کد مطلب: 

14087

امضای یک سند همکاری برای حمایت از بخش های خصوصی ایران و ترکیه پس از 20 سال!

امضای یک سند همکاری برای حمایت از بخش های خصوصی ایران و ترکیه پس از 20 سال!

وزیر ارتباطات کشورمان در مراسم امضای تفاهم نامه تجاری میان ایران و ترکیه، گفت: برای حمایت از بخش های خصوصی دو کشور سندی را که 20 سال معطل مانده بود، امضا کردیم و قرار شد موارد مطروحه تا 2 هفته آینده در دو کشور عملیاتی شود. 

 

به گزارش خبرنگار "سیتنا"، دکتر "محمود واعظی" رییس کمیته همکاری‎های مشترک ایران و ترکیه در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، پس از امضای سند همکاری تهران - آنکارا، گفت: در این تفاهم نامه، بخش‌های مختلفی از جمله نفت و گاز و انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، توسعه فعالیت‌های توریستی و مبادلات کالا در مبادلات کالا و همکاری‌ها نزدیکی گمرکی، احداث و تشکیل پایانه‌های مرزی و توسعه آن‌ها،‌ احداث شهرکهای صنعتی مشترک، توسعه خطوط راه آهن میان دو کشور به ویژه در مرز بازرگان مورد توجه جدی قرار گرفت.

 

وی ادامه داد: در این راستا، توسعه و تشکیل مبادلات بانکی، سرمایه‌گذاری مشترک در پتروشیمی و توجه به مواردی دیگر از جمله مسائلی است که برای همکاری میان دو کشو، تفاهم حاصل شد.

 

وزیر ارتباطات کشورمان همچنین عنوان کرد: ما علاقه‌مندیم علاوه بر این مسائل، بسترهایی برای همکاری در زمینه‌های دیگر نیز ایجاد کنیم و به ویژه همکاری‌های مشترک مرزی و امنیتی دو کشور در مرزها توسعه پیدا کند. همچنین همکاری‌های فرهنگی در زمینه‌های فیلم و سینما از دیگر بخش‌هایی است که مورد حمایت جدی قرار دارد.

 

وزیر ارتباطات ادامه داد: در این مذاکرات با توجه به چهار کمیته پیش بینی شده، قراردادها به امضا رسید و امیدواریم این سند مقدمه ای باشد برای سفر حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به آنکارا تا این موضوعات هرچه زودتر عملیاتی شود.

 

به گزارش خبرنگار "سیتنا"، در ادامه این مراسم، "جودیت ییلماز" وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه نیز گفت: در این اجلاس روابط دو کشور در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت و در زمینه های تجارت، گمرک، حمل ونقل، انرژی، توریسم، کشاورزی و محیط زیست وبانکی گفت وگو کردیم.

 

وی ادامه داد: ترکیه همواره در کنار جمهوری اسلامی ایران بوده و در کنار ایران بودن را برای همیشه ادامه خواهد داد، اگر چه برخی کشورها ممکن است بتازگی شروع به ارتباط با ایران کنند ولی ما به دنبال عمیق تر کردن روابط هستیم. 

 

وزیر توسعه و برنامه ریزی ترکیه با بیان اینکه رهبران دو کشور اهداف بلندی را برای توسعه مناسبات تعریف کرده اند، افزود: حجم تجارت 30 میلیارد دلاری هدفی است که باید در کوتاه مدت به آن برسیم. 

 

ییلماز با بیان اینکه وظیفه اصلی دو کشور خدمت به بخش خصوصی است، اظهار داشت: کمیته مشترکی موضوعات انرژی و همکاری های مرزی مشترک دو کشور را بررسی خواهد کرد، ضمن آنکه می خواهیم در زمینه بهداشت و توریسم نیز وارد سرمایه گذاری شویم. 

 

خبرنگار "سیتنا" مستقر در محل اجلاس گزارش داد که در ادامه این مراسم، دکتر محمود واعظی در پاسخ به خبرنگاران، گفت: برای حمایت از بخش های خصوصی دو کشور سندی را که 20 سال معطل مانده بود، امضا کردیم و قرار شد تا 2 هفته آینده در دو کشور عملیاتی شود. 

 

وی افزود: همچنین قرار شد همکاری های بانکی دو کشور تسهیل و موانع موجود بر سر راه همکاری بخش های خصوصی بطور جدی برطرف شود. 

 

ییلماز نیز اظهار داشت: منتفعان این سند همکاری بخش های خصوصی دو کشور هستند که یکی پس از دیگری عملیاتی خواهد شد و راههای فاینانس مالی نیز برای این بخش در نظر گرفته شده است. 

انتهای پیام 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-04-16 13:12

افزودن دیدگاه جدید