کد مطلب: 

14170

با این مقدار پول، لپ‌تاپ بخریم یا تبلت؟

انتخاب یک لپ‌تاپ کار دشواری نیست اما پیچیدگی‌ این ابزارهای کوچک باعث دشوار شدن تصمیم‌گیری می‌شود. در این مطلب برخی از موارد ضروری در خرید یک لپ تاپ را مرور می‌کنیم و چند نکته طلایی در انتخاب یک همراه دیجیتال را به شما خواهیم گفت.
 

به گزارش سیتنا به نقل از لپ تاپ مدیا، شما در انتخاب یک لپ تاپ به چه مواردی توجه می‌کنید؟ اگر به تازگی لپ‌تاپ خریده‌اید تجربه خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و اگر بدنبال یک لپ‌تاپ هستید بگویید کدام ویژگی‌ها برای شما اولویت دارند؟

 

در این مطلب برخی از موارد ضروری در خرید یک لپ تاپ را مرور می‌کنیم و چند نکته طلایی در انتخاب یک همراه دیجیتال را به شما خواهیم گفت.

 

برند لپ تاپ

برند یا نام تجاری لپ‌تاپ‌ها به تنهایی نشان دهنده کیفیت دستگاه نیست اما نمی‌توان حین خرید آن را نادیده گرفت. در بازار با نام‌های مختلفی روبرو خواهید شد و هر کدام از آنها نیز شایعات و باورهای مخصوص خود را در میان فروشندگان و مصرف‌کنندگان دارند. واقعیت این است که لپ‌تاپ به عنوان یک کالای پیشرفته، از فیلترهای کیفیتی متعددی حین تولید و حتی قبل و بعد از تولید عبور می‌کند و تولیدکنندگان نیز به خوبی می‌دانند عملکرد دستگاه ضامن ادامه فعالیت آنها است.

بنابراین هنگام خرید بهتر است قبل از برند به ویژگی‌های فنی و ظاهری دستگاه توجه کنید.

 

برندهایی مثل اپل و سونی دارای قیمت بالاتری در مقایسه با مدل‌های عادی هستند زیرا از فناوری‌های مختلفی در مقایسه با مدل‌های رایج استفاده می‌کنند و روش‌های کنترلی سخت‌گیرانه‌ای در ارایه محصول دارند. ضمن اینکه هزینه نام تجاری خود را هم به بهای تمام شده دستگاه اضافه می‌کنند. این به معنی عدم کیفیت برندهای دیگر نیست و می‌توان آن را قسمتی از سیاست‌های بازاریابی این برندها دانست.

 

در بازار ایران لپ‌تاپ‌های ایسوس و لنوو از فروش بهتری برخوردار هستند زیرا توزیع‌کنندگان متعددی روی این برندها فعالیت می‌کنند. برندهای دیگر مانند ایسر، اچ‌پی (HP)، فوجیتسو، MSI و دل هم جایگاه مناسبی دارند.

 

یکی از مواردی که در میان اغلب تولیدکنندگان رایج است دسته‌بندی لپ‌تاپ‌ها است. به عنوان مثال شرکت لنوو دارای سه دسته‌بندی تینک‌پد، آیدیا پد و اسنشیال است که در میان این مدل، گروه تینک‌پد محصولات حرفه‌ای لنوو را تشکیل می‌دهد و گروه‌های آیدیاپد و اسنشیال به نوت‌بوک‌های عمومی لنوو اختصاص دارد. در میان محصولات آیدیاپد نیز زیرمجموعه‌های مختلفی دیده می‌شود که در میان آنها گروه Y به محصولات حرفه‌ای (در میان مدل‌های عمومی) اختصاص دارد و گروه Z شامل لپ‌تاپ‌های نیمه حرفه‌ای و متوسط است. گروه  G‌نیز برای کاربردهای عادی پیشنهاد می‌شود و قیمت مناسبی دارد.

 

شرکت ایسوس سری G را برای مدل‌های گیمینگ در نظر گرفته است که قیمت بالایی دارند و پس از آن سری حرفه‌ای N را معرفی کرده است. سری K‌ برای لپ‌تاپ‌های متوسط و نیمه‌حرفه‌ای ایسوس بکار می‌رود و در آخر هم سری X قرار دارد. البته در میان محصولات این شرکت می‌توان مدل‌هایی مانند سری F و A را هم مشاهده کرد که هر کدام دارای ویژگی‌های مخصوص خود هستند.

 

لپ‌تاپ‌ها توسط سازندگان محدودی تولید می‌شوند و شاید تعداد سازندگان لپ تاپ به تعداد انگشتان یک دست هم نباشد. این تولیدکنندگان محصولات خود را در اختیار نام‌های تجاری قرار می‌دهند و به همین دلیل است که گاهی میان مدل‌های مختلف از برندهای متفاوت، شباهت‌های فنی زیادی دیده می‌شود.

 

مجله لپ‌تاپ (Laptopmag.com) هر سال لیستی از برندهای برتر بر اساس شاخص‌هایی مانند کارایی، طراحی و کیفیت را منتشر می‌کند و در لینک زیر می‌توانید ترجمه گزارش این سایت از نام‌های برتر سال ۲۰۱۳ را مطالعه کنید. توجه داشته باشید این امتیازدهی بر اساس بررسی‌های این سایت انجام شده و ممکن است نشان‌دهنده رده‌بندی واقعی برندها نباشد.

 

معرفی برترین نام‌های تجاری لپ‌تاپ‌ها

کاربرد لپ تاپ

قدرت لپ‌تاپ‌های عمومی معمولا بر اساس کاربرد طبقه‌بندی نمی‌شود و معمولا بر اساس یک سری ویژگی‌های رایج در پردازش‌های عمومی طراحی می‌شوند. در نتیجه لپ‌تاپ مخصوص فتوشاپ یا لپ‌تاپ مخصوص اتوکد تا کنون تولید نشده است. اما مدل‌هایی هستند که ویژگی‌های فنی آنها برای پردازش نرم‌افزارهای حرفه‌ای مناسب است. با این تعریف می‌توان گفت توان لپ‌تاپ‌ها بر اساس یک سری شاخص‌های عمومی طبقه‌بندی می‌شوند و اگر نیاز به یک کاربرد خاص دارید باید مدل مورد نظر خود را در طبقه مشخصی از ویژگی‌های فنی جستجو کنید. این ویژگی‌ها ممکن است تعداد هسته‌های پردازنده یا ظرفیت حافظه رم باشند و نکته مهم اینجا است که هرچقدر توان دستگاه افزایش پیدا کند قیمت آن هم بالاتر خواهد رفت.

 

در نتیجه اگر طراح نیستید و به صورت موردی از برنامه‌های گرافیکی مثل کرل یا فتوشاپ استفاده می‌کنید یا باید هزینه زیادی برای یک کاربرد محدود بپردازید یا اینکه انتخاب خود را در قیمت‌های پایین انجام دهید. این موضوع به معنی عدم پشتیبانی از برنامه مورد نظر نیست و تفاوت اصلی در سرعت اجرای آن است. به بیان دیگر یک لپ‌تاپ یک میلیون تومانی می‌‌تواند فتوشاپ را اجرا کند اما زمان اجرای یک دستور در این برنامه ممکن است چند برابر یک لپ‌تاپ سه میلیون تومانی باشد.

 

در یک طبقه بندی کلی می‌توان گفت مدل‌های زیر ۱٫۵ میلیون تومان برای اغلب فعالیت‌های روزمره مانند مرور وب، کار با اسناد متنی، مشاهده فیلم و پخش موسیقی مناسب هستند. در این گروه معمولا از پردازنده‌های Core i3 یا پنتیوم‌های دو هسته‌ای استفاده می‌شود و حدود چهار گیگابایت رم دارند. توان گرافیکی این مدل‌ها برای اجرای بازی مناسب نیست.

 

به گزارش سیتنا، در قیمت‌های بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ میلیون تومان می‌توانید مدل‌های نیمه‌حرفه‌ای را انتخاب کنید که سرعت بهتری در مقایسه با گروه قبلی دارند و غالبا مجهز به پردازنده Core i5 هستند.

 

در محصولات این گروه از چهار تا هشت گیگابایت رم استفاده می‌شود و ظرفیت حافظه گرافیکی آنها نیز بین ۱ تا ۲ گیگابایت متغیر است. با این مدل‌ها می‌توانید بسیاری از فعالیت‌های عمومی و حرفه‌ای را اجرا کنید و برای انواع کاربردهای مهندسی، گرافیکی، طراحی، مالتی مدیا و خانگی مناسب هستند. توان اجرای بازی در این گروه متوسط است و اگر سطح جزییات و کیفیت را کاهش دهید می‌توانید از بازی‌های مختلف را اجرا کنید. در قیمت‌های بالای ۲٫۵ میلیون تومان نیز مدل‌های حرفه‌ای حضور دارند که از پردازنده‌های چهار هسته‌ای استفاده می‌کنند و دارای ۸ گیگابایت رم هستند. در این مدل‌ها ویژگی‌های جانبی مثل کیفیت تصویر و طراحی بهبود پیدا کرده است.

 

توجه داشته باشید این رده‌بندی‌ صرفا گروه‌های رایج بازار را تعریف می کند به عنوان مثال برخی مدل‌های سونی با قیمت ۳ میلیون تومان دارای پردازنده‌های دو هسته‌ای سری Core i5 هستند. در نتیجه عواملی مثل برند، جنس بدنه، کیفیت تصویر و امکانات جانبی روی قیمت تاثیر مستقیم دارند.

 

انواع لپ‌تاپ‌ها

توجه داشته باشید که لپ‌تاپ‌ها به دلیل محدودیت‌های ناشی از توان پردازش، انرژی، تهویه حرارت و شرایط فیزیکی گزینه‌ مناسبی برای کاربردهای حرفه‌ای نیستند و انتخاب یک دسکتاپ با قیمت مشابه می‌تواند قدرت بیشتری برای این کاربردها داشته باشد. در ادامه برخی کاربردهای رایج با نیازهای سخت‌افزاری آنها را معرفی می‌کنیم.

 

لپتاپ‌های اداری: لپ‌تاپ‌هایی که برای فعالیت‌های اداری استفاده می‌شوند ارزان‌ترین گروه از مدل‌های بازار هستند. زیرا بیشترین تمرکز این مدل‌ها روی نرم‌افزارهای مورد نیاز برای مرور وب یا نگارش‌های متنی و محاسبات ساده است. یک پردازنده دو‌هسته‌ای با دو تا چهار گیگابایت رم برای این مدل‌ها کافی است و پردازنده‌های Core i3 یا پنتیوم برای محصولات این گروه پیشنهاد می‌شود. در مدل‌های اداری هسته‌ گرافیکی پردازنده (اصطلاحا گرافیک اینتلی) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و نیازی به تراشه مستقل گرافیکی ندارند.

 

لپ‌تاپ‌های خانگی و مالتی‌مدیا: این لپ‌تاپ‌ها طیف گسترده‌ای از کاربردها را شامل می‌شوند و باید توان مناسبی برای اجرای نرم‌افزارهای عمومی و نیمه‌حرفه‌ای داشته باشند. برای این گروه استفاده از پردازنده‌های Core i3 و Core i5 پیشنهاد می‌شود. ظرفیت چهار گیگابایت رم و صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی رایج‌ترین ویژگی این مدل‌ها است. با این لپ‌تاپ‌ها می‌توانید برنامه‌های حرفه‌ای را اجرا کنید ولی بهتر است توقع پردازش سریع نداشته باشید. در محدوده قیمت زیر ۲ میلیون تومان می‌توان مدل‌های مناسبی پیدا کرد.

 

لپ‌تاپ‌های مهندسی: نوت‌بوک‌هایی که برای اجرای برنامه‌های مهندسی مثل کتیا، سالید ورک و اتوکد پیشنهاد می‌شوند باید توان پردازش مناسبی در دو بخش محاسباتی و گرافیکی داشته باشند. در نتیجه مهمترین عامل تعداد هسته‌های پردازنده و حافظه کش آن است. برای این گروه استفاده از پردازنده‌های Core i7 حقیقی با چهار هسته پردازشی و ۶ مگابایت کش (Cache) توصیه می‌شوند. در بخش گرافیکی نیز بهتر است از تراشه‌های مستقل گرافیکی مانند GT740 و GT750 یا مدل‌های قوی‌تر با حداقل دو گیگابایت حافظه گرافیکی استفاده کرد. برخی نرم‌افزارها می توانند از توان تراشه گرافیکی برای اجرای محاسبات استفاده کنند و توان پردازش موازی را افزایش دهند.

 

لپ‌تاپ‌های طراحی: برای این گروه از لپ‌تاپ‌ها می‌توان مشخصات پیشنهادی برای مدل‌های مهندسی را تکرار کرد زیرا نرم‌افزارهای طراحی نیز مانند اغلب برنامه‌های مهندسی از محاسبات پیکسلی استفاده می‌کنند. اما موضوعی که در لپ‌تاپ‌های مناسب برای گرافیست‌ها اهمیت دارد کیفیت نمایشگر است. این نمایشگر باید وضوح مناسبی داشته باشد و نوت‌بوک‌هایی که دارای پنل Full HD‌ هستند توصیه می‌شود. این لپ‌تاپ‌ها قیمت بالایی دارند و در محدود قیمت ۳٫۵ میلیون تومان به راحتی قابل خرید هستند با این حال با بودجه کمتر نیز می‌توانید یک مدل مناسب انتخاب کنید.

 

لپ‌تاپ‌های گیمینگ (بازی): محصولات این گروه گران‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند زیرا بازی‌ها به توان پردزاش بالایی زیادی دارند و از نظر نمایشگر و بدنه نیز نسبت به دیگر گروه‌ها در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند. لپ‌تاپ‌های مخصوص گیمینگ از پردازنده‌های Core i7‌ چهار هسته استفاده می‌کنند و پایین‌ترین کارت گرافیکی در آنها مدل GT750‌ است. ظرفیت رم بالای هشت گیگابایت و نمایشگر فول اچ دی از دیگر ویژگی‌های لپتاپهای مخصوص گیم هستند. این مدل‌ها در اندازه بزرگ و وزن بالا طراحی می‌شوند و امکانات گسترده‌ای در آنها مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه محدوده قیمت پنج میلیون تومان برای این مدل‌ها خیلی عجیب نیست اما با یک لپ‌تاپ ۲٫۵ میلیون تومانی هم می‌توانید بازی کنید ولی باید سطح جزییات را کاهش دهید.

 

لپ تاپ یا تبلت

لپتاپ ها در مقایسه با تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها کار مشابهی انجام می‌دهند. با آنها می‌توانید وب‌سایت‌ها را مرور کنید و به ایمیل‌های خود پاسخ دهید. نمایش فیلم و پخش موسیقی نیز توسط این ابزارها به راحتی امکان پذیر هستند. ضمن اینکه جنبه‌های سرگرمی و قدرت حمل آنها بهتر از لپتاپها است. اما چرا نمی‌توان آنها را به جای لپ تاپ پیشنهاد کرد؟ برای این سوال سه دلیل مهم داریم.

 

توان پردازش: توان پردازش در لپ‌تاپ‌ها قوی‌تر از تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند است و اگر قصد فعالیت‌های حرفه‌ای دارید نمی‌توان تبلت را پیشنهاد کرد. ضمن اینکه در لپ‌تاپ‌ها از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌شود و برای کاربردهای مختلف انبوهی از نرم‌افزارهای حرفه‌ای وجود دارد. به عنوان مثال ایجاد یک فایل متن در تبلت کار ساده‌ای نیست یا به راحتی نمی‌توانید از فتوشاپ استفاده کنید. البته در تبلت‌ها ابزارهای مشابهی وجود دارند اما انتخاب یک راه حل یکپارچه و آسان میان این ابزارها دشوار است.

 

صفحه نمایش: تبلت‌ها در سایزهای ۱۰ و ۱۲ اینچ هم تولید می‌شوند اما غالبا در سایز هفت اینچ مورد توجه قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که تنوع مدل‌های هفت اینچ بسیار بیشتر از سایر مدل‌ها است. در مقابل سایز رایج برای لپ‌تاپ‌ها ۱۵٫۶ اینچ و سپس ۱۴ اینچ است. در نتیجه برای استفاده از یک فضای کار مناسب چاره‌ای جز انتخاب لپ‌تاپ نیست مگر اینکه با محدودیت نمایشگر برای فعالیت شما مهم نباشد.

 

فضای ذخیره‌سازی: در لپ‌تاپ‌ها می‌توانید به راحتی مدل‌های یک ترابایتی را انتخاب کنید اما در تبلت‌ها رایج‌ترین ظرفیت برای ذخیره اطلاعات بین ۱۶ تا ۳۲ گیگابایت است. حافظه‌های ۶۴ گیگابایتی هنوز محدودیت دارند و امکان استفاده از درایوهای اکسترنال نیز به راحتی فراهم نیست.

این سه موضوع مهمترین دلایل انتخاب لپتاپ در مقایسه با تبلتها و تلفن‌های هوشمند هستند. دلایل دیگری هم وجود دارد مثل سیستم عامل، کیبورد و امنیت که نمی‌توان به راحتی از آنها صرف نظر کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-04-20 17:37

افزودن دیدگاه جدید