کد مطلب: 

15273

لزوم رفع موانع بانکی برای استفاده‎ی عموم از خدمات کیف پول همراه

لزوم رفع موانع بانکی برای استفاده‎ی عموم از خدمات کیف پول همراه

"خدمات مالی همراه" گستره‎ی وسیعی از فعالیت های مالی را در بر می‎گیرد که مشتریان برای دسترسی به آنها از تلفن همراه استفاده می کنند و این خدمات به دو مقوله مجزای بانکداری همراه (Mobile Banking) و پرداخت همراه (Mobile Payment) تقسیم می شود.

 

به گزارش سیتنا به نقل از سایت جیرینگ، خدمات مالی همراه با ایجاد مزیت‌هایی همچون پرداخت در هر زمان و مکان، توسعه‎ی سریع و آسان شبکه‎ی پذیرندگان، سرمایه‌گذاری پایین و هزینه‎ی بسیار پایین برای پذیرندگان و وجود فرصت‌هایی همچون وجود حدود 6 میلیارد کاربر تلفن همراه جهان و 615 میلیون کیف پول روی تلفن همراه در جهان، مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است.

 

کیف پول همراه در دنیا

در حال حاضر بیش از 120 طرح کیف پول همراه در دنیا پیاده سازی شده و برنامه ریزی برای پیاده سازی 100 طرح دیگر نیز انجام شده است. ضمن اینکه این طرح در بسیاری از کشورها مانند ژاپن، فیلیپین، برزیل، آرژانتین، چین، هند، اندونزی، مالزی، پاکستان، اتریش، انگلیس، قطر، کانادا و ایالات متحده با موفقیت روبرو بوده است.

 

اگرچه از اولین پیاده سازی سرویس کیف پول همراه در جهان فقط چند سال می گذرد، اما مزایای این سرویس موجب شده است که کاربران تلفن همراه در مدت زمانی کم به استفاده از خدمات آن بپردازند.

 

پرداخت همراه در بسیاری از کشورهای دنیا در حال شکل‌گیری یا توسعه است. تقریبا هر سه سال، میزان استفاده از کیف پول همراه دو برابر می‌شود که نشان‌دهنده بهینه بودن و محبوبیت این سرویس است.

 

در همین حال، در طی پنج سال اخیر، خدمات کیف پول همراه در بیش از 80 کشور دنیا در تمامی قاره‌ها راه‌اندازی شده است.

 

پرداخت همراه

پرداخت همراه، روش پرداخت جایگزین جدیدی است که امکان انجام امور مالی و و تراکنش های پرداختی با استفاده از تلفن همراه را فراهم می کند.

 

فناوری های مورد استفاده در پرداخت همراه شامل پرداخت بر مبنای اشتراک پیام کوتاه (SMS)،    صدور مستقیم صورتحساب موبایل (Bill)، موبایل وب (WAP)، ارتباط میدان نزدیک (NFC) و USSD است.

 

همچنین مدل‎های بالقوه پرداخت تلفن همراه مشتمل بر مدل اپراتور محور، مدل بانک محور و مدل مشارکتی است.

 

چرا کیف پول همراه؟

بر اساس تحقیقات به عمل آمده، از جمعیت 75 میلیونی کشور، 27 درصد فاقد حساب بانکی، 49 درصد مردم دارای حساب بانکی هستند که فعالیت چندانی با حساب بانکی خود انجام نمی‌دهند و 24 درصد افراد دارای حساب بانکی فعال هستند.

 

27 درصد از جمعیت کشور، فاقد حساب بانکی هستند که از این میزان، 90 درصد درآمد و 94 درصد پرداخت‌هایشان به صورت نقد است. همچنین 49 درصد جمعیت کشور، دارای حساب بانکی غیرفعال هستند که 65 درصد درآمد و 87 درصد پرداخت‌هایشان به صورت نقد است و در نهایت، 24 درصد جمعیت کشور دارای حساب بانکی فعال هستند که 40 درصد درآمد و 65 درصد پرداخت‌هایشان به صورت نقدی است.

 

ظرفیت‌های بالقوه استفاده از خدمات مالی تلفن همراه در ایران، می‌تواند در چند شاخص کلیدی عملکرد زیر مورد بررسی قرار گیرد:

* ضریب نفوذ بالای بانکداری به این معنی که با وجود کاربرد نسبتا کم خدمات بانکی که بیش از 240 درصد ضریب نفوذ حساب‌های بانکی در ایران است، حدود 70 درصد جمعیت کشور، از خدمات بانکی برای انجام کارهای روزمره خود استفاده نمی‌کنند.

* 84 درصد ضریب نفوذ تلفن همراه که فرصت بسیار مناسبی را برای ارایه خدمات مالی روی تلفن همراه میسر می‌کند.

* 9/43 درصد سهم خدمات در تولید ناخالص داخلی که دورنمای خوبی از تقاضای بازار را در بخش خدمات نشان می‌دهد.

* زندگی 32 درصد جمعیت کشور در مناطق روستایی که تمایل به استفاده از خدمات مالی تلفن همراه را می‌تواند افزایش دهد.

 

این آمار به خوبی نشانگر ضرورت وجود کیف پول همراه و پتانسیل بازار ایران در خصوص خدمات مالی همراه است که امید می‎رود با رفع موانع بانکی این سرویس هر چه زودتر در دسترس همگان قرار گیرد.

 

منبع: سایت چیرینگ - http://jiring.ir

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-06-22 20:07

افزودن دیدگاه جدید