کد مطلب: 

15034

کسب و کار اینترنتی با مدل eBay

کسب و کار اینترنتی با مدل eBay

ای بی یکی از نخستین شرکت هایی نام گرفته که ایجاد و عرضه یک وب سایت برای تطبیق کالاها و خدمات فروشندگان و خریداران را انجام داده است. امروزه، ای بی پرچمدار تجارت الکترونیک در سراسر جهان محسوب می شود.

به گزارش سیتنا به نقل از پول نیوز، ای بی شرکت چند ملیتی آمریکایی فعال در زمینه خرید و فروش اینترنتی است که ساختمان مرکزی آن در سن خوزه، کالیفرنیا قرار دارد. ای بی توسط "پیر امیدیار"، برنامه نویس ایرانی-آمریکایی که در فرانسه متولد شده است، در سال 1995 و به نام آکشن وب تاسیس شد.

 

ای بی یکی از نمونه های مطرح کسب موفقیت در دنیای اینترنت محسوب می شود. شرکتی که در کمال سادگی فعالیت خود را آغاز کرد، در حال حاضر به کسب و کاری چند میلیارد دلاری مبدل شده است.

 

 

از نخستین کالاهایی که در آکشن وب به فروش رسید یک نشانگر لیزری شکسته به قیمت 14.83 دلار بود. امیدیار که شگفت زده شده بود با خریدار تماس گرفته تا مطلع شود آیا وی از شکسته بودن نشانگر آگاه بوده و خریدار در پاسخ خود را مجموعه دار نشانگرهای لیزری شکسته معرفی کرد.

 

در سال 1996 ،"جفری اسکول" به عنوان نخستین رئیس ای بی استخدام شد. در ژانویه 1997 سایت ای بی میزبان دو میلیون حراج بود که در مقایسه با آمار 250 هزار حراج کل سال 1996 رشد سریع و شگفت انگیز آن را نشان می داد. این شرکت در سپتامبر 1997 نام خدمات خود را به صورت رسمی از آکشن وب به ای بی تغییر داد. در مارس 1998 ،"مگ ویتمن" به عنوان رئیس و مدیرعامل ای بی استخدام شد. در آن زمان شرکت دارای 30 نفر کارمند، نیم میلیون کاربر و درآمد 4.7 میلیون دلاری در آمریکا بود. ای بی در بیست و یکم سپتامبر 1998 وارد بورس شد و امیدیار و اسکول به دو میلیاردر مبدل شدند.

 

 

ای بی مدیریت وب سایت eBay.com را بر عهده دارد که یک حراجی آنلاین و وب سایت خرید و فروش محسوب می شود. مردم و کسب و کارهای مختلف طیف گسترده ای از کالاها و خدمات را در سراسر جهان در این وب سایت عرضه می کنند. در حقیقت، ای بی یکی از نخستین شرکت هایی نام گرفته که ایجاد و عرضه یک وب سایت برای تطبیق کالاها و خدمات فروشندگان و خریداران را انجام داده است. امروزه، ای بی پرچمدار تجارت الکترونیک در سراسر جهان محسوب می شود.

 

مشتری ها می توانند از طریق یکی از سایت های بین المللی شرکت ای بی و یا نمونه های موجود در کشور خود اقدام به معامله کنند. وب سایت های ای بی برای بازارهای آمریکا و کانادا، اکثر کشورهای اروپایی و چندین کشور آسیایی در دسترس هستند. وب سایت های آمریکای لاتین ای بی در ارتباط با مرکادو لیبر، ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک مشابه با ای بی، فعال هستند.

 

اگرچه حراجی ها بخش قابل توجهی از فروش ای بی را تشکیل می دهند اما فروش محصولات با قیمت ثابت نیز سهم قابل توجهی در تراکنش های این شرکت دارند. یکی از عوامل کلیدی رشد ای بی پیاده سازی روش هایی برای ترویج تجارت شفاف و امن و قابل دسترس در هر مکان برای هر فردی بوده است. پی پال، سیستم پرداخت آنلاین اساس محیط معامله ای این شرکت بوده است.

 

ای بی در اکتبر 2002 پی پال را خریداری کرد. از دیگر خریدهای بزرگ این شرکت می توان به آی بازار، سایت حراج اروپایی مشابه با ای بی که در سال 1998 تاسیس شده بود، Shopping.com ، Rent.com ، استاب هاب و Craigslist اشاره کرد. همچنین، ای بی در سال 2005 اسکایپ را خریداری کرد که چهار سال بعد یعنی در سال 2009 آن را به فروش رساند.

 

 

ای بی برای تنظیم جامعه تجاری بر سیستم بازخورد که به خریداران اجازه می دهد فروشندگان را رتبه بندی کنند، متکی است. (قبلا، فروشندگان نیز می توانستند بازخورد منفی درباره خریداران ارائه کنند اما این ویژگی در سال 2008 حذف شد.) از نظر تئوری فروشندگان نامعتبر در کانون توجه قرار گرفته و از اعتمادی که فروشندگان معتبر برخوردار هستند، محروم می شوند. برای جلوگیری از هر مشکلی، ای بی منابع آموزشی برای بهترین روش های معامله را در دسترس کاربران قرار داده است. همچنین، این شرکت محصولات بالقوه ممنوع را فهرست کرده است. کالاهای غیر قانونی و یا توهین آمیز تحریم های شرکت برای فروشندگان را به همراه دارد.

 

میزان درآمد ای بی در سال 2013 برابر با 16.05 میلیارد دلار گزارش شده که سود خالص 2.86 میلیارد دلاری را برای این شرکت رقم زده است. از زمان تاسیس، ای بی بخشی از سود خود را از طریق بنیاد ای بی برای فعالیت های خیریه در سراسر جهان اختصاص داده است. در حقیقت، پیر امیدیار به همراه همسرش پم امیدیار بزرگترین خیرین منفرد در زمینه مبارزه با قاچاق محسوب می شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-06-07 16:33

افزودن دیدگاه جدید