کد مطلب: 

16190

برگزاری نشست کمیته حمایت از تولید ملی در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

کمیته حمایت از تولید ملی"جهت بررسی و نقد قوانین و طرح های موجود و بررسی لایحه پیشنهادی دولت در زمینه رفع رکود" با حضور فعالان صنعت واقتصاد در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، در این نشست ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی قم، مهندس محمد فراهانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت، دکتر محمد زمان رستمی مدیر کمیته حمایت از تولید ملی، مهندس ابوالفضل حجازی مدیر عامل شرکت تندر شهاب قم، غلامحسین الهیاری نائب رئیس اتاق بازرگانی ، سید احمد بلندنظر مشاور استاندار قم در امور کشاورزی، دکتر ناصر الهی اقتصاد دان و عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم، دکتر سید احمد حبیب نژاد  معاون پژوهشی و حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حضور داشتند.
 بر اساس این گزارش، در این نشست ابوالفضل خاکی رئیس اتاق بازرگانی قم با تقدیر از کنترل تورم توسط دولت یازدهم  ابزار امیدواری کرد با کنترل تورم، شاهد رشد اقتصادی در کشور باشیم.
وی تسهیل فرایند تولید و کاهش موانع و بروکراسی اداری را یکی از اقدامات لازم دانست که باید در همه قوانین مورد توجه قرار گیرد..
مهندس محمد فراهانی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت نیز طی سخنانی  با تاکید بر حمایت از صنایع کوچک گفت: 90 درصد صنایع ما کوچک و تنها 10 درصد آنها صنایع بزرگ دولتی هستند بنابراین  باید از صنایع کوچک حمایت بیشتری به عمل آید.
مدیر کمیته حمایت از تولید ملی با تاکید بر این که اعضای کمیته از متعهدین و متخصصینی هستند که دغدغه پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی را دارند.
دکتر محمد زمان رستمی افزود: کارآفرینان و صادرکنندگان به علت مواجهه مستقیم با فرایند تولید می توانند مشکلات موجود در قوانین را شناسایی و برخی راهکارهای اصلاحی و پیشنهادی را  ارائه نمایند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر الهی عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم نیز طی سخنانی رکود تورمی را از مشکلات اصلی اقتصاد ایران ذکر کرد و گفت:  باید راهکار برون رفت از این وضعیت را شناسایی و برای رفع مشکلات تلاش های اساسی صورت گیرد.
وی افزود: با سیاست های تقاضا و افزایش نقدینگی به تنهایی نمی توان از رکود خارج شد بلکه برای حل مشکل باید باید وارد سیاست های معطوف به طرف عرضه خصوصا تسهیل فرایند تولید، بهبود شاخص کسب و کار و تسهیل تعامل جهانی شویم.
مهندس ابوالفضل حجازی مدیر عامل شرکت تندر شهاب و عضو اتاق بازرگانی قم نیز گفت:  50 درصد مشکلات و موانع تولید مربوط به تحریم است اما 50 درصد ایرادات به قانون برمی گردد.
وی  علت تعطیلی 50 درصد صنعت قم را مربوط به زیر ساخت ها دانستند و گفت: برای خروج از این وضعیت راهکارهایی مانند حمایت از تولید در معافیت مالیاتی و مهلت شش ماهه اخذ مالیات بر ارزش افزوده را موثر دانست.
غلامحسین الهیاری نائب رئیس اتاق بازرگانی  و از اعضای کمیته حمایت از تولید ملی  نیز در این نشست گفت: بیشتر مشکلات مربوط به تولید، در کمبود نقدینگی بنگاه های اقتصادی نهفته است.
وی ادامه داد: بهره زیاد بانک ها مانع رونق تولید است؛ هیچ واحد تولیدی توان سود 22 درصد به بانک ها را ندارد.
سید احمد بلند نظر مشاور استاندار قم در امور کشاورزی نیز طی سخنانی گفت:  با وجود نامگذاری پنج سال مکرر با نامهای اقتصادی هنوز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنیم.
وی عدم کلان نگری و عدم دورنگری در مسائل را مشکل اساسی کشور در مسائل اقتصادی  دانست و گفت: . کل حرکت توسعه جوامع از دو جزء قانونگذاری و اجرا شکل گرفته است که اگر یکی از این دو دچار نقیصه شود به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
وی نظارت مجلس بر حسن اجرای مصوبات و قوانین را مورد تاکید قرار دادند و گفت:  با وجود تاکید قانون و تقسیم سه بخشی اقتصاد به بخش عمومی، بخش تعاونی، و بخش خصوصی، بخش جدیدی متاسفانه با عنوان بخش شبه دولتی به اقتصاد ایران اضافه شده است که عامل بسیاری از مشکلات می باشد.
دکتر سید احمد حبیب نژاد  معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز با ارائه گزارشی از فعالیت های مرکز گفت: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آمادگی دارد از ظرفیت خود جهت پشیبرد مباحث و اعلام نظر کمیته به کارگروه ها و کمیسیون های مربوطه، استفاده نماید.
حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی مدیر گروه اقتصاد اسلامی با آسیب‌شناسی قوانین موجود در حوزة اقتصادی و همچنین بررسی طرح ها و لوایح اقتصادی و ارایة پیشنهاد اصلاحی را از جمله اهداف مهم تشکیل گروه عنوان کردند.
این نشست به همت گروه اقتصاد اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-08-19 09:15

افزودن دیدگاه جدید