کد مطلب: 

1318

علی جهانی: پاسخگویی سریع‌تر با استقرار روابط عمومی الکترونیک امکان پذیر است

علی جهانی: پاسخگویی سریع‌تر با استقرار روابط عمومی الکترونیک امکان پذیر است

علی جهانی از کارشناسان روابط عمومی ایران معتقد است: روند پاسخگویی سازمان ها به مردم با روابط عمومی الکترونیک، سریع تر، وسیع تر و کامل تر خواهد شد.

به گزارش سیتنا، وی که به مناسبت در پیش بودن هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک سخن می‌گفت روابط عمومی را "مدیریت ارتباطات" در درون و بیرون سازمان دانست و با تأکید بر جایگاه ویژه آن افزود: کارکرد ارتباطی روابط عمومی پررنگ تر از دیگر جنبه های آن است.

او ادامه داد: این نگرش در عصر نوین ارتباطات روز به روز قوی تر و حساس تر و تلاش شرکت های عرضه کننده کالا و خدمات برای بازاریابی هرچه حرفه ای تر و جلب و جذب مشتریان پرشمارتر دگرگون شده است و از این رو زاویه دید آنها از تبلیغات به ارتباطات گردش کرده است.

جهانی با اشاره به اینکه برای ایفای نقش حس گری، پایش و رصد محیط پیرامونی توسط روابط عمومی و ایجاد روحیه اقناع در مخاطبان و ذی نفعان هر سازمان، باید به ارتباط هرچه بیشتر روی آورد گفت: در گذشته های دور این ارتباط با ابزار و وسایل سنتی و مختلف غیر الکترونیک برقرار می شد اما امروزه، به مدد فن آوری‌های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، هم سرعت انتقال اطلاعات چشم گیر شده و هم موجب جبران عقب ماندگی های تاریخی سازمان ها و روابط عمومی گردیده است.

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان با یادآوری اینکه کشور ما از این قافله فاصله چندانی ندارد گفت: تنها یک توجه و حمایت جدی و فرهنگ سازی لازم است تا این شیوه پسندیده و اثرگذار عمومیت یافته و از ظرفیت های موجود بهره مند و خلاء ها و کاستی های آن به سرعت برطرف شود.

او ادامه داد: با استفاده از فناوری های جدید و شبکه های جهانی اطلاع رسانی از قبیل اینترنت، وب 2 و دیگر فضاهای مجازی می توان اطلاعات کاملی در تمامی زمینه ها از جمله روابط عمومی به دست آورد و بدون هیچ محدودیتی این اطلاعات و داده ها را منتشر کرد.    

جهانی گفت: تجهیز روابط عمومی‌ها به ابزار و فنون ICT بیش از هر چیز مستلزم ایجاد بینش و ادبیات لازم در سطح سازمان‌ها و عناصر فعال در روابط عمومی‌ها است؛ چراکه بدون تکیه بر وجود ابزار و منابع لازم نمی‌توان به پیشرفت در این مسیر امیدوار بود. 

مدیر روابط عمومی بانک پارسیان روند استقبال و استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف را نسبتاً مطلوب دانست و گفت: در یک نظرسنجی که از میان 131 نفر (80.2 درصد مرد و 19.8 درصد زن) از مدیران و متخصصان روابط عمومی سراسر کشور به عمل آمده، جایگاه روابط عمومی الکترونیک در سازمان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و در نتیجه‌گیری کلی، حداقل نیمی از پاسخگویان تعریف رضایت‌بخشی از روابط عمومی الکترونیکی ارائه کرده اند که نشان‌دهنده آشنایی نسبی آن‌ها با این موضوع بوده است. 

وی در مورد روابط عمومی الکترونیک و وضعیت آن در بانک پارسیان گفت: این بانک به عنوان یکی از بانک های پیش رو که دارای اولین نظام بانکی یکپارچه ( Core Banking ) در کشور است نیز از ابتدای تاسیس ابزارهای الکترونیکی مهیا و مورد استفاده قرار گرفته و از طریق سایت بانک پارسیان، تبلیغ مربوط به محصولات بانک، معرفی ویژگی ها و خدمات و اطلاع رسانی های لازم صورت می‌پذیرد. در این خصوص بارها به صورت موردی نظر سنجی الکترونیکی از مشتریان و کاربران به عمل آمده که نتایجی خوبی از آن ها استخراج گردیده است و بزودی از طریق سایت بانک این امکان در قالبی شکیل، ساده و دایمی صورت خواهد پذیرفت.

جهانی، مشکل کندی سرعت اینترنت و مهیا نشدن بسترها و زیر ساخت های الکترونیکی و نیز شریان های ارتباطی را مانع بزرگی دانست که نه تنها سازمان های تولید کننده و عرضه کننده خدمات و کالا از جمله بانک ها را با محدودیت، روبرو ساخته بلکه حتی تجارت الکترونیک را نیز مختل و روند آن را کند کرده است.

او گفت: بزرگترین و مهمترین چالش روابط عمومی ها نحوه ورود به عرصه فناوری در حیطه ارتباطات و اطلاع رسانی و تعامل الکترونیکی بین مشتری و سازمان است که متأسفانه در سازمان ها و به تبع آن در روابط عمومی ها هنوز این امکانات بشکل جامع و مطلوبی میسر نشده است. دومین چالش نیز به عدم حضور فارغ التحصیلان و کارشناسان مرتبط در عرصه فعالیت های روابط عمومی باز می گردد تا با حضور ایشان در رئوس برنامه ریزی سازمانی آگاهانه تصمیم گیری شود. 

وی با اشاره به اینکه کمیت و کیفیت کتاب‌های منتشرشده در حوزه روابط عمومی رضایت بخش نیست و از همه مهم تر فقدان کلاس های تخصصی و آموزش های مستمر در این رشته اساسی هستیم ادامه داد: باید امکانات و ابزار نوینی که دنیای دیجیتال پیش روی روابط عمومی‌ها قرار داده است را فرصت ساز دانست. فرصتی طلایی که فن آوری های نوین در اختیار این رشته و هنر قرار داده است. مدیران و کارشناسان روابط عمومی ها قادر خواهند بود با استفاده هوشمندانه از این امکانات علاوه بر ارتقای سطح دانش و مهارت خود به روند نقش آفرینی و بالندگی حرفه و صنعت روابط عمومی شتاب دهند. متأسفانه تعداد اساتید آگاه به روابط عمومی الکترونیک در کشور معدود و به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای علاقمندان به ویژه در استان ها و شهرستانها نیست.

جهانی در پایان سخنان خود گفت: هر میزان که دامنه استفاده مردم و سازمان ها از تکنولوژی های جدید ارتباطی فراگیرتر شود، گام های بلندتری برای دستیابی به رشد و توسعه جامعه برداشته خواهد شد. با این شیوه می توان سریع تر، وسیع تر و کامل تر به نیازهای مخاطبان و مردم پاسخ گفت.

گفتنی است هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک همزمان با گرامیداشت روز روابط عمومی در تقویم رسمی کشور در اردیبهشت ماه سال 91 برگزار خواهد شد.

استادان، کارشناسان و علاقمندان روابط‌عمومی، می‌توانند نتیجه مطالعات و تحقیقات خود را پیرامون موضوعات مطرح شده در فراخوان این همایش که در سایت www.eprcenter.ir موجود است را در قالب مقاله به آدرس اینترنتی دبیرخانه info@eprcenter.ir  ارسال کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2012-01-21 06:21

افزودن دیدگاه جدید