کد مطلب: 

14131

فتوای آیت‌الله سیستانی در خصوص ارتباط اینترنتی با نامحرم

فتوای آیت‌الله سیستانی در خصوص ارتباط اینترنتی با نامحرم

آیت‌الله العظمی سیستانی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه ورود به شبکه‌های اجتماعی، ضمن بیان حدود شرعی ورود به این شبکه‌ها، توصیه‌های مهمی را به کاربران مسلمان مرقوم داشته‌اند.

 

به گزارش سرویس وبگردی "سیتنا" به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله العظمی سیستانی در پاسخ سوال جمعی از مومنین در خصوص نحوه ورود به شبکه‌های اجتماعی، مانند اینترنت و ... ضمن بیان حدود شرعی ورود به این شبکه‌ها، توصیه‌های مهمی را به کاربران مسلمان مرقوم داشته‌اند.

 

متن سوال جمعی از مومنین و پاسخ و توصیه‌های این مرجع تقلید در ذیل آمده است:

 

* سئوال

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم.

 

1- آیا جایز است زن و دختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند، آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر و همچنین ﭘسران با دختران نا محرم؟

 

2- هنگامی که مرد از همسرش و یا از دخترش و یا پسرش و یا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی) آیا این درست است؟

 

3- آیا شوهر و یا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفی بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد، ایشان را بازخواست کند و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست؟

 

* پاسخ و توصیه‌های معظم‌له

ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری و یا گفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر، بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است، مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر، منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر ویا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.

و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر ویا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی و دریافتی باشد در صورتی که محذوری در پی نداشته باشد متعین است. به طور کلی باید توجه داشت شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یا ایها الذین آمنوا قوا انفسکم واهلیکم نارا وقودها الناس والحجارة علیها ملائکة غلاظ شداد لا یعصون الله ما امرهم ویفعلون ما یؤمرون) ((ای کسانی که ایمان آورده‌اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم وسنگها هستند حفظ کنید ، فرشتگانی درشت‌گفتار و سخت‌گیر بر آن آتش موکلند، هر چه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند وهمان می کنند که به آن مأمور شده اند)) .

بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-04-18 09:46

دیدگاه‌ها

تصویر وحید
این سئوال رو چرا از اون طرفش هم نپرسید ه که حکم مردی که بدون اجازه همسرشدچت میکنخ چیه؟
ارسال شده توسط وحید در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ناشناس
این معضل که آقایان همسردار، از طریق ارتباطات اینترنتی به دام زنان یا باندهای بدکار سودجو می افتند، و همسران عفیف خود را ضجر می دهند و مکررا موجبات رنجش ایشان را فراهم می کنند تا جایی که گاهی بنیان های خانواده از هم می گسلد که مشکل بزرگتری است. چرا آقایان که از سر غیرت استفتاء می کنند و حکم خوب شرعی برای ولایت خود دریافت می کنند، به همان اندازه، خود مسؤولیت پذیر و متعهد به شرع و خانواده و پیمان مقدس ازدواج نیستند؟ از باب تذکر بود.
ارسال شده توسط ناشناس در 11 دى 48 - 04:03
تصویر ا-غ-س
مردی که به خانوادش پایبند نباشه هممون بهتر که اون خانواده از هم بپاشه مردی یا زنی که باوجوهمسروبچه دنبال این کاراباشه روباید برای همیشه رها کرداین جور آدمایی اصلا ارزش تلف کردن عمردرکنارشونو ندارن
ارسال شده توسط ا-غ-س در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید