گوگل به بدن انسان رسید

شرکت گوگل نقشه مولکولی و ژنتیکی بدن انسان را تدوین می کند.

به گزارش سیتنا به نقل از وال استریت ژورنال، شرکت گوگل پس از ابداع و عرضه انواع فناوری های پیشرفته، از اتومبیل های بدون راننده گرفته تا نمایشگرهای پوشیدنی، در پروژه جدید خود به نام Baseline به سراغ بدن انسان رفته و قصد دارد نقشه مولکولی و ژنتیکی یک بدن کاملا سالم را تدوین کند.

قرار است این شرکت، اطلاعات مولکولی و ژنتیکی 175 مرد و زن را گرد آوری کرده و پس از تحلیل این اطلاعات بهترین ساختار مولکولی و ژنتیکی بدن انسان را ترسیم کند.

گوگل تنها شرکت فعال در زمینه تحقیقات فراگیر مولکولی و ژنتیکی نیست. در سال 1990 پروژه ای موسوم به Human Genome Project آغاز شد و در سال 2003 با تهیه نقشه کامل توالی ژنوم انسان به طور کامل و موفقیت آمیز به پایان رسید.

با وجود این، گوگل یکی از معدود شرکت هایی است که امکانات و توانایی لازم برای انجام تحقیقات وسیع درباره پروتئین ها و آنزیم های بدن انسان را دارد.

محققان گوگل امیدوارند در جریان این مطالعه بتوانند روش های مناسب و دقیقی را برای شناسایی زود هنگام عوامل کشنده مانند بیماری های قلبی و سرطان بیابند و رویکرد علم پزشکی را در عمل از معالجه به سمت پیشگیری سوق دهند.

البته این پروژه محدود به شناسایی عوامل و تشخیص چند بیماری نیست و قرار است با استفاده از ابزار های پیشرفته تشخیصی، صد ها نمونه مختلف از ساختارهای مولکولی و ژنتیکی بدن انسان تهیه شود. سپس گوگل با استفاده از توان پردازشی بسیار بالایی که در اختیار دارد، اطلاعات گردآوری شده را تجزیه و تحلیل می کند تا الگوها یا نشانه های زیستی مربوط به امراض مختلف را از بین انبوه اطلاعات، کشف کند.

به گزارش ایرنا، محققان امیدوارند با استفاده از این نشانه های زیستی بتوانند بسیاری از بیماری ها را پیش از موعد تشخیص دهند. برای مثال ممکن است در این تحقیق، یک نشانه زیستی کشف شود که کار تجزیه غذاهای چرب را در بدن برخی از افراد تسهیل کند و آن ها را از شر چاقی ، کلسترول و بیماری های قلبی رها کند.

این پروژه عظیم گوگل در واقع تحقیقی است که با اتکا به توان پردازشی فو ق العاده این شرکت اجرا می شود. از آنجا که تقریبا تمام مطالعات پزشکی عصر حاضر با معاینه و مطالعه وضعیت جسمانی افراد بیمار انجام شده اند، اغلب نشانه های زیستی که اخیرا کشف شدند مربوط به بیماری های جهان معاصر هستند. این در حالی است که انتظار می رود پس از پایان پروژه Baseline، عامل بسیاری از بیماری های قدیمی انسان شناسایی شود.

گزارش کامل این تحقیقات در آخرین شماره WallStreet Journal منتشر شده است.

2014-07-27 20:03