کد مطلب: 

1435

تصمیم توییتر برای سانسور مطالب ارسالی کاربران!

تصمیم توییتر برای سانسور مطالب ارسالی کاربران!

شبکه‌ی اجتماعی توییتر به تازگی و در روزهای پایانی ماه ژانویه اعلام کرده که از این پس می‌تواند به صورت موردی و برای برخی کشورهای خاص مطالب ارسالی کاربران را سانسور کند.

 

به گزارش سیتنا، گرچه هنوز مشخص نیست که چنین اقدامی با هدف ورود به قلمرو سایبری کشور چین صورت گرفته باشد، با این همه یک روزنامه‌ی دولتی طرفدار سانسور اینترنتی در چین از هم اکنون در استقبال از سیاست جدید توییتر پیش‌قدم شده است.   

 

به گزارش روزنامه‌ی «وال استریت ژورنال»، سرمقاله‌ی منتشر شده بر روی سایت انگلیسی زبان روزنامه‌ی «گلوبال تایمز» چین روز سی ام ماه ژانویه، با اشاره به خبر پذیرش سانسور توسط توییتر نوشت: «آزادی بی حد و حصر محال است، حتی در عرصه‌ی اینترنت و نیز حتی در خود کشورهایی که آزادی را مایه اصلی برتری خود می دانند.»

 

در این میان، در حرکتی که شاید لزوماً با تحول اخیر چندان ارتباطی هم نداشته باشد، «هو ژیجین»، سردبیر گلوبال تایمز و طرفدار سفت و سخت سانسور، روز یکشنبه ۲۹ ژانویه برای خود یک حساب کاربری بر روی سایت توییتر ایجاد کرد و با ارسال این پیام قدم به دنیای «توییتر بازها» گذاشت: «سلام، من هو ژیجین، سردبیر گلوبال تایمز هستم. از اینکه به کاربران توییتر پیوستم خوشحالم.»

 

آشکار سازی قابلیت جدید توییتر در سانسور گزینشی مطالب این گمانه را تقویت کرده که این جامعه‌ی مجازی در صدد است تا زمینه را برای ورود خود به چین آماده سازد، جایی که هم اکنون دسترسی به سایت توییتر میسر نیست. در همین حال، اعلام تصمیم توییتر مبنی بر سانسور «تویت‌های» کاربران چینی نارضایتی بسیاری از اعضای سایت فوق را در بر داشته تا بدان جایی که شماری از این کاربران در اعتراض به احتمال سانسور پیام هایشان، تهدید کرده‌اند که توییتر را تحریم خواهند کرد. مردم چین در حال حاضر برای دسترسی به توییتر نیاز به فیلترشکن دارند. 

 

از آن سو و در دفاع از عملکرد توییتر، وکیل این شرکت اعلام کرده که تصمیم توییتر برای سانسور مطالب کاربران، به شیوه‌ی گزینشی برای کشورهایی خاص، با هدف جلوگیری از حذف کامل و جهانی این مطالب صورت می‌گیرد.»  

 

اما در همین زمان در کشور چین، همانگونه که انتظار می‌رفت، حضور هو ژیجین در توییتر برای بسیاری مایه‌ی تعجب بوده است. برای همین هم بلافاصله گروهی از کاربران چینی زیر اولین پیغام توییتری آقای سردبیر نوشتند: «آقای هو ژیجین، به توییتر خوش آمدید. ممکن است بفرمایید از کدام فیلترشکن استفاده کردید؟»

انتهای پیام 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-02-01 16:37

افزودن دیدگاه جدید