کد مطلب: 

15899

حساسیت بازار بورس نسبت به افزایش تعرفه ایرانسل بدون اطلاع رسانی عمومی

حساسیت بازار بورس نسبت به افزایش تعرفه ایرانسل بدون اطلاع رسانی عمومی

شفافیت و اطلاع رسانی به موقع به بازار سرمایه و سهامداران یکی از اصلی ترین و مهمترین ارکان این بازار است، عاملی که موجب جلب اعتماد سرمایه گذاران می شود و در برخی موارد تخطی مدیران مجموعه های بورسی از آن چالش ها و مشکلات مهمی را برای سهامداران این بازار ایجاد می کند. بر همین اساس نمی توان از شرکت ایرانسل که با این اقدام غیر حرفه ای خود حق کاربرانش را نادیده انگاشته، انتظار رعایت قوانین بازار سرمایه و سهامداران و شفافیت اطلاعاتی را داشت.

 

به گزارش سیتنا، سایت بورس نیوز نوشت: در پی انتشار خبری در خبرگزاری ها مطلع شدیم که اپراتور دوم تلفن همراه کشور در حالی تعرفه مکالمات و پیامک سیم کارت های اعتباری خود را در آستانه تعطیلات عید فطر بدون اطلاع رسانی عمومی افزایش داده که مدیر عامل این مجموعه در سخنان 26 خرداد ماه سال جاری خود از عدم برنامه های ایرانسل برای افزایش تعرفه سیم کارت های دایمی و اعتباری سخن گفته است.

 

علاوه بر این، اپراتور مذکور چندی پیش بنا به درخواست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نرخ تعرفه مکالمات برون شبکه سیم کارت های دائمی خود را اندکی کاهش داد که در پی آن وزیر مربوطه نیز بسترهای لازم را برای این مجموعه جهت اعطای مجوز راه اندازی نسل سوم تلفن همراه به صورت پایلوت در چند نقطه تهران صادر کرد.

 

بر این اساس، نرخ تعرفه یک دقیقه تماس درون شبکه از 620 به 669 ریال و برون شبکه از 825 ریال به 929 ریال افزایش یافته است. علاوه بر آن، تعرفه پیامک فارسی از 100 به 105 ریال و لاتین از 160 به 199 ریال افزایش یافته است.

 

این در حالی است که ایرانسل در حال مهیا نمودن خود جهت ورود به بازار سرمایه است و اکنون نیز در مرحله پذیرش در فرابورس به سر می برد، مجموعه ای که علیرغم صرف هزینه های هنگفت برای تبلیغ خدمات و سرویس های خود به مشتریان، در یک اقدام غیر حرفه ای هیچ اطلاع رسانی در خصوص برنامه هایش برای افزایش تعرفه مکالمات انجام نداده است.

 

از همین رو با توجه به سیاست های این مجموعه برای انجام تبلیغات گسترده جهت آگاهی رساندن انواع خدمات و سرویس های خود به مشتریان انتظار می رفت تا هزینه اندکی نیز حتی در حد ارسال پیامک به کاربران صرف کند و با احترام به مشتریان خود، این افراد را از میزان هزینه هایی که می بایست پرداخت کنند، مطلع سازد.

 

اما آنچه که در این بین حائز اهمیت است، برنامه های اپراتور دوم کشور برای ورود به بازار سرمایه و تشکیل جامعه سهامداران حقیقی و حقوقی است. چراکه شفافیت و اطلاع رسانی به موقع به بازار سرمایه و سهامداران یکی از اصلی ترین و مهمترین ارکان این بازار است، عاملی که موجب جلب اعتماد سرمایه گذاران می شود و در برخی موارد تخطی مدیران مجموعه های بورسی از آن چالش ها و مشکلات مهمی را برای سهامداران این بازار ایجاد می کند.

 

بر همین اساس نمی توان از شرکت ایرانسل که با این اقدام غیر حرفه ای خود حق کاربرانش را نادیده انگاشته، انتظار رعایت قوانین بازار سرمایه و سهامداران و شفافیت اطلاعاتی را داشت.

 

اگرچه نمی توان انتظار اطلاع رسانی رسمی را نیز از سوی این اپراتور بر سایت های خبری یا هر گونه مرجع رسمی دیگری داشت، اما همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد مدیریت شرکت می توانست با ارسال پیامکی همچون پیام های تبلیغاتی خود به کاربران، آنها را از افزایش هزینه های مکالماتشان با خبر کند.

 

از این رو، لزوم اعمال حساسیت و دقت نظر بیشتر در فرآیند پذیرش و ورود این شرکت به بازار سرمایه لازم به نظر می رسد، چراکه عرضه بخشی از سهام این مجموعه به بورس با این نحوه اطلاع رسانی به طور قطع می تواند بازار سهام و سهامدارانش را با مشکلاتی مواجه کند.

 

در پایان این گزارش می افزاید، به نظر می رسد آثار مثبت ناشی از عدم ورود یا وقفه در مراحل پذیرش این مجموعه تا توجیه شدن و آگاهی مدیران این شرکت از قوانین بازار سرمایه و نحوه اطلاع رسانی به سهامداران بیش از ورود آن به بازار سرمایه و تزریق منابع نقدینگی سهامداران به این مجموعه باشد و از به مخاطره افتادن حقوق سهامداران جلوگیری به عمل می آورد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-07-28 09:42

افزودن دیدگاه جدید