کد مطلب: 

13330

مشارکت پارسی زبانان در تصمیم‌گیری‌های کلان اینترنت

مشارکت پارسی زبانان در تصمیم‌گیری‌های کلان اینترنت

مجمع راهبری اینترنت پارسی زبانان (PersianIGF) از مشاوران و کارشناسان فعال در حوزه اینترنت دعوت کرد تا در تصمیم‌سازی حاکمیتی اینترنت در جهان شرکت کنند.

 

به گزارش سیتنا به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، نخستین سمینار " آشنایی با مجمع راهبری اینترنت پارسی زبانان و نحوه مشارکت در این مجمع" یکشنبه 18 اسفندماه با مشارکت کمیسیون افتا و کمیسیون مشاوران سازمان برگزار شد.

در این سمینار که با هدف معرفی اهمیت افزایش حضور ایران در مجمع راهبری اینترنت (IGF) برگزار شد، فعالان ICT با ضرورت و اهمیت حضور نماینده ایران در مجمع راهبری اینترنت آشنا شدند.

فراهم شدن امکان مشارکت آنلاین در سمینار فوق باعث شد کارشناسان مختلفی بتوانند به صورت مجازی در این سمینار تخصصی شرکت کنند.

مجمع راهبری اینترنت پارسی‌ زبانان به عنوان یکی از انجمن‌های منطقه‌ای راهبری اینترنت جهان (IGF‌Regional)، در تلاش است تا با حمایت سازمان نصر تهران، زمینه را برای مشارکت ایرانیان در تصمیم‌گیری جهانی حوزه اینترنت فراهم کند.

این مجمع ، یک انجمن منطقه‌ای بحث و تبادل‌نظر درخصوص آینده حاکمیت اینترنت است و کوشد تا علاوه بر گسترش نقش‌آفرینی کاربران ایرانی در تصمیم‌سازی کلان فضای مجازی، دسترسی ایرانیان را به منابع اطلاعاتی مربوط به راهبری اینترنت فراهم کند.

 

مشارکت پارسی زبانان در تصمیم‌گیری‌های کلان اینترنت

سخنرانان این مراسم شهرام ثبوتی پور، مشاورامور بین‌الملل سازمان نصر تهران و عضو هیات موسس PersianIGF و فرزانه بدیعی، عضو مؤسس دبیرخانه انجمن راهبری اینترنت پارسی زبانان (PersianIGF) بودند.

 

شهرام ثبوتی پور، در این سمینار ضمن معرفی این انجمن و اهمیت حضور پارسی زبانان در IGFگفت: ازطریق حضورنمایندگان فارسی زبان دراین انجمن، منافع و خواسته‌های پارسی زبانان در زمینه راهبری اینترنت و مسائل آن شناسایی و مطرح می شود. این موضوع تاثیر بسزایی در تامین منافع کشورهای فارسی زبان به ویژه ایران در تصمیم‌سازی‌های جهانی اینترنت دارد.

او ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری اجلاس آتیIGF درشهریورماه 1393در استانبول فعالیت بیشتر ذینفعان اینترنت در ایران، به ویژه شرکت‌ها و مؤسسات بخش خصوصی به منظور مشارکت بیشتر در روند تصمیم‌سازی بسیار ضروری و سرنوشت‌ساز است.

بهناز آریا، رئیس کمیسیون افتای سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران آریا درخصوص برگزاری این سمینار گفت: دراین مقطع زمانی که پیش‌بینی می‌شود تصمیم‌گیری‌های عمده‌ای در خصوص حاکمیت اینترنت طی ۲ سال آینده انجام پذیرد، نبود صدای هر یک از ذینفعان از جمله کشورمان در نشست‌های IGFممکن است منجر به نادیده گرفتن منافع آن بخش در تصمیمات شود که خسارتی جبران‌ناپذیر برای جامعه مربوطه است.

آریا با تاکید بر ضرورت حضور ایران در تصمیم‌گیری های کلان اینترنت ادامه داد: نکته جالب توجه این است که هر یک از ذینفعان اینترنت (حتی اشخاص و شرکت‌های کوچک) می‌توانند به صورت مستقل در نشست‌هایIGF حضور یابند و با برپایی کارگاه‌ها به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود بپردازند . حضور نمایندگان ایران نیز در این نشست‌ها، نشان‌دهنده اهمیت جایگاه فناوری اطلاعات در کشور خواهد بود.

درباره مجمع راهبری اینترنت (IGF)

 

به گزارش سیتنا، بیش از ۸ سال از برگزاری اجلاس‌های سران برای جامعه اطلاعاتی موسوم به Information Society (WSIS) World Summit on the می‌گذرد و راهبری و حاکمیت اینترنت همچنان به عنوان یکی از بحث‌های داغ محافل سیاسی و فنی و بدون دستیابی به راهکاری فراگیر مطرح است.

اجلاس‌های WSIS در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ میزبان بالاترین رده رهبران سیاسی و سایر ذینفعان اینترنت (دولت‌ها، شرکت‌های بزرگ، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های تخصصی و...) از سرتاسر جهان بود تا به بحث در خصوص آینده مدیریت اینترنت بپردازند و راهکاری برای چگونگی حاکمیت فراگیر بر اینترنت بیابد. بحثی که همچنان پس از گذشت نزدیک به یک دهه، بدون دستیابی به نتیجه‌ای مشخص ادامه دارد.

در آن زمان عمده جهت‌گیری‌ها در راستای انتقال مدیریت اینترنت از ساختار ایجاد شده توسط دولت ایالات متحده آمریکا (مؤسسه آیکن) به سازمان ملل (به عنوان نماینده تمامی دول) بود.خواسته‌ای که با مخالفت سرسختانه آمریکا و برخی کشورهای غربی در آن زمان عملاً منجر به قفل شدن مذاکرات در آخرین روز نشست گردید و در نهایت اجلاس تنها به برپایی دبیرخانه مجمع راهبری اینترنت (Internet Governance Forum, IGF) بسنده کرد تا از این طریق با برگزاری نشست‌های سالانه، ذینفعان مختلف اینترنت فرصت ارائه دیدگاه‌ها و نظرات در خصوص راهکارهای مختلف این حاکمیت فراگیر را داشته باشند.

 

از آن زمان تا کنون ۸ نشست مجمع راهبری اینترنت به ترتیب در آتن یونان (۲۰۰۶)، ریودوژانیرو برزیل (۲۰۰۷)، حیدرآباد هند (۲۰۰۸)، شرم الشیخ مصر (۲۰۰۹)، ویلنیوس لیتوانی (۲۰۱۰)، نایروبی کنیا (۲۰۱۱)، باکو آذربایجان (۲۰۱۲) و بالی اندونزی (۲۰۱۳) برگزار شده است و اجلاس سال آتی نیز در استانبول ترکیه از 11تا14شهریور1393 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-03-09 20:31

افزودن دیدگاه جدید