کد مطلب: 

16410

سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات: تفاوتی در فیلترینگ اینترنت همراه نسل بالا با اینترنت خانگی وجود ندارد

سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات: تفاوتی در فیلترینگ اینترنت همراه نسل بالا با اینترنت خانگی وجود ندارد

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: قطعا اینترنت تلفن همراه اجازه‌ی فعالیت اپلیکیشن خارج از زیرساخت کشور را به مشترک نمی‌دهد و همان گلوگاهی که برای اینترنت خانگی وجود دارد و امکان پایش را فراهم می‌سازد، برای تلفن همراه نیز کاربردی است.

 

مهندس "خسرو سلجوقی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیتنا (CITNA.IR)، درباره امکان دسترسی آزاد به سایت‌های مختلف با استفاده از اینترنت همراه نسل بالا، گفت: آنچه مسلم است در بحث اپلیکیشن‌ها در تلفن همراه یا هر وسیله‌ی دیگر، از یک شبکه‌ی ارتباطی برای اتصال استفاده می‌شود. اگر بر روی اینترنت کامپیوترهای خانگی کار تصفیه و فیلتر قابل انجام است، بر روی تلفن همراه نیز این امکان وجود دارد و تفاوتی در پایش، به دلیل ابزار ارتباطی نیست.

وی در ادامه با اشاره به یک سیستم پایش سراسری در کشور، خاطرنشان کرد: اینترنت تلفن همراه اجازه‌ی فعالیت اپلیکیشن خارج از زیرساخت کشور را به مشترک نمی‌دهد.

 

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر عدم اتصال مستقیم تلفن‌های همراه به مرکز اصلی، تصریح کرد: قطعا اینترنت تلفن همراه اجازه‌ی فعالیت اپلیکیشن خارج از زیرساخت کشور را به مشترک نمی‌دهد و همان گلوگاهی که برای اینترنت خانگی وجود دارد و امکان پایش را فراهم می‌سازد، برای تلفن همراه نیز کاربردی است.

سلوجی همچنین در تشریح تصور نادرست از فعالیت اپلیکشن‌ها در تلفن همراه، افزود: نمی‌توان گفت که تلفن همراه، اپلیکیشنی را به مشترک ارائه می‌کند که به وسیله‎ی این تکنولوژی، بدون کنترل و نظارت به طور مستقیم و بدون پایش، اجازه‎ی دسترسی به هر سایتی را داشته باشد.

 

وی در ادامه گفت: احتمالا این تصور ناشی از این باور اشتباه است که هر فناوری و تکنولوژی جدید که وارد جامعه می‌شود، فرصت اتصال مستقیم به هسته و مرکز را بدون نظارت فراهم می‌سازد؛ در حالی که اینگونه نیست.

 

وی در ادامه‎ی گفت‎وگو با سیتنا در ارتباط با استفاده‌ی کاربران تلفن همراه از فیلترشکن‌ها نیز، گفت: همان‌طور که برخی افرد با استفاده از ابزارهایی مانند فیلترشکن‌ها می‌توانند ارتباطات زیرساخت را دستکاری کنند، در تلفن همراه هم این امکان وجود دارد.

 

این مدیر ارشد سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه افزود: ما مجموعه نیروی‌های فنی، دنبال آن هستیم که پالایش به نحو احسن انجام شود. در ضمن باید یادآور شد که با انجام پایش، دسترسی محدود نخواهد شد.

سلجوقی درباره‌ی راهکار عدم ورود کاربران به حوزه‌های نامناسب از طریق راهکارهای فنی و فرهنگی، اذعان داشت: بحثی که ما در اینترنت کامپیوتر‌های خانگی کوتاهی کرده و چندان هوشمندانه وارد نشدیم، تولید محتوا است. همانطور که در آنجا تولید محتوا نداشتیم و مصرف کننده‌ی صرف بودیم، در تلفن همراه هم اگر تولید محتوا صورت نگیرد، باز باید منتظر آن باشیم که مصرف‌کننده شویم.

 

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه‎ی گفت‎وگو با سیتنا، گفت: ما در حال حاضر باید بخش عمده‌ای از وقت را صرف این کنیم که نیروهای جوان ما به تولید محتوای مناسب بپردازند. وقتی محتوا تولید شود، خود به خود مصرف به حدی بالا می‌رود که دیگر کاربران نیازی به دسترسی به محتوای غیراصولی و نامناسب، ندارند.

وی همچنین با اشاره به وجود افراد هنجارشکن در هر جامعه‎ای، گفت: در هر جامعه‌ای هر میزان از قوانین هم وضع شود، باز افرادی این قوانین را رعایت نمی‌کنند. بنابراین به خاطر چند نفر که هنجار جامعه را رعایت نمی‌کنند، نمی‌توان کل جامعه را از ابزاری منع کرد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران در تشریح این موضوع، بیان کرد: ابزاری مانند چاقو، اگر دست جراح باشد، جان فردی را نجات می‌دهد. اگر دست مردم عادی باشد، فعالیت‌های روزمره‌ی آنان را سامان می‌بخشد و ممکن است دست فردی باشد با آن قتل صورت گیرد.

وی در ادامه افزود: به خاطر چند قاتل در جامعه، کل مصرف و یا خرید و فروش چاقو را ممنوع نمی‌کنند. بلکه باید قوانینی تنظیم شود تا فردی که مرتکب قتل شده، محاکمه گردد و یا قوانینی مانند ممنوعیت حمل و نقل سلاح سرد اجرایی و رعایت شود.

 

مهندس سلجوقی در پایان اشاره کرد: این نوع قوانین به خاطر ان است که جامعه به نقطه‎ی بهینه و تعامل با یکدیگر و افزایش سطح رفاه برسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-01 10:34

افزودن دیدگاه جدید