کد مطلب: 

16421

آیت‌الله صانعی: افزایش سرعت اینترنت برای استفاده از اغراض عقلائی و علمی، شرعاً و عقلاً جایز است

آیت‌الله صانعی: افزایش سرعت اینترنت برای استفاده از اغراض عقلائی و علمی، شرعاً و عقلاً جایز است

حضرت آیت‌الله العظمی یوسف صانعی در پاسخ به استفتائی در خصوص استفاده از اینترنت پرسرعت، فرمودند: استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی همانند اینترنت و افزایش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جایز است.

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، متن استفتاء از حضرت آیت‌الله یوسف صانعی پیرامون استفاده از اینترنت پرسرعت به شرح ذیل می‌باشد:

سوال:
بسمه تعالی
محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صانعی (مدظله العالی)
با سلام و احترام؛
با توجه به اینکه بسیاری از محققین و پژوهشگران جهت تحقیقات علمی از اینترنت استفاده می‌کنند و سرعت پایین اینترنت باعث اتلاف وقت و عمر افراد می‌گردد در صورتی که وزارت ارتباطات امکان افزایش سرعت اینترنت و جلوگیری از اتلاف وقت این افراد را داشته باشد، آیا به صرف بیم استفاده نامطلوب و ناصواب بعضی از افراد از اینترنت می‌توان آن را محدود کرد؟
با تشکر

 

پاسخ:
استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی همانند اینترنت و افزایش سرعت آن برای اغراض عقلائی و علمی منعی ندارد و شرعاً و عقلاً جایز است و مشمول اطلاق عموم ادله ترغیب به علم و دانش می‌باشد و ایجاد محدودیت در مثل مورد سؤال که منافع حلال و حرام دارد؛ دخالت در سلطه مردم و تضییع حقوق آنهاست و بیم و بهانه‌ی احتمال استفاده نامطلوب برخی نمی‌تواند مجوز چنین دخالت‌هایی گردد، و چگونه می‌توان از نظر شرعی تنها به جهت استفاده نامطلوب برخی افراد حکم به حرمت نمود با آنکه فقیهی مثل محقق در شرایع فتوا به کراهت بیع انگور به کسی داده است که فروشنده می‌داند خریدار از آن انگور شراب می‌سازد. آری اگر غرض در بیع و شراء استفاده حرام باشد و یا مبیع مثل اصنام باشد که یادآور کفر و شرک است، بحث دیگری می‌طلبد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-02 06:05

دیدگاه‌ها

تصویر ناشناس
باسلام خدمت دوست عزیز این حرفهای شما چه ربطی به اینترنت پر سرعت داشت،کاملا مشخص است که داری جوسازی میکنی تا موضوع اصلی ماست مالی شود(البته بر فرض اینکه شما یکی از نزدیکان وزیر نباشید!)
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
با سلام متاسفانه با تماس و یا ارائه نظرات افرادی که از حامیان فتنه گران 88 هستند و مقام آیت الهی شان در خود حوزه زیر سوال است برای تائید وزارت مخابرات خدمت نمی کنید. بگذارید وزارت بدون حاشیه به خدماتش ادامه دهد!!!
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر علي
اقاي ناشناس اقاي صانعي از مراجع بزرك شيعه هستند. مقام آيت اللهي كساني كه ايشون رو قبول ندارن زير سواله!
ارسال شده توسط علي در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
باسلام حاج آقا بفرمایید یا فتوا ندهند یا کامل بگویند که بدخواهان سوء استفاده نکنند البته اگر خودشان با آنها همرنگ نیستند
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
کارمون به جایی رسیده که مراجع دینی راجع به سرعت اینترنتمون هم نظر میدن یکی میگه حرومه یکی میگه حلاله آخه چرا هرکسی تو کاری که تخصصش نیست نظر میده اینجا هم که شده کره شمالی کم کم مردم باید با دود به پیام بدن!!!!
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید