90 بود که با حکم رهبر معظم انقلاب شورای عالی فضای مجازی تأسیس شد؛ پیش از آن تعریف صحیحی از این فضا در جامعه ما وجود نداشت. مقام معظم رهبری پیش از تشکیل این شورا نیز بارها بر اهمیت فضای مجازی و اینترنت تأکید کرده بودند.

معاون مرکز فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین اظهار داشت: هنگامی که به ترکیب شورای عالی فضای مجازی نگاه می کنیم، شاهد حضور مسؤولان رده بالای کشوری و لشکری در آن هستیم که این امر بیانگر اهمیت فضای مجازی و تحرکات آن می باشد.

 

وی با بیان این‌که تمام ابعاد زندگی بشری با فضای مجازی درگیر است، افزود: ما هنگامی می فهمیم که در این فضای خطرناک چه باید بکنیم که تمام ابعاد آن را بشناسیم. امروز فضای مجازی تفاوت آن چنانی با فضای واقعی ندارد و در بعضی موارد افراد حضور پر رنگ تری در فضای مجازی دارند.

 

مؤمن نسب خاطرنشان کرد: امروز تلفن های همراه به عنوان بخشی جدا ناپذیر در زندگی روز مره انسان ها شناخته می شود. یکی از موضوعات مورد بحث در این روزها، سیمکارت های 3g هستند که به عنوان نسل جدید تکنولوژی قصد ورود به تلفن های همراه مردم ما را دارند اما باید دید که ورود این نسل جدید تکنولوژی چه تبعاتی را به دنبال دارد.

 

وی ادامه داد: گروهی پس از فتوای آیت الله مکارم در خصوص گسترش فضای اینترنت به ایشان انتقادهای تندی داشتند در حالی که هیچگونه اطلاعاتی از گسترش پهنای باند اینترنت و تبعات آن ندارند. وظیفه شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین زیر ساخت های مناسب برای مخابرات و گسترش پهنای باند اینترنت است اما این شرکت در زمان دولت سازندگی و اصلاحات با خرید پهنای باند از آمریکا و بهره برداری از آن در کشورمان، موجی از فعالیت های جاسوسی در کشور را به راه انداخت و امروز به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی غرب، 10 کشور واسطه که تأمین کننده پهنای باند ما هستند، می توانند به اطلاعات کاربران ایرانی دست یابند.

 

این کارشناس فضای مجازی گفت: ما در استفاده از فضای مجازی، در خوشبینانه ترین حالت به 11 مؤسسه یا سازمان باید غرامت بدهیم. شبکه ملی اطلاعات برای کاهش اینگونه معضلات اینترنت با اهداف اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان طراحی شده است. این چهار کلمه به این معنی نیست که باید ارتباط خود با دنیا را قطع کنیم. بسیاری افراد شبکه ملی اینترنت را موجب عقب ماندگی تکنولوژی در کشور می دانند در حالی که این یک دروغ بزرگ است.

 

وی با اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب بر چهار اصل شبکه ملی اطلاعات، تصریح کرد: اگر سرعت اینترنت ما بالا باشد اما فضای سالمی بر آن حکم فرما نباشد یک فاجعه بوجود می آید و دسترسی به محتوای بی ارزش امری آسان می گردد.

 

وی بالاترین آمارهای رفتارهای غیر اخلاقی را مختص کشورهای با آزادی کامل دانست و افزود: در این کشورها متوسط سن استفاده از سایت های مستهجن و غیراخلاقی 11 سال می باشد و این نتیجه آزادی های نادرست و کاذب است که برخی از اشخاص نیز در کشور ما با برگزاری کرسی های روشن فکری به دنبال اینگونه آزادی ها می باشند.

 

مؤمن نسب در بیان نسل سوم تکنولوژی مخابرات گفت: این تکنولوژی با سرعت بالای اینترنت امکان پخش فیلم های زنده با کیفیت بالا را می دهد. متأسفانه وقتی در اینترنت کلمه فیلم را به هر زبانی سرچ می کنیم، با صفحات و سایت هایی روبرو می شویم که انسان از بیان آن ها شرم می کند.

وی اضافه کرد: امروز کثیف ترین گروه ها با اهدافی شوم و سازماندهی شده در شبکه های اجتماعی تلفن های همراه فعالیت می کنند و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ما توانایی هیچ کاری را ندارد. دشمن از فضای این شبکه های اجتماعی استفاده کرده و به راحتی از اطلاعات کاربران آن سو استفاده می کند.

این کارشناس فضای مجازی با بیان این‌که سازمان سیا نیز همانند کشور ما دارای کمیسیون فرهنگی است، افزود: پیوست فرهنگی آن ها این است که همزمان با ورود تلفن های همراه اندروید به ایران، موجی از نرم افزارها و بازی های مرتبط با آن را نیز با اهدافی خاص به کشورمان وارد می کنند.

وی با تأکید بر این‌که غرب با این برنامه ها و بازی ها، سبک زندگی مورد پسند خود را به مردم ما القا می کند، ابراز داشت: معضلات اجتماعی ما نیز ریشه در این نوع کارها دارد. وزارت ارتباطات در این وضعیت به دنبال فروش پهنای باند است تا ضرر نکند و به هیچ وجه برایش مهم نیست که با این کار چه محتوایی به دست مردم خواهد رسید.

 معاون مرکز فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: با این تفاسیر، می فهمیم که مخالفت علما با گسترش اینترنت به چه علت است. برای گسترش فضای مجازی ابتدا باید زیر ساخت های آن فراهم گردد. به قول شهید باقری باید شیوه مبارزه در برابر دشمن را تغییر دهیم تا به هدف خود برسیم.

وی با اشاره به منقدان فیلترینگ در فضای مجازی، اظهار داشت: بسیاری معتقدند که فیلترینگ هیچ تأثیری ندارد، مقام معظم رهبری درپاسخ به این افراد می گویند که باید با اتخاذ تدابیر ویژه ای در برابر تهاجمات دشمن مقابله کرد، اما این استدلال که دشمن در حل پیشروی می باشد پس به حال خود رهایش کنیم اشتباه است، مثل این می ماند که دشمن در نزدیکی مرز ما باشد و ما آن را رها کنیم.

مؤمن نسب مرزها را در فضای مجاز نامشخص دانست و تصریح کرد: جوانان ما نمی توانند در شبکه های اجتماعی همچون وایبر که توسط رژیم صهیونیستی تأسیس و اداره می شوند کار جهادی و انقلابی کنند. رهبر معظم انقلاب می فرمایند که مواجهه فعال و مبتکرانه با تهاجمات نرم دشمن در فضای مجازی داسته باشید و ما تنها با این رویکرد می توانیم با تهاجمات دشمن در فضای مجازی مبارزه کنیم.

وی با بیان این‌که ورود به فضاهای آلوده مجازی نیازمند آموزش کامل است، گفت: بر اساس حکم اکثر مراجع تقلید ورود به محیط های فیلتر شده حرام است مگر این‌که با با مأموریتی خاص وارد این فضاها شد که این موضوع نیز نیازمند اشارف کامل به مباحث فضای مجازی و ایمانی محکم است.

این کارشناس فضای مجازی در پایان خواستار استفاده از نرم افزارها و برنامه های ایرانی شد و بیان کرد: باید نرم افزارها و شبکه های ایرانی را جایگزین نمونه های بیگانه و خارجی کنیم و به تدریج وابستگی خود را کاهش دهیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-04 22:52

افزودن دیدگاه جدید