کد مطلب: 

14236

اپراتورهایی که مهمترین مزیت رقابتی‌شان را به محاق بردند!

اپراتورهایی که مهمترین مزیت رقابتی‌شان را به محاق بردند!

"یادمان هست زمانی که ایرانسل به شکل رسمی و با عرضه سیم‌کارت‌های خود در بازار فعالیتش را آغاز کرد، سرویس MMS یعنی مهمترین مزیت رقابتی‌اش در آن زمان به محاق رفت. به این ترتیب سیم‌کارت‌های این اپراتور هیچ تفاوتی با رقیب دیرینه‌اش نداشت. رایتل هم آمد اما در همان ابتدای کار مهمترین مزیت رقابتی‌اش یعنی تماس تصویری نیز که می‌توانست با آن سهمی از بازار کسب کند به موجب نداشتن پیوست فرهنگی به محاق رفت و به رغم گذشت دو سال نه تنها هنوز خبری از آن نیست بلکه قانون استفاده از آن همچنان در حال پاس‌کاری بین وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی فضای مجازی است".

 

به گزارش سیتنا، "بهنام رئوف" در فناوران نوشت: "نزدیک به پنج ماه دیگر انحصار خدمات نسل سوم که از سه سال پیش در اختیار اپراتور رایتل بود پایان می‌یابد. دو اپراتور قالب بازار هم از یک سال پیش فعالیت‌های خود را برای ارایه خدمات نسل سوم و حتی نسل‌های بالاتر آغاز کرده‌اند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم از زمان روی کار آمدن دولت جدید بارها اعلام کرده‌اند که به هر راه و روشی که شده از شهریورماه جاری مجوز ارایه نسل‌های بالاتر ارتباطات موبایلی را به سایر اپراتورها نیز واگذار می‌کنند. اما آیا فقط صدور یک مجوز یا پروانه کافی است؟‌ آیا تنها صدور مجوز می‌تواند ضمانتی بر اجرای ارایه خدمات نسل و چهار در کشور باشد؟‌
روی کار آمدن نسل‌های ارتباطی جدید بدون شک همراه با تمام قابلیت‌های جدید است‌ وگرنه صرف صدور یک مجوز از سوی دولت و بکارنگرفتن امکانات آن مجوز نمی‌تواند منجر به ارایه خدمات جدید از سوی اپراتورها در کشور شود.
یادمان هست زمانی که ایرانسل به شکل رسمی و با عرضه سیم‌کارت‌های خود در بازار فعالیتش را آغاز کرد، سرویس MMS یعنی مهمترین مزیت رقابتی‌اش در آن زمان به محاق رفت. به این ترتیب سیم‌کارت‌های این اپراتور هیچ تفاوتی با رقیب دیرینه‌اش نداشت. رایتل هم آمد اما در همان ابتدای کار مهمترین مزیت رقابتی‌اش یعنی تماس تصویری نیز که می‌توانست با آن سهمی از بازار کسب کند به موجب نداشتن پیوست فرهنگی به محاق رفت و به رغم گذشت دو سال نه تنها هنوز خبری از آن نیست بلکه قانون استفاده از آن همچنان در حال پاس‌کاری بین وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و شورای عالی فضای مجازی است.
این شرایط درست مانند زمانی که PAPها کار خود را آغاز کردند و تا سال‌های سال فقط مجبور بودند پهنای باند 128 کیلو بیت بر ثانیه را به کاربران عادی و خانگی خود ارایه دهند بود. حال آنکه تعریف اینترنت پرسرعت از نام آن مشخص است.
حالا قرار است از شهریور ماه خدمات نسل سوم و چهارم توسط سایر اپراتورها برای کاربرانشان فراهم شود. اما آیا تا به حال به موازات تهیه مختصات فنی مجوزهای مذکور، پیوست‌های فرهنگی برای این مهم نیز در دست تهیه است؟‌ یا قرار است تازه با ارایه مجوز جلوی فعالیت‌های مرتبط با این امکانات گرفته شود و تازه کار برای شناسایی نهاد مرجع و تصویب قانون و مقررات آغاز شود؟‌
نسل سوم و چهارم ارتباطات تلفن همراه در یک نگاه به معنای استفاده نامحدود از پهنای باند اینترنت است. در این استفاده انواع و اقسام خدمات می‌تواند لحاظ شود. از ارایه اینترنت پرسرعت گرفته تا استفاده از نرم افزارهای کاربردی‌ای که به نوعی ارتباطات تصویری را برای کاربران خود فراهم می‌کنند.
لیکن آیا اپراتورهای تلفن همراه حالا که قرار است بعد از یک جنگ نفس گیر خدمات نسل سوم و چهارم را ارایه دهند می‌توانند بی حرف پیش تمام این خدمات را ارایه دهند یا قرار است مانند سایرین باز هم سالیان سال در پیچ و خم گرفتن مجوزهای غیرفنی هم باشند؟ آیا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که این روزها به شدت به دنبال ارایه مجوزهای لازم است با شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا نهادهای دیگر هماهنگی‌های لازم برای ارایه مجوزهای جدید را داشته است یا تازه قرار است بعد از صدور مجوز و به وجود آمدن گره‌های مختلف از سوی نهادهای متعدد به فکر این موضوع بیفتد؟‌"
انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-04-23 14:48

افزودن دیدگاه جدید