کد مطلب: 

14603

اتحادیه‎ی اروپا حق فراموش شدن در اینترنت را به‌ رسمیت شناخت

اتحادیه‎ی اروپا حق فراموش شدن در اینترنت را به‌ رسمیت شناخت

شهروندان اتحادیه اروپا، از این به بعد حق فراموش شدن در اینترنت را دارند؛ به دلیل حکم «دیوان دادگستری اتحادیه اروپا» در لوکزامبورگ، جست‌وجوگرهایی مانند «گوگل»، طبق مقررات موجود  در اروپا، موظف خواهند بود، در صورت وجود درخواست قانونی شهروندان، نتایج جست‌وجویی را که به حقوق شخصیتی متقاضیان مربوط، آسیب می‌رسانند، در اینترنت نمایش ندهند.

 

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، «دیوان دادگستری اتحادیه اروپا»، بالاترین مرجع قضایی اتحادیه اروپا، در حکمی از حق شهروندان اروپایی برای حذف نتایج جست‌وجو در باره شخص آنها در جست‌وجوگرهای اینترنتی پشتیانی  کرد.

 

این مرجع قضایی در حکم خود استدلال کرده که با جست‌وجوی نام افراد می‌توان تصویری جامع از آنها به دست آورد.

 

از دید دادگاه، نتایج جست‌وجو پردازش اطلاعات شخصی افراد را در بردارد. به همین دلیل می‌توان شرکت‌هایی مانند گوگل را موظف کرد نتایج جست‌وجوی مشخصی را حذف کند.

 

با وجود این، دادگاه اروپایی مشخص کرده که مقاله‌های مربوط به نتایج جست‌وجو از اینترنت حذف نمی‌شوند و تنها نتایج جست‌وجوی آن‌ها به نمایش درنمی‌آیند.

 

علت صدور حکم دادگاه

 

پیشینه صدور حکم دادگاه اروپایی به دعوای حقوقی شهروندی اسپانیایی بازمی‌گردد. نام او در مقاله‌ای مطبوعاتی از ۱۵ سال قبل، در پیوند با مزایده‌ای به میان آمده بود.

 

این شهروند اسپانیایی با مراجعه به دادگاه از روزنامه اینترنتی مربوط خواسته بود که مقاله دربردارنده نام او حذف شود. اما تلاش حقوقی او شکست خورده بود.

 

به همین دلیل او کوشیده بود از راه قانونی گوگل را وادار کند که مطلب مربوط به وی را به‌عنوان نتیجه جست‌وجوی نامش در اینترنت، نشان ندهد. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا به این خواسته حق داده است.

 

قانون اتحادیه اروپا در چنین مواردی خواهان تعادل میان منافع کاربران اینترنت یا جست‌وجوگران، و کسانی است که مطالب اینترنتی به آن‌ها مربوط می‌شوند.

 

تضاد منافع در این مورد ممکن است به وجود ادعای قانونی قابل طرح در دادگاه، برای حذف بعضی نتایج جست‌وجوهای اینترنتی منجر شود.

 

اما حق حذف مطالب اصلی از اینترنت، (در این مورد خاص در مورد شهروند اسپانیایی) موضوعی است که باید دادگاهی جداگانه در مورد آن تصمیم بگیرد.

 

در چنین وضعی دادگاه باید منافع افکار عمومی را در دستیابی به اطلاعاتی که قرار است حذف شوند، در کنار جایگاهی که فرد شاکی در عرصه عمومی به خود اختصاص می‌دهد، در نظر بگیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-05-13 19:27

افزودن دیدگاه جدید