کد مطلب: 

15890

دولت الکترونیک مهمترین پروژه ملی برای استفاده از شبکه IP داخلی است

دولت الکترونیک مهمترین پروژه ملی برای استفاده از شبکه IP داخلی است

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: یکی از اصلی ترین برنامه های وزرات ارتباطات توسعه شبکه دسترسی ملی به منظور عرضه خدمات الکترونیکی به مردم است که در قالب شبکه ملی اطلاعات پیگیری و اجرایی می شود.

 

به گزارش  سیتنا به نقل از روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات ایران، مهندس نصراله جهانگرد در جلسه توجیهی مدیران و کارشناسان فنی مرتبط با شبکه ملی اطلاعات، اظهار داشت: پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین برنامه ها و مأموریت هایی است که از سوی وزیر ارتباطات مورد تاکید قرار گرفته و تمامی فعالیت ها در هر بخش از مجموعه وزارت، در قالب این شبکه قابل پیش بینی است.

 

وی افزود: برخی ادبیاتی که در گذشته برای این شبکه بکار برده می شد، موجب بروز ابهام هایی در فضای مجازی شده بود.

 

وی خاطر نشان کرد: برهمین اساس بررسی های گسترده ای روی اهداف برنامه ، امکانات موجود و ظرفیت هایی که برای تحقق برنامه باید پیاده سازی شود، صورت گرفت.

 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان این مطلب که با توجه به وضعیت موجود، می بایست معماری شبکه ملی اطلاعات اصلاح می شد، تصریح کرد: بر این اساس معماری شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر پنج سطح اصلی و با در نظر گرفتن الزامات ابلاغ شده از سوی شورای عالی فضای مجازی تدوین و طراحی شد.

 

وی ادامه داد: شبکه فیبر، سطح امکانات انتقال دیتا و سطح شبکه ملی IP کشور، سه سطح زیرساختی را تشکیل می دهند و دیتاسنترها و سرویس های قابل ارائه، دو سطح دیتای این معماری را شامل می شوند.

 

وی با اشاره به ظرفیت شبکه IP کشور در ابتدای سال 95، گفت: به منظور توسعه و ارایه خدمات با کیفیت الکترونیکی به مردم می بایست ظرفیت شبکه داخلی به 20 ترابایت و ظرفیت شبکه استانی به 60 ترابایت افزایش پیدا کند و همچنین، علاوه بر این ظرفیت،‌دسترسی کافی به اینترنت برای کلیه مشترکان از طریق همین شبکه برقرار می شود.

 

مجری شبکه ملی اطلاعات یکی از مهمترین پروژه ها در سطح ملی برای استفاده از ظرفیت های شبکه IP داخلی را طرح دولت الکترونیکی عنوان و اظهار داشت: در کشورهایی نظیر هند، برزیل، تایلند و ایران که بخش عمده ای از خدمات در دست دولت است، برنامه هایی که برای توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات تدوین می شود، بر محور دولت الکترونیکی است.

 

وی افزود: برنامه جامعی در این حوزه بر اساس مطالعات میدانی، تدوین شده که با اجرای آن تغییرات مهمی در نحوه ارایه سرویس در تمامی اداره ها و نهادها رخ خواهد داد.

 

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، حدود یک هزار و 400 خدمت احصاء شده است.

 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: این خدمات بر اساس همگن بودن نوع خدمت و داده های مشابه ای که داشتند در 14 خوشه دسته بندی شده اند.

 

وی با تاکید بر ارائه خدمات براساس شناسایی هویت متقاضی، گفت: با پیاده سازی دولت الکترونیکی، سرویس به هر ارتباطی با IP مشخص و کلیه کاربران ارائه خواهد شد.

 

معاون وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که برای تکمیل روند طراحی شبکه ملی اطلاعات، تدوین هفت پیوست در حوزه های مختلف تدوین می شود، اظهارداشت: خدمات قابل ارایه، زیست محیطی، اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی، امنیتی، فناوری و تولید داخل از جمله پیوست هایی هستند که درحال حاضر مسوول هر بخش مشخص شده و اجرای ان آغاز شده است.

 

وی با بیان این مطلب که تمامی شش الزامی که از سوی شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده، در تدوین و طراحی شبکه ملی اطلاعات مورد توجه قرار می گیرد، گفت: موارد دیگری نظیر، بقاء و استمرار شبکه و ظرفیت انعطاف پذیری آن در ترافیک های طبیعی و غیر طبیعی، نیز در طراحی این شبکه مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-07-27 17:50

افزودن دیدگاه جدید