کد مطلب: 

14183

ورود شبکه‌های اجتماعی به مدارس؛ چرا و چگونه؟

مسئولان آموزش و پرورش در حالی به طبل راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی ویژه دانش‌آموزان به مدارس می‌کوبند و به دنبال اجرای طرح‌های جدید در حوزه فضای مجازی هستند که در بخش تجهیزات همچنان مشکلات بر جای خود باقی است و هوشمندسازی مدارس گرفتار مشکلات اعتباری است.

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی ویژه دانش‌آموزان و ورود شبکه‌های اجتماعی به مدارس با بیان اینکه انسان یک موجود اجتماعی و هویت او در گرو مناسبات اجتماعی است، گفت: هرچه ارتباطات و مناسبات اجتماعی یک فرد ارتقا می‌یابد، به همان میزان بر آگاهی‌ها، شناخت و مهارت‌های وی نیز افزوده می‌شود بنابراین شخصیت فرد نیز ارتقا می‌یابد. او همچنین تصریح کرد: امروز هرچند که شبکه‌های اجتماعی مجازی نیازهای انسان را پاسخ می‌دهند اما در این شبکه‌ها نمی‌توان به دنبال احساس و عواطف بود و از سوی دیگر آسیبی که شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌تواند به همراه داشته باشد هویت مجازی است، نه هویت واقعی. هویت مجازی انسان‌ها همان نکته نگران‌کننده شبکه‌های اجتماعی مجازی است، به این معنا که مشخص نیست فرد معرفی شده در فضای مجازی همان فرد با هویت واقعی است یا خیر؟

نویدادهم در عین حال که ضرورت شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با این شبکه‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌داند به این نکته نیز تاکید دارد که ثقل ارتباطات اجتماعی با شبکه‌های اجتماعی مجازی باشد یا واقعی موضوع قابل تاملی است. به نظر می‌رسد از منظر تعلیم وتربیت ثقل این ارتباطات باید برمبنای شبکه‌های اجتماعی واقعی پایه‌گذاری شود، به این معنا که محیط مدرسه فضایی باشد که در آن مناسبات واقعی و رشد یافته با مدیریت درست برای دانش‌آموزان تبیین و تعریف شود و نیاز به دوست‌یابی و برقراری ارتباط موضوعی است که باید به‌درستی به دانش‌آموزان آموزش داده شود. به گفته نویدادهم، یکی از آسیب‌های جدی شبکه‌های اجتماعی مجازی، برخلاف عنوانی که دارند تقویت روحیه فردگرایی است و تنها شدن آدم‌ها حتی در بین گروه‌های واقعی و حتی در جمع خانواده از نکات منفی این تکنولوژی است، چراکه فرد در جمع و در کنار اعضای خانواده حضور دارد اما با تلفن همراه خود در جای دیگری‌ است، بنابراین لذت ارتباط جمعی از بین می‌رود. بحث داغ ورود شبکه‌های اجتماعی به مدارس در حالی در روزهای پایانی سال 92 از زبان حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی آموزش و پرورش عنوان شد که وی گفت: این برنامه در‌ دستور‌ کار‌ شورای‌ فناوری‌ اطلاعات‌ کشور‌ است و طرحی‌ آماده‌ و‌ ارسال‌ شد، ما آماده‌ هستیم‌ طرح‌ ایجاد‌ شبکه‌های‌ اجتماعی‌ بومی‌ با‌ محوریت‌ مخاطب‌ دانش‌آموز‌ در‌ آموزش‌ و‌ پرورش، مورد‌ تصویب‌ قرار‌ گیرد و در‌ صورت‌ تصویب‌ طرح، از‌ سال‌ 93 مراحل‌ اجرایی‌ آن آغاز می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-04-21 05:41

افزودن دیدگاه جدید