کد مطلب: 

15814

مدیر اداره نظام‎های پرداخت بانک مرکزی، خبر داد: "تدوین مستندات سیاستی و فنی سامانه سپاس در حوزه کیوا"

مدیر اداره نظام‎های پرداخت بانک مرکزی، خبر داد: "تدوین مستندات سیاستی و فنی سامانه سپاس در حوزه کیوا"

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، گفت: در حال حاضر مستندات سیاستی و فنی سامانه سپاس در حوزه کیوا در رسانه‌‎ی مجازی تدوین شده و سامانه در مرحله آزمایشی بوده و همچنین مستندات کیوا در حوزه رسانه مبتنی بر تراشه نیز در دست تهیه است.

 

"داود محمدبیگی" در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا (CITNA.IR) پیرامون اقدامات بانک مرکزی در خصوص پرداخت‎های ریز در قالب کیف پول الکترونیکی، اظهار داشت: با توجه به اهمیت پرداخت‌های انجام شده در خصوص خرید کالا و خدمات با مبالغ ریز در تعاملات مالی، بر اساس بند ششم از هزار و صد و شصتمین صورتجلسه مورخ 92/2/24 شورای پول و اعتبار، سامانه پرداخت الکترونیک سیار (سپاس) به عنوان سازوکاری که بتواند بصورت فراگیر در پرداخت‌های ریز مورد استفاده واقع شده و بر نحوه‎ی انتشار، صدور و گردش پول الکترونیکی در قالب کیف وجه الکترونیکی (کیوا) در نظام بانکی و موسسات و نهادهای ذیربط نظارت نماید، در این بانک در دست تهیه است.

 
وی، در ادامه با تشریح نحوه عملکرد "سپاس" و "کیوا" تاکید کرد: پرداخت همراه در قالب کیف وجه الکترونیکی (کیوا) که ابزار پرداختی با نام و مبتنی بر فناوری‎های نوین ارتباطی با قابلیت ذخیره‎ی «پول الکترونیک» بر روی رسانه‎ی مجازی و یا مبتنی بر تراشه و قابل شارژ از طریق کارت، حساب بانکی و یا به صورت نقدی با پردازش الکترونیکی تراکنش‎ها به دو صورت برون‎خط از راه دور و راه نزدیک می‌باشد، قابل ارائه است.

 

وی، ادامه داد: در این راستا، «همراه بانک» یعنی ارائه‎ی خدمات بانکی بر روی درگاه‌های مجازی با استفاده از گوشی تلفن همراه، ماهیتاً با سپاس و کیوا متفاوت می‌باشد.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، در ادامه‎ی گفت‎وگو با سیتنا، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مستندات سیاستی و فنی سامانه سپاس در حوزه کیوا در رسانه‌‎ی مجازی تدوین شده و سامانه در مرحله آزمایشی بوده و همچنین مستندات کیوا در حوزه رسانه مبتنی بر تراشه نیز در دست تهیه است.

وی در پایان تاکید کرد: مستند «چارچوب امنیتی همراه بانک» در این بانک در دست تهیه بوده که به محض تایید و تصویب نهایی ابلاغ خواهد شد.

 

گفتنی است؛ "دیاکو نوروزی" معاون بازاریابی جیرینگ، نیز در گفت‎وگو با سیتنا تاکید کرده بود: از آن جایی که پرداخت از طریق تلفن همراه، مبحث نسبتا تازه‎ای به شمار می‎رود، بانک مرکزی در این زمینه در پی تدوین آیین نامه‎ای با عنوان سپاس بر آمد تا این کار با سرعت بیشتری به انجام برسد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-07-22 11:32

افزودن دیدگاه جدید