کد مطلب: 

11809

بانکداری همراه آینده بانکداری در ایران است

بانکداری همراه آینده بانکداری در ایران است

دکتر نیما امیرشکاری گفت: با وجود توسعه فناوری رایانش ابری اما بانکداری همراه آینده بانکداری در ایران است.

 

به گزارش سیتنا، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژهشکده پولی و بانکی در گفتگو با ستاد اطلاع رسانی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با بیان مطلب فوق گفت: در این حوزه استفاده از ابزارهای موبایل مانند گوشی ، تبلت و هر نوع مدیا و ابزاری که بخشی از عملیات بانکی و پرداخت را به صورت همراه برای کاربران میسر سازد مورد توجه است.

 

دبیر علمی و عضو کمیته اجرایی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت تصریح کرد: لیکن دو اپراتور اول و دوم تلفن همراه کشور در میزگردهای همایش حضور خواهند داشت و به اندازه ای که بتوانیم سیاست گذاری را در این حوزه تقویت کنیم از حضور اپراتورهای موبایل در این همایش استقبال می کنیم.

 

نیما امیر شکاری گفت: کشور ما فرهنگ خاصی در نظام بانکی دارد و در این مسیر کاهش هزینه ها در لایه زیرساخت به یک فرهنگ مشترک میان بانک ها تبدیل نشده است.

 

وی افزود: هرکدام از بانک ها برای خودشان شبکه ، دیتا سنتر و زیرساخت های جداگانه ای دارند که شاید به دلیل حفظ اطلاعات نسبت به رقبا است.

 

دبیر علمی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در ادامه در خصوص این دوره از برگزاری همایش گفت: همایش ویژگی خاصی که دارد آنست که با سیاست های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران همسو بوده و تحولات جهانی در حوزه بانکداری الکترونیک را بررسی و به عنوان محورهای خود تبیین کرده است.

 

امیرشکاری با بیان اینکه همایش یک موضوع اصلی و 5 محور کلیدی دارد گفت: موضوع اصلی همایش بازآفرینی الگوها و رونق کسب و کار بانکی است که پیش فرض مان بر این است که دنیای فناوری در حال حرکت به سمتی است که پیشران بسیاری از کسب و کارها خواهد بود.

 

وی اظهار داشت: از جمله این کسب و کارها میتواند کسب و کار بانکداری باشد و ما هرچه زودتر این حرکت و تحول را حس کنیم بیشتر میتوانیم خودمان را همراستا کنیم با آنچه فناوری میخواهد و آنچه مردم به عنوان مشتریان نظام بانکی میخواهند.

 

وی افزود: از این رو با بررسی تحولات بانکداری الکترونیکی دنیا چند نقطه آن را به عنوان محورهای همایش انتخاب کردیم مانند بانکداری ابری ، بانکداری همراه ، استاندارد سازی مدل های بانکی و بهره وری و محصولات و ابزارها که هر فناوری منجر به بهره وری و تولید ابزار و محصول میشود.

 

رویکرد علمی و آموزشی همایش سوم

 

دبیر علمی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، گفت: در حدود 200 مقاله به دبیرخانه رسیده است. لیکن چکیده مقالات بر مبنای اینکه با محورهای همایش همخوانی داشته ، محتوای کاملا علمی و حرف جدید برای گفتن داشته اند داوری و بررسی اولیه شده است.

 

وی تصریح کرد: پس از بررسی های انجام شده حدود 80 مقاله برای داوران ارسال شده که از این میزان، 22 مقاله منتخب، در همایش ارائه شفاهی می شود و باقی مقالاتی که رای مثبت داوری کسب کند در مجموعه مقالات همایش چاپ خواهد شد.

 

وی در خصوص طیف ارائه کنندگان مقالات گفت: صاحبان مقالات 30 درصد از دانشگاه ها بوده اند ، از نظام بانکی 60 درصد و تقریبا 10 درصد ارائه کنندگان مقالات به شرکت های فناوری اطلاعات بانک ها اختصاص داشته است.

 

وی اظهار داشت: دو قالب در همایش برای ارائه محتوای علمی داریم که یکی ارائه مقالات و دیگری در قالب کارگاه های تخصصی خواهد بود.

 

امیرشکاری گفت: تفاوتی که موضوعات این دو بخش دارد این است که پروژه های بهره برداری شده داخلی و بین المللی در کارگاه ها ارائه میشود و در بخش مقالات آنچه که در سطح علمی چشم انداز آینده در یک حوزه است یا موردی برای بهبود را در برمیگیرد مانند رایانش ابری در نظام بانکی ارائه می شود.

 

بررسی استفاده از شبکه های اجتماعی در بانکداری با حضور وزیر ارتباطات

 

دبیر علمی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با توجه به حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سخنران ویژه همایش اظهار داشت: این فرصتی برای حضور علمی و فرهنگی اپراتورهای تلفن همراه در همایش خواهد بود همچنین دو سه محور را با دکتر واعظی میتوانیم پیش ببریم یکی بحث زیرساخت است که البته شبکه ملی اطلاعات برای کاربران نهایی می تواند موثر باشد و یکی دیگر زیرساخت شبکه شعب بانکی است که علیرغم پیگیری این موضوع در ایجاد شبکه مستقل امن از سال گذشته، هنوز دغدغه مهمی به شمار میرود.

 

وی اظهار داشت: بحث دیگر قابل طرح با وزیر ارتباطات، کار بر روی شبکه های اجتماعی و استفاده از این بستر است و این نکته مهمی است که بانکداری در جهان دنبال میکند.

 

دکتر امیرشکاری تصریح کرد: نمی گوییم که الزاما شبکه های اجتماعی داخلی اما آیا اگر شبکه اجتماعی داخلی پررونقی داشته باشیم می توانیم محصولات یا خدمات مان را در آن ارائه کنیم و پرداخت وام های خرد را خصوصا با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی در کشور در میان جامعه از طریق این بستر رایج کنیم.

 

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: بانکداری اجتماعی به بانکداری اسلامی نزدیک است با توجه به اینکه در این نوع از بانکداری می توان به احراز هویت دریافت کنندگان واقعی خدمات پرداخت.

 

وی با اشاره به تبعات مثبت و کاربردی برگزاری همایش گفت: برگزاری این رویداد به یکسان سازی تولید علم در نظام بانکی کمک کرده و با فرهنگ سازی مناسب هزینه دوباره کاری ها را کاهش داده و تعامل میان بانک مرکزی و بانک ها را تقویت میکند.

 

سومین جشنواره دکتر نوربخش/معرفی بانک‌های نوآور در حوزه بانکداری الکترونیک

 

عضو کمیته اجرایی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: جشنواره دکتر نوربخش که سومین دوره آن در همایش سوم برگزار می شود آخرین دستاوردهای حوزه فناوری اطلاعات بانک ها را مورد بررسی و داوری قرار داده و بر اساس آن ، جوایزی به بهترین طرح ها اهدا می شود.

 

این طرح ها در حوزه بانکداری الکترونیکی است که در یک سال و نیم گذشته آغاز و به بهره برداری رسیده اند.

 

داوری طرح های ارائه شده از سوی بانک ها به دبیرخانه جشنواره، یک هفته قبل از برگزاری همایش انجام می شود و برگزاری اختتامیه جشنواره و اهدای جوایز، همزمان با روز آخر همایش خواهد بود.

 

در سال های آینده ، شرکت های فناوری اطلاعات بانک ها نیز به جمع ارائه کنندگان طرح ها به این جشنواره اضافه خواهند شد.

 

برگزاری این جشنواره اهمیت انجام پروژه های فناوری بانک ها را بر اساس معیارهای مشخص برای حضور فعال تر آنها در این حوزه افزایش داده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-12-27 17:06

افزودن دیدگاه جدید